https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 30.10.2023

Fortum ja Huoltovarmuuskeskus tehneet sopimuksen Meri-Porin kivihiilivoimalaitoksen käytöstä vakavissa kriisi- ja häiriötilanteissa

Meri-Porin tuotantovarauksella vastataan turvallisuusympäristön merkittävään muutokseen ja varaudutaan Suomeen kohdistuviin, laajamittaisiin hybridiuhkiin.

908c56d8c51b2003_800x800ar

Meriporin voimalaitos. Kuva: Fortum

Fortum ja Huoltovarmuuskeskus ovat allekirjoittaneet tänään sopimuksen, jonka mukaan Huoltovarmuuskeskus varaa Meri-Porin kivihiilivoimalaitoksen tuotannon sähköjärjestelmän vakavien kriisi- ja häiriötilanteiden varalle 1.3.2024 - 31.12.2026 väliseksi ajaksi, jotta laitoksen toimintakyky voidaan säilyttää tulevina vuosina. Tuotantovarauksen hankkiminen on Huoltovarmuuskeskuksen tyypillinen toimenpide huoltovarmuuden turvaamiseksi.

Tulevina talvikuukausina Meri-Porin voimalaitos toimii kaupallisesti ja osaltaan tukee toimitusvarmuutta pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla.

Laitoksen omistus säilyy edelleen Fortumilla, ja laitoksen käyttö- ja kunnossapidosta vastaa Caverion Industries. Laitoksella on 40 työntekijää eikä sopimuksella ole henkilöstövaikutuksia.

Fortum luopuu strategiansa mukaisesti hiileen perustuvasta energiantuotannosta vuoden 2027 loppuun mennessä.

– Meri-Porin laitoksen toiminta on ollut useita vuosia kaupallisesti kannattamatonta ja laitos oli tehoreservissä vuosina 2017-2022. Olemme Fortumilla kuitenkin erittäin iloisia siitä, että viime talven energiakriisin aikana voimalaitos pystyi tukemaan sähkön toimitusvarmuutta Suomessa, kun Olkiluoto 3 oli vasta aloittamassa kaupallista toimintaansa. Nyt tehty sopimus vahvistaa energiajärjestelmän kriisinkestävyyttä Suomessa. Ilman tätä sopimusta olisimme joutuneet tekemään päätöksen siitä, että laitos suljetaan, Fortumin Corporate Customers and Markets - liiketoimintayksikön johtaja Simon-Erik Ollus sanoo.

– Meri-Porin tuotantovarauksella voimme vastata turvallisuusympäristön merkittävään muutokseen ja varautua maahamme kohdistuviin, laajamittaisiin hybridiuhkiin. Sopimuksella varmistamme, että Suomessa on lähivuosina käytettävissä merkittävä sähköntuotannon kapasiteetti kaikkein vakavimpien kriisi- ja häiriötilanteiden varalta. Hintapiikkien tasoittamiseen tuotantovarausta ei käytetä, Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Janne Känkänen sanoo.

– On tärkeää, että Meri-Porin voimalaitos toimii markkinoilla alkavana talvena. Sen jälkeinen laitoksen toimintakunnossa pitäminen poikkeuksellisten tilanteiden varalle tukee osaltaan Suomen energiahuoltovarmuutta, ylijohtaja Riku Huttunen työ- ja elinkeinoministeriön energiaosastolta toteaa.

Porin Tahkoluodossa sijaitseva Meri-Pori voimalaitos on teholtaan 565 MW ja se on Suomen viimeinen hiililauhdelaitos. Se otettiin käyttöön vuonna 1994. Tehoreservissä ollessaan laitosta ei käytetty testiajoja lukuun ottamatta. Kaupalliseen käyttöön palaamisen jälkeen laitos on ollut tuotannossa niinä hetkinä, kun sähkönhinta on ollut korkealla. Joulukuusta 2022 lähtien laitokselle on kertynyt tuotantopäiviä 69 ja sähköä se on tuottanut noin 515 GWh. Laitoksen hiilidioksidipäästöt ajanjaksolta ovat noin 410 kilotonnia

Sopimuksella ei ole merkittävää taloudellista vaikutusta Fortumin tulokseen.

Järjestely toteutetaan huoltovarmuutta koskevan lainsäädännön puitteissa ja sillä varaudutaan valmiuslain mukaisiin tilanteisiin, kuten poikkeusolot tai niiden välitön uhka.

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.