https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 13.6.2024

Vanhoista renkaista uusia autonosia – Nesteen, Borealiksen ja Covestron yhteishanke

Käytetyt auton renkaat nesteytetään kemiallisen kierrätyksen avulla ja jalostetaan peruskemikaaleiksi sekä edelleen erittäin puhtaiksi polykarbonaateiksi. Polykarbonaatteja voidaan käyttää erilaisissa autoteollisuuden käyttökohteissa ajovalojen osista jäähdyttimien säleikköihin.

neste-borealis-covestro-automotive-circularity

Yhteistyötä kiertotalouden edistämiseksi. Vasemmalta oikealle: Jeroen Verhoeven (Neste), Thomas Van De Velde (Borealis), Guido Naberfeld (Covestro) tähtäävät uusien autonosien valmistamiseen käytöstä poistetuista renkaista. Kuva: Covestro.

Neste, Borealis ja Covestro ovat allekirjoittaneet hankesopimuksen, jonka tarkoituksena on mahdollistaa käytöstä poistettujen renkaiden kierrätys korkealaatuisiksi muoveiksi autoteollisuuden tarpeisiin.

– Kiertotalous edellyttää yhteistyötä, ja tämä yhteistyö kumppaneidemme Nesteen ja Borealiksen kanssa on osoitus käytettävissämme olevista mahdollisuuksista, sanoo Guido Naberfeld, Senior Vice President, Head of Sales and Marketing Development Mobility Covestrosta.

– Luomme vaihtoehtoja, jotta vanhoista renkaista voidaan tehdä uusia autonosia. Näin tuemme autoteollisuuden asiakkaitamme ja vastaamme arvoketjussa yhä enemmän esillä olevaan kysymykseen: miten yhdistää kierrätysmateriaalit ja korkean suorituskyvyn tuotteet? Tällaiset hankkeet voivat olla vastaus siihen, hän lisää.

Neste muuttaa nesteytetyt käytöstä poistetut renkaat korkealaatuiseksi raaka-aineeksi polymeerien ja kemikaalien valmistukseen ja toimittaa sen Borealikselle. Tämän jälkeen Borealis jalostaa Nesteen tuottaman raaka-aineen peruskemikaaleiksi – fenoliksi ja asetoniksi – jotka toimitetaan Covestrolle. Covestro käyttää näitä materiaaleja polykarbonaattien valmistukseen. Kierrätetyn materiaalin osuus osoitetaan ISCC Plus -sertifioinnin massatasemenetelmän mukaisesti aina lopputuotteisiin asti.

Ensimmäiset yhteistyöhön perustuvat tuotteet ovat jo saatavilla, sillä kukin osapuoli on jo valmistanut hankkeessa ensimmäisen erän omaa tuotettaan. Polykarbonaattien lisäksi hankekumppanit voivat harkita myös polyuretaania mahdollisena lopputuotteena, joka voisi päätyä myös auton sisätilojeihin.

Yritykset korostavat, että tällaisten kehitystoimien skaalausmahdollisuudet olisi otettava huomioon, kun asetetaan kunnianhimoisia tavoitteita osana tulevaisuuden EU:n lainsäädäntöä, kuten  romuajoneuvoja koskevassa lainsäädännössä.

– Tämä hanke voi toimia mallina, kun on kyse autojen muovien kiertotalouden vakiinnuttamisesta, sanoo Jeroen Verhoeven, Nesteen polymeerien ja kemikaalien arvoketjun kehittämisestä vastaava johtaja. 

– Osoitamme arvoketjuyhteistyön tärkeyden, kun luodaan uutta arvoa jätteelle, Thomas Van De Velde, Borealiksen peruskemikaaliliiketoiminnan johtaja lisää. 

Uusimmat artikkelit

16.1.2025 | Alan Uutiset

Sähkön vuosi 2024: päästöt vähenivät 25 prosenttia

Ydinvoima on edelleen suurin sähkön tuotantomuoto, tuuli on noussut toiseksi suurimmaksi. Sähkön päästöt ovat nyt vain kymmenes vuoden 2010 päästöistä.

Iijoen Haapakosken vesivoimalaitoksen turbiinin peruskunnostus valmistui

Tammikuun alussa tehtyjen onnistuneiden koekäyttöjen jälkeen voimalaitoksen molempien turbiinien koko kapasiteetti on taas käytössä.

30.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Ammoniakki -tutkimusprojekti sai miljoonarahoituksen

Ammoniakki kytkeytyy erittäin vahvasti vetytalouden edistämiseen. Sen käyttöön liittyy kuitenkin monia kysymyksiä, joita selvitetään yliopistojen ja teollisuuden yhteisessä tutkimushankkeessa.

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.