Wärtsilä toimittaa Tornion Voimalle Suomen ensimmäinen sähköjärjestelmää tasapainottava moottorivoimalaitoksen
"Moottoriteknologialla on paras keskimääräinen hyötysuhde tämäntyyppisissä toimintaolosuhteissa", toteaa Wärtsilä Energyn Afrikan ja Euroopan johtaja Kenneth Engblom. Voimalaitos käyttää pääpolttoaineena maakaasua ja tuotannossa voidaan myöhemmin siirtyä käyttämään uusiutuvaa energiaa.
Wärtsilä on mukana rakentamassa uutta moottorivoimalaitosta Suomeen EPV Energian tytäryhtiö Tornion Voimalle. Kokonaisteholtaan noin 43 megawatin moottorivoimalaitos on valmistuessaan Suomen ensimmäinen sähköjärjestelmää tasapainottava moottorivoimalaitos.
– Tuuli- ja aurinkovoiman saatavuus on luonnostaan vaihtelevaa, ja saatavuuden takaaminen myös pilvisellä ja vähätuulisella säällä vaatii tuekseen joustavaa ja toimitusvarmaa sähköntuotantokapasiteettia. Tähän moderni moottorivoimalaitos on paras vaihtoehto. Se voidaan käynnistää nopeasti, vain tarvittaessa ja ainoastaan niin pitkäksi aikaa kuin tarve vaatii. Lisäksi moottoriteknologialla on paras keskimääräinen hyötysuhde tämäntyyppisissä toimintaolosuhteissa, toteaa Wärtsilä Energyn Afrikan ja Euroopan johtaja Kenneth Engblom.
Investointipäätöksen taustalla on tehty pitkäaikaista suunnittelu- ja selvitystyötä. Tornion Voiman toimitusjohtaja Aki Hakulinen kertoo yhtiön tiedotteessa selvitystyön kaasuturbiinien ja -moottorien rakentamisesta Tornioon alkaneen jo vuonna 2012. Hän kertoo olevansa tyytyväinen hankkeen vihdoin toteutuessa.
– Taustalla on pitkäjänteistä hankeselvitystä, joka on välillä haudattu ja avattu taas uudestaan. Suomeen kuitenkin tarvitaan enenevissä määrin tällaista nopean säätöön ja tehotuottoon kykenevää sähköntuotantoa. Tällöin sähkön saatavuus ja riittävyys on turvattuna sääolosuhteista riippumatta, Hakulinen toteaa.
Moottorivoimalaitoksen avulla tuotetaan sähköä emoyhtiö EPV Energialle ja sen omistajille. Kaasumoottoreilla voidaan tarvittaessa tukea myös Outokummun tehdasalueen sähköverkkoa häiriötilanteissa.
Tuotannon alkuvaiheessa pääpolttoaineena käytetään maakaasua. Polttoainelogistiikkaan pystytään hyödyntämään aiemmin investoitua alueellista kaasuinfrastruktuuria, johon moottorivoimalaitos liitetään. Sama kaasuinfrastruktuuri on hyödynnettävissä synteettiseen- ja biokaasuun, mikä tarkoittaa, että maakaasu toimii siltaratkaisuna tulevaisuuden päästöttömille ratkaisuille.
Voimalaitoksen rakennustyöt alkoivat syksyllä, ja se on tarkoitus ottaa käyttöön helmikuussa 2026. Viimeiset rakennustyöt tulevat päätökseen myöhemmin saman kevään aikana. Wärtsilä vastaa rakennustöistä keväästä 2025 lähtien voimalaitoksen valmistumiseen saakka.