https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 4.4.2024

Vantaan Energia rakentaa maailman suurimman lämmön kausivaraston

Kallioon louhittavan lämmön kausivaraston tilavuus prosessitiloineen tulee olemaan noin 1 100 000 kuutiometriä. Lämmön kausivaraston lämpökapasiteetti on 90 GWh, mikä vastaa keskisuuren suomalaisen kaupungin vuotuista lämmönkulutusta.

Vanmtaa_varanto

Havainnekuva Vantaan Kuusikonmäkeen rakennettavasta ”Varannosta”. Kuva: Vantaan Energia

Varannoksi nimetty lämmön kausivarasto toteutetaan louhimalla 1 100 000 m3 vesisäiliö tunneli- ja prosessitiloineen syvälle peruskallioon Vantaan Kuusikonmäkeen. Samaan yhteyteen rakennetaan myös kaksi 60 MW sähkökattilaa.

Varastossa oleva vesi lämmitetään jopa 140-asteiseksi, jolloin se kykenee varastoimaan 90 GWh lämpöenergiaa. Se vastaa suomalaisen keskikokoisen kaupungin koko vuoden lämmöntarvetta tai 1,3 miljoonan sähköauton akkua.

Hankkeen kustannusarvio on noin 200 miljoonaa euroa. Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt hankkeelle 19 miljoonan euron investointituen. Nyt alkavan hankkeen suunnittelusta, hankinnoista ja rakennusprojektin työmaavalvonnasta vastaa AFRY Finland Oy.

Varannon rakennustyöt alkavat kesällä, mutta varsinainen louhintatyön aloitus on suunnitteilla vasta vuoden 2025 alussa. Suunnitelman mukaan lämmön kausivaraston lämpöä voitaisiin hyödyntää lämmönjakelussa vuoden 2028 lopusta lähtien.

– Varanto auttaa meitä tekemään vähemmästä enemmän, kun voimme varastoida aiemmin hukkaan mennyttä lämpöä. Se auttaa meitä rakentamaan Vantaalle ”lämmityksen hybridijärjestelmän”, joka mahdollistaa kilpailukykyisimmän tavan lämmittää hiilineutraalisti, toimitusjohtaja Jukka Toivonen sanoo yhtiön tiedotteessa.

– Kesäisin lämmöntarve Vantaalla on vähäinen, mutta talvella suuri. Voimme varastoida alhaisen lämmitystarpeen aikana syntyvää ylimääräistä lämpöä varastoon ja purkaa sitten pakkasilla kaukolämpöverkkoon välttyen näin kalliiden fossiilisten tuontipolttoaineiden käytöltä. Lisäksi voimme tuottaa lämpöä sähköllä silloin kun sähkön hinta on matalalla. 

Hukkalämpöjen hyödyntäminen onnistuu Varannon myötä aikaisempaa järkevämmin, kun myös kesäaikaan talteen otettu hukkalämpö voidaan säilöä kausivarastoon. 

– Varannon, sähköisen tuotannon, hukkalämpöjen ja kaukolämmön älykkään ohjaamisen avulla saavutetaan hybridijärjestelmä, jossa voimme valita fiksuimman tuotantotavan kullekin hetkelle ja ottaa erilaisista energialähteistä kaiken hyödyn irti. Lämpöä tuottava järjestelmämme tulee olemaan jatkossa kuin hybridiauto – toimii välillä sähköllä, välillä muilla tuotantotavoilla. Kaukolämpöverkkomme toimii voimansiirtona ja sitä ohjataan älykkäällä ohjauksella, Toivonen sanoo.

EPCM-palvelukokonaisuudessa AFRY vastaa hankkeen suunnittelusta, hankinnoista ja rakennusprojektin työmaavalvonnasta. Suunnittelutyö käsittää kaikki hankkeessa tarvittavat suunnittelualat, kuten kalliorakennus-, rakennus-, energia-, prosessi- ja laitosteknisen suunnittelun.

– Vihreän siirtymän edistäminen energiantuotannossa on keskeinen osa AFRYn strategiaa. Olemme iloisia saadessamme tämän hankkeen myötä jatkoa aiemmille hiilineutraalia energiantuotantoa edistäneille yhteistöillemme Vantaan Energian kanssa, AFRYn Suomen lämpövoimaliiketoiminnasta vastaava johtaja Ilkka Heikkilä toteaa.

Uusimmat artikkelit

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

17.6.2025 | Alan Uutiset

NRC Group kunnossapitäjäksi Riihimäki–Kokkola-rataosuudelle

NRC Group on valittu Riihimäen ja Kokkolan välisen rautatien radan ja turvalaitteiden kunnossapitäjäksi vuosille 2026–2030.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.