https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 20.9.2017

Asiakaskokemuksen johtaminen on pohjoismaisten yritysten strategioissa - ”Muutu asiakaskeskeiseksi tai lopeta toiminta” on uusi todellisuus

Pohjoismaisista yrityksistä 94 prosenttia sanoo, että asiakaskokemuksen johtaminen on yksi yrityksen kehityshankkeista seuraavan kolmen vuoden aikana. Tutkimus kuitenkin paljastaa, että asiakaskokemusta kehitetään siiloissa ja toteutettavien toimenpiteiden maturiteettitaso on alhainen.

cem_mobile_connectivity_0

Tutkimukseen osallistuneista vastaajista puolet kertoo, että asiakaskokemuksen johtaminen on mainittu yrityksen strategiassa ja lähes kaikki vastaajat (97 prosenttia) kertovat, että asiakaskokemuksen johtaminen on yksi kehityksen kärkihankkeista seuraavan kolmen vuoden aikana. Noin puolella vastaajista on myös omassa funktiossaan digitaalinen asiakaskokemuksen johtamisen strategia, visio tai kehityssuunnitelma.

- Yritykset ovat jo huomanneet, että aiempaa holistisempi näkemys asiakaskokemuksen johtamiseen on tarpeen, jotta voidaan ymmärtää asiakaskokemuspolkua ja johtaa asiakaskokemusta läpi yrityksen toimintojen yhtenäisenä. Jos yritykset eivät ymmärrä asiakaskokemuksen johtamisen tärkeyttä, ne ovat vaarassa jäädä jälkeen kehityksestä. ”Muutu asiakaskeskeiseksi tai lopeta toiminta”, kuulostaa ankaralta, mutta siitä on tulossa uusi todellisuus, kommentoi Jaakko Hartikainen  Customer Experience Management liiketoimintayksikön johtaja.

Suhtautuminen digitaalisen asiakaskokemuksen johtamiseen muuttunut

Suhtautuminen digitaalisen asiakaskokemuksen johtamiseen on muuttunut merkittävästi verrattuna vuonna 2014 toteuttamaamme tutkimukseen. Kolme vuotta sitten vastaajat eivät kokeneet, että digitaalinen asiakaskokemuksen johtaminen olisi osa yrityksen digitalisointistrategiaa vaan se koettiin pikemminkin IT-investointina ja asiakaskokemuksen kehittäminen oli harvinaista.

Vaikka asiakaskokemuksen johtaminen on nimetty yrityksen tärkeimpien kehitysalueiden joukkoon, on sen maturiteetti edelleen alhainen. Neliportaisella asteikolla, jossa neljäs on kaikista edistynein, on vain 13 prosenttia vastaajista ylimmällä tasolla. Suurin osa vastaajista (42 prosenttia) asettaa yrityksensä tasolle kaksi, kun neljännes on tasolla yksi ja loput tasolla kolme. Selvitettäessä asiakaskokemuksen mittaamiseen käytettyjä metodeja käy ilmi, että suosituimpia mittaamisen välineitä ovat asiakastyytyväisyyskyselyt. Vain harvat hyödyntävät kehittynyttä automaatiota ja analytiikka asiakaskokemuksen mittaamisessa.

- Asiakaskokemuksen johtamisessa edistyneillä yrityksillä on hieno mahdollisuus valjastaa asiakaskokemuksen johtamisen liiketoimintahyödyt ja kuroa eroa entistä suuremmaksi alemmalla maturiteettitasolla oleviin yrityksiin. Koemme jo tälläkin hetkellä kolmen suuren megatrendin – asiakaskeskeisyys, datakeskeisyys ja toimintojen ketteryys – vaikutuksia liiketoimintaan. Holistinen asiakaskokemuksen johtaminen auttaa yrityksiä selviytymään kilpailluilla markkinoilla ja pysymään ajantasalla asiakkaan tarpeista kuuntelemalla asiakkaan ääntä asiakaspolun jokaisella portaalla, kommentoi Hartikainen.

Tiedon teettämä Pohjoismaat kattava asiakaskokemuksen johtamisen (Customer Experience Management, CEM) tilaa kartoittava tutkimus toteutettiin huhti-kesäkuussa 2017. Tutkimus kattoi 70 pohjoismaisen yrityksen digitaalisen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun päättäjää vähittäiskaupan, valmistavan teollisuuden ja b2b-palveluiden toimialoilta. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa digitaalisen asiakaskokemuksen tila. Tutkimuksen toteutti MRK Funnel -tutkimusyhtiö. 

Uusimmat artikkelit

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

12.4.2024 | Alan Uutiset

Volvo Cars käyttää biokaasua ensimmäisessä ilmastoneutraalissa tehtaassaan Kiinassa

Volvon tehdas Taizhoussa on siirtynyt käyttämään biokaasua. Taizhou on toinen Volvon ilmastoneutraali autotehdas Göteborgissa sijaitsevan Torslandan-tuotantolaitoksen jälkeen.

SSAB:n vihreä energian jätti-investointi meni Ruotsiin, Raahen terästehtaan vuoro myöhemmin

Uusi huippumoderni fossiilivapaan teräksen minimill-tuotantolaitos rakennetaan Ruotsiin. Tehtaan uudistus vähentää Ruotsin hiilidioksidipäästöjä seitsemän prosenttia. SSAB kertoo liiketoiminnallisten syiden puoltaneen hankkeen etenemistä seuraavaksi Luulajan tehtaassa.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.