https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kumppaniartikkeli | 3.11.2022

Korjaa se hitsaamalla

Korjaushitsaus on kunnossapidon unohdettu supertähti. Vielä 1980- ja 1990-luvuilla Suomen teollisuudessa korjaushitsattiin huomattavasti enemmän kuin nykyään. Rikkoutuneen osan korjauksessa hitsaus on järkevä vaihtoehto, sillä se säästää aikaa, rahaa ja ympäristöä sekä tekee vanhasta osasta jopa alkuperäistä vahvemman.

somotec_2021_hitsaaja_grading_04_contentwidth

Kuva:Somotec

Somotecin toimitusjohtaja ja hitsauksen asiantuntija Olli Riihiluoma on seurannut teollisuuden muutosta aitiopaikalta 1980-luvulta saakka, jolloin korjaushitsaus oli tehtaissa ja laitoksissa arkipäivää. Syitä korjaushitsauksen vähenemiseen on varmasti monia aina ajattelutapojen muutoksesta hiljaisen tiedon häviämiseen.

Ympäristö- ja kilpailukykyvaatimusten sekä uusien lakilinjausten myötä teollisuusalojen tavat tuntuvat kuitenkin kääntyvän yhä kestävämpiä toimintatapoja kohti. Riihiluoman kokemuksen mukaan kestävyys, laatu ja uudelleenkorjaaminen nostavat jälleen suosiotaan.

– Teollisuuden kiireisessä tuotantotahdissa olisi syytä pysähtyä ja harkita useammin korjaushitsausta yhtenä vaihtoehtona. Se on ennen kaikkea kustannustehokas tapa pitää tuotanto käynnissä, kertoo Riihiluoma.

PERUSAINEEN TUNNISTAMINEN ON KAIKEN PERUSTA

Korjauksen suunnittelu alkaa aina teräksen perusaineen tunnistamisesta. Perusaineita on paljon erilaisia esimerkiksi valuterästä, valurautaa, ruostumatonta terästä, nikkeliseoksia ja rakenneterästä. Jokaisella perusaineella on omat yksilölliset vaatimuksensa, joiden mukaan hitsauslisäaineet valitaan.

– Ottamalla asiantuntijan mukaan suunnitteluun, välttyy sudenkuopilta.

Pitää olla kokemusta teollisuudesta ja tekniikasta, koska korjaushitsauksessa kaikki vaikuttaa toisiinsa. Lisäksi pitää ymmärtää metallurgiaa, eli miten eri aineet reagoivat keskenään, Riihiluoma avaa.

Perusaine luo säännön myös itse hitsauksen suorittamiselle. Toiset aineet vaativat esilämmitystä tai tietyn lämpötilan alapuolella hitsaamista, joskus tarvitaan jälkihehkutusta. Myös hitsausrailot määräytyvät koneen osan perusaineen mukaan. Nämä kaikki Somotec ohjeistaa asiakkaalle samalla kun toimittaa käytettävät erikoistuotteet paikan päälle.

LAAJASTA VARASTOSTA KORJAUSTUOTTEET SAA VAIVATTOMASTI JA NOPEASTI

Tehtaissa tuotannon seisahdukset ovat kalliita ja uuden osan saapuminen maailman toiselta puolen voi kestää jopa viikkoja. Siksi korjaaminen on hyvä vaihtoehto. Suomessa hitsauslisäaineiden saatavuus on kuitenkin huonontunut, sillä varastointi on kallista. Tästä ei ole kuitenkaan  Somotecilla lähdetty tinkimään.

– Uskomme itse vahvasti korjaushitsauksen hyötyihin. Tässä asiassa nopeus ratkaisee ja siksi ylläpidämme laadukasta ja monipuolista varastoa.

Tarvittavan hitsauslisäaineen tulee löytyä hyllystä, koska seisovassa tehtaassa kulut juoksevat koko ajan.  Somotecin Hitsaajan Kauppa on auttanut tehtaita joustavasti kiireellisissä tapauksissa.

– Kerran olimme ainoa maahantuoja, joka vastasi puhelimeen pääsiäisenä ja keneltä löytyi tarvittavia hitsauslisäaineita varastosta. Laitoimme lisäaineet taksilla Kuopiosta Lappeenrantaan, Riihiluoma muistelee.

ASIANTUNTIJUUTTA PALVELUNA

Korjaushitsaus on laaja toimintakenttä, joka pitää sisällään myös kovahitsauksen ja kulumisen puolen. Siksi Somotecilla on oma kunnossapidon asiantuntijapalvelu KestoRatkaisu, jossa Somotec ratkoo kulumisen sekä korjaushitsauksen haasteita.

Asiakas saa sen mitä tarvitsee: asiantuntijuutta, ongelmanratkaisua, kohderäätälöidyt tuotteet ja lisäaineet sekä hitsaus- ja asennuspalvelua. Kokonaisvaltaisella palvelulla Somotec helpottaa asiakkaiden arkea ja tarjoaa kestävää vaihtoehtoa.

– Monesti korjaushitsauksen kautta löydämme ratkaisuja myös kulumisen puolelle. Siksi suunnittelemme jokaisen projektin räätälöidysti asiakkaan haasteen ja tarpeen mukaan, kertoo Somotecin asiakaspalvelupäällikkö Ellinoora Riihiluoma.

– Korjaushitsaus on lopulta simppeli tapa pitää tuotanto käynnissä. Se vain vaatii asiantuntijuutta, kattavan hitsauslisäainevaraston sekä nopeat toimitukset, Olli Riihiluoma kiteyttää.

