https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Stora Enso uudisti Imatran tehtaiden puunkäsittelyn – vettä kuluu 500 miljoonaa litraa vähemmän vuodessa

Stora Enson Imatran tehtaiden käyttämät puut kuoritaan ja haketetaan keskitetysti Kaukopään tehtaan kolmella kuorintalinjalla.

Stora Enso_Imatra

nvestoinnissa oli mukana yli 500 yritystä, joista lähes 40 prosenttia oli Etelä-Karjalasta. Kuva: Stora Enso

Stora Enso on saanut päätökseen 80 miljoonan euron investoinnin, jolla uudistettiin Imatran tehtaiden puunkäsittely. Jatkossa puut kuoritaan ja haketetaan keskitetysti Kaukopään tehtaan kolmella kuorintalinjalla.

Projektiin kuului kolmannen kuorintalinjaston asentaminen, puuhakkeen käsittely- ja varastointijärjestelmien parantaminen sekä muutoksia nykyisen puunkäsittelyalueen infrastruktuuriin. Keskitetty ja nykyaikaisempi puunkäsittely parantaa prosessin vakautta ja tehokkuutta.

Investointi vähentää puun käsittelyyn kuluvaa vesimäärää merkittävästi. Veden käyttö vähenee vanhaan kuorimalinjaan ja samaan puumäärään verrattuna 85 prosenttia, mikä tarkoittaa vuodessa 500 miljoonaa litraa vähemmän vettä. 

Stora Enso hyödynsi investointityömaalla rakennusalalta tuttua TR-mittausta, jolla mitataan työmaan turvallisuutta, siisteyttä ja tekemisen laatua. TR-mittauksessa havainnoidaan koko työmaata säännöllisesti pienemmissä alueissa kerrallaan.

”Koronan tuomista haasteista huolimatta työt etenivät normaalisti, investointi valmistui ajallaan ja pysyi budjetissa. Tärkeintä on, että työt saatiin tehtyä turvallisesti. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa sujui erittäin hyvin. Investointi palvelee Imatran tehtaita vuosikymmeniksi eteenpäin”, tehtaanjohtaja Mikko Nieminen sanoo.

Projektissa tehtiin lähes 700 000 työtuntia. Investoinnissa oli mukana yli 500 yritystä, joista lähes 40 prosenttia oli Etelä-Karjalasta. Investoinnin rakennusvaiheessa maahan sijoitettiin 700 teräsputkipaalua ja 100 porapaalua, yhteensä noin 18 kilometrin verran. Lisäksi siilojen rakenteisiin käytettiin noin 3 000 tonnia rautaa. Kaukopään tehdasalueelle valmistui hakkeen varastointia varten kaksi uutta siiloa. Suuremman siilon halkaisija on 38 metriä ja seinäkorkeutta sillä on 25 metriä.

Uusimmat artikkelit

15.3.2024 | Alan Uutiset

Traficom julkaisi selvityksen koko Suomen kaukoliikenteen pysäyttäneen ratavaurion syistä – korjaamista tiedonkulussa

Ratavaurion syynä oli veturin rikkoontuminen ja sitä seuranneet liikkeellelähtöyritykset. Selvityksen mukaan erityisesti häiriötilanteiden viestinnässä ja johtamisessa on kehitettävää. Tapahtumiin liittyvien keskeisten toimijoiden yhteinen tilannekuva puuttui. 

Raision kaikki tehtaat ovat nyt hiilineutraaleja – ratkaisut syntyivät yhteistyössä kumppanien kanssa

Tuotannot pyörivät nyt uusiutuvalla energialla, eikä päästökompensaatioihin ole tarvinnut turvautua.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

Tuulivoima-ala tarvitsee lisää tekijöitä – Turun AMK ja VAMK kouluttavat uusia osaajia

Tuulivoimaloihin tullaan tarvitsemaan paljon teknisen alan osaajia.Turun ja Vaasan ammattikorkeakoulut aloittavat yhteisen tuulivoimaan liittyvän maksuttoman koulutuksen. Opinnot ovat työelämälähtöisiä ja ne on mahdollista suorittaa työn ohessa. 

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.