https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Teollisuus nousee palveluilla - viisi teesiä tuotteistamisesta

Pitkään on ollut puhetta, että palveluliiketoiminta tasaa suhdanteita ja vie yli laskusuhdanteen. Tuotteistamalla palvelut sanat muuttuvat teoiksi.

Teollisuus nousee palveluilla

Teollisuuden tuska taantuvilla kotimarkkinoilla ja kilpailluilla vientimarkkinoilla jatkuu jatkumistaan. Mikäli aiomme korjata teollisuusyritysten menestymisen edellytyksiä, meidän on muutettava suhtautumistamme palveluliiketoimintaan. Se ei voi olla suhdannekuopan täyttävä sulava lumikasa tai tuoteliiketoiminnan jatke, minkä avulla pidetään yllä asiakassuhdetta projektien välissä. Palveluista voidaan tehdä aito liiketoiminnan osa seuraavin teesein:

1. Palvelu on tuotteistettu.

Palvelutuote ei saa olla pelkästään hieno nimi ja esite, vaan palvelukuvauksen perusteella asiakas tietää tarkalleen, mitä ostaa ja palveluntoimittaja tietää mitä tekee.

2. Palvelu vastaa asiakkaan tarpeita.

Asiakkaan on voitava valita juuri sellainen palvelu, mikä sopii hänen strategiaansa ja tilanteeseensa ja prosessin elinkaareen. Hyvällä toimittajalla tuotteistetut palvelut muodostavat palveluportfolion, josta voi valita.

3. Palvelu on helppo ostaa ja vaivaton myydä.

Kauppa siirtyy kivijalasta verkkoon. Vuonna 2020 yli 70 prosenttia myös teollisista palveluista ostetaan verkosta, ilman myyjän maagista kosketusta itse kaupalliseen transaktioon. Jos me emme pysty tai halua viedä tuotteistusta näin pitkälle, joku muu kyllä tekee niin. Onko meidän palvelumme julkaistu webissä? Onko meillä sähköisen liiketoiminnan konseptia palveluille? Onko edes tuotteille?

4. Palvelu on tehokasta.

Vastaammeko jokaiseen asiakkaan yhteydenottoon minuuteissa? Onko palvelu tuotteistettu niin pitkälle, että paras vapaana oleva asiakkaan haluama osaaja on kaikissa tapauksissa liikkeellä vuorokauden sisällä, materiaalit matkalla, laitteiden nykytila ja historia tiedossa, alihankkijat mukana junassa ja asiakas informoitu? Tarjoaako palveluntuotantoprosessi työnohjauksen, asennetun laitekannan ylläpidon, työraportoinnin ja laskutuksen ohjauksen tekijälle saitille reaaliaikaisesti siten, että lasku ja raportti ovat asiakkaalla viikon kuluessa siitä, kun asiakasta on informoitu tehdystä työstä?

Yllä olevat haasteet ovat isoja mahdollisuuksia suomalaisille kone- ja laitetoimittajille, jotka ovatkin kokoamassa voimiaan yhteen FIMECC Oy:n kanssa laajassa palvelukehitysprojektissa. Kun saavutamme asetetut tavoitteet, luomme uutta kilpailukykyä ja olemme oikeasti teollisen internetin eturintamassa.

5. Lupasin otsakkeessa viisi teesiä. Viides on aivan oleellinen. Mikä tekee teollisuusyrityksestä palveluyrityksen – ihmiset ja asenne! 

Jarmo Heinonen

Jarmo Heinonen

kehitysjohtaja,

ABB Oy, Service

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.