https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Uusi tutkimuskeskus ratkoo robottiautojen ja drone-lennokkien tietoturvaongelmia

Aalto-yliopisto on mukana Intel Labsin CARS-tutkimuskeskuksessa, joka etsii ratkaisuja autonomisten järjestelmien tietoturvallisuuden ja yksityisyydensuojan haasteisiin.

drones

Lähde: Inkonova

Euroopan johtavat kyberturvallisuuden tutkimusorganisaatiot ja Intel Labs yhdistävät voimansa autonomisten järjestelmien tutkimuksessa. CARS-tutkimuskeskuksessa (Collaborative Autonomous & Resilient Systems) ovat jäseninä Aalto-yliopiston lisäksi hankkeen koordinaattorina toimiva Darmstadtin teknillinen yliopisto, Bochumin Ruhrin yliopisto, Wienin teknillinen yliopisto ja Luxemburgin yliopisto.

Uusi tutkimuskeskus keskittyy ratkomaan autonomisten järjestelmien turvallisuuteen, tietoturvaan ja yksityisyydensuojaan liittyviä ongelmia. Tällaisia järjestelmiä on muun muassa drone-lennokeissa, itseohjautuvissa ajoneuvoissa ja teollisissa automaatiojärjestelmissä. Esimerkiksi drone-lennokeissa autonomisuus voi tarkoittaa lennon automatisointia ja näkökentän ulkopuolella tapahtuvien lentojen suorittamista. Dronen tietoturvahaasteet voivat syntyä esimerkiksi tilanteessa, jossa se on kuljettamassa tavaraa ja havaitsee vian navigointijärjestelmässään. Vian havaitseminen saa lennokin laskeutumaan välittömästi, jotta se ei aiheuttaisi vahinkoa itselleen tai muille. Jos hakkeri pääsee tunkeutumaan lennokin navigaatiojärjestelmään ohjaten sen laskeutumaan, lennokki ja sen kuljettama sisältö voivat joutua vääriin käsiin.

Aalto-yliopiston tavoite uudessa tutkimuskeskuksessa on kehittää autonomisten järjestelmien tietoturvaa erityisesti koneoppimisen ja hajautetun yhteisymmärryksen avulla. Hajautettu yhteisymmärrys mahdollistaa luotettavan lopputuloksen järjestelmän eri osien tai toimijoiden kesken, vaikka osa niistä käyttäytyisi väärin vian tai tietoturvahyökkäyksen takia.

- Intel on viimeisen neljän vuoden aikana tukenut mittavasti Aalto-yliopiston Secure Systems -tutkimusryhmää, ja olemme samalla voineet käydä keskustelua paitsi Intelin johdon, myös insinöörien kanssa. Syvällisen yhteistyön johdosta olemme saaneet arvokasta tietoa, jonka avulla olemme voineet suunnata tutkimustamme vastaamaan markkinoiden todellisia tarpeita, kertoo professori N. Asokan.

Lähes puolentoista miljoonan euron tuki tietoturvan tutkimukseen

Intel Labs on tukenut lähes miljoonalla eurolla Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston tietoturvatutkimusta viimeisen neljän vuoden aikana. Tulevan yhteistyön arvo tullee olemaan yli puoli miljoonaa euroa seuraavan kolmen vuoden aikana.

- Jatkamme mielellämme yhteistyötä Aalto-yliopiston ja professori N. Asokanin kanssa, koska heidän tutkimuksensa keskittyy olennaisiin, käytännöllisiin ja hyödyllisiin teemoihin, ja lisäksi Secure Systems -tutkimusryhmä julkaisee korkealaatuisia tutkimusartikkeleita, kertoo Matthias Schunter Intel Labsista.

CARS-tutkimuskeskuksen tavoitteena on aloittaa johtavien tutkimusorganisaatioiden välinen pitkäkestoinen yhteistyö, joka parantaa huipputekniikoiden luotettavuutta.

- Kyberturvallisuus on yksi avainmahdollistajista sekä alustataloudessa että koko digitaalisessa yhteiskunnassa. Se on myös olennainen osa älykästä ja autonomista liikennettä. Suomalainen kyberturvallisuustutkimus on globaalia huipputasoa. Tekes tervehtiikin ilolla teollisuuden ja akateemisen maailman yhteistyötä, jossa etsitään niin lyhyemmän tähtäimen ratkaisuja oikeisiin ongelmiin kuin määritellään tavoitteita pidemmän tähtäimen tutkimukselle, sanoo Tekesin digijohtaja Pekka Sivonen.

CARS on Intelin uusi yhteistyöhön perustuva tutkimuskeskus, joka jatkaa Intelin ICRI-SC-tutkimusinstituutissa tehtyä (Intel Collaborative Research Institute for Secure Computing) erittäin onnistunutta yhteistyötä. ICRI-SC-tutkimusinstituuttiin kuului Aalto-yliopiston lisäksi Darmstadtin teknillinen yliopisto, ja se keskittyi mobiilisovellusten ja esineiden internetin turvallisuuteen vuosina 2012–2017. Tämän yhteistyön merkittäviä saavutuksia ovat esimerkiksi Off-the-Hook, joka estää tietojenkalastelua asiakaspuolella, SafeKeeper, joka suojaa käyttäjien salasanoja verkkopalveluissa Intel Software Guard Extensions -tekniikan avulla, sekä TrustLite, joka on kevyt turvallisuusarkkitehtuuri esineiden internetin laitteille.

Intel-tutkimusinstituutti

Secure Systems -tutkimusryhmä 

Uusimmat artikkelit

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

12.4.2024 | Alan Uutiset

Volvo Cars käyttää biokaasua ensimmäisessä ilmastoneutraalissa tehtaassaan Kiinassa

Volvon tehdas Taizhoussa on siirtynyt käyttämään biokaasua. Taizhou on toinen Volvon ilmastoneutraali autotehdas Göteborgissa sijaitsevan Torslandan-tuotantolaitoksen jälkeen.

SSAB:n vihreä energian jätti-investointi meni Ruotsiin, Raahen terästehtaan vuoro myöhemmin

Uusi huippumoderni fossiilivapaan teräksen minimill-tuotantolaitos rakennetaan Ruotsiin. Tehtaan uudistus vähentää Ruotsin hiilidioksidipäästöjä seitsemän prosenttia. SSAB kertoo liiketoiminnallisten syiden puoltaneen hankkeen etenemistä seuraavaksi Luulajan tehtaassa.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.