Tässä muutama maistiainen KestoRatkaisu-kunnossapitoprojekteista:

KovaCase: Kuusakoski Oy, Airakselan toimipiste

Murskaimen roottorin kestävyys on arjen toiminnan ehto Kuusakoski kerää, käsittelee ja jalostaa jätemateriaaleista uusia raaka-aineita. Kuopion Airakselassa murskataan eri metalleista koostuvaa romua.

– Murskaimen roottorin pitää kestää jalompiakin teräksiä. Lisäksi kaasut aiheuttavat korroosiota. Siinä pitää osata tehdä päätelmiä tuotantoomme sopivista tuotteista ja se vaatii ammattitaitoa, kertoo Kuusakosken Airakselan toimipisteen työnjohtaja Juho Huttunen.

– Jos ajattelemme esimerkiksi murskaimen läpi syötettävää autoa, niin hitsauslisäaineen tulee kestää sekä iskuja että kulumista oikeassa suhteessa, Somotecin Olli Riihiluoma sanoo.

Somotecin kanssa yhteistyö on jatkunut jo vuodesta 1989 lähtien. Jatkuvalla korjaushitsauksella parannetaan ja ylläpidetään roottorin kulutuskestoa. Avainasemassa on myös lisäaineiden saatavuus.

– Jos rikkoutuminen tapahtuu perjantaina, niin lisäaineet on saatava samantien. Korjausta ei voi venyttää seuraavalle viikolle, koska kaikki on pois sen viikon tuotannosta, Huttunen kuvaa murskaamon arkea.

– Jos tulee tilanne, ettei tarvittavaa lisäainetta ole Airakselan varastossa, niin lähden käymään Kuopion Sorsasalossa. Somotecilta on aina löytynyt tarvittavat tuotteet ja vinkit kyseiseen ongelmaan. Samalla vaihdetaan kuulumiset ja ratkotaan ajankohtaiset hitsaus- tai kulutuskestävyyden haasteet.

KovaCase: Kuopion Energia

Sulkusyöttimien korjaushitsauksella lisää kulumiskestävyyttä Kuopion Energia hyödyntää useita sulkusyöttimiä polttoaineen siirroissa.

Kunnossapitomestari Joonas Lehdon mukaan energiantuotantoala on muuttunut entistä kuluttavampaan suuntaan. Tämä on vaikuttanut koneiden kestävyyteen ja niiden huoltotarpeeseen.

Kuluminen ratkaistiin kolmen osaajan yhteistyöllä. Kuopion Energia tarkistaa vuosihuollon yhteydessä sulkusyöttimien kunnon ja korjausta vaativat osat lähtevät huoltoon Kuopion Konepajalle. Hitsauslisäaineet ja asiantuntijapalvelut saadaan Somoteciltä.

– Sulkusyöttimen roottorin perusaine on S355-terästä. Suosittelemme tartuntakerroksen tehtäväksi Selectarc 307 R -hitsauspuikolla tai Durmax 1820 -hitsauslangalla.

Oikean hitsauslisäaineen avulla syöttävän puolen särmä pysyy terävänä, mikä parantaa syöttimen työntöpainetta.

Lisäksi kovapinnoitteen tulee kestää kulumista, kovia iskuja sekä korroosiota. Siksi tässä tapauksessa oikea tuote on Selectarc HBC 62 -puikko, analysoi Somotecin Olli Riihiluoma.

– Kovahitsauksella olemme saaneet ihmeitä aikaan koneiden kestävyyteen, Lehto kertoo tyytyväisenä.

somotec_logo_vaaka_vari_contentwidth

Uusimmat artikkelit

13.6.2024 | Alan Uutiset

Vanhoista renkaista uusia autonosia – Nesteen, Borealiksen ja Covestron yhteishanke

Käytetyt auton renkaat nesteytetään kemiallisen kierrätyksen avulla ja jalostetaan peruskemikaaleiksi sekä edelleen erittäin puhtaiksi polykarbonaateiksi. Polykarbonaatteja voidaan käyttää erilaisissa autoteollisuuden käyttökohteissa ajovalojen osista jäähdyttimien säleikköihin.

Outokumpu laajentaa robotiikan käyttöä turvallisuustyössä

Ensimmäinen ANYmal-robotti "Jokkeri" aloitti työnsä Torniossa. Yhtiö arvioi, että tarkastustehtävien siirtäminen robotille voi auttaa vähentämään työntekijöiden altistumisaikaa vaarallisille aineille yli 80 prosenttia ja vaarallisia huoltokorjauksia 20 prosenttia.

Nesteen Porvoon jalostamon suurseisokki saatiin onnistuneesti päätökseen

Suurseisokin ajan Porvoon jalostamo oli yksi Suomen suurimmista. Vuoden 2024 suurseisokin kokonaisinvestointi oli noin 390 miljoonaa euroa.

Valio investoi Lapinlahden tehtaaseen yli 60 miljoonaa euroa

Investointi käsittää juustonvalmistustilojen laajennuksen ja laitteiden uusimisen. Investoinnin tarkoituksena on korvata nykyinen, teknisen käyttöikänsä päässä oleva valmistuslaitteisto.

Schneider Electric testaa Helenin sähköverkossa haitallisen SF6-kaasun korvaamista uudella teknologialla

Merkittävä osa sähköverkkoon asennetuista keskijännitekojeistoista sisältää SF6-kaasua. Schneider Electric on pyrkinyt ratkaisemaan ongelmaa RM AirSeT -kojeiston avulla.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.