https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Uusi ohjeistus kokoonpanoteollisuuteen akrylaattiallergioiden torjumiseksi

Työterveyslaitoksen asiantuntijat ohjeistavat kokoonpanoteollisuuden ammattilaisia ja työnantajia työtapoihin, joiden avulla alalla voi työskennellä turvallisesti.

akrylaatti

Suomen Rengaskierrätyksen uusi kiertotalouslaitos valmistuu Lopen kuntaan kevään 2023 aikana. Kuva: Suomen Rengaskierrätys

Anaerobisten liimojen metakrylaattiyhdisteet ja pikaliimojen syanoakrylaattiyhdisteet voivat aiheuttaa terveyshaittoja iholla ja hengitysteissä sekä johtaa ammattitaudin kehittymiseen. Oireet voivat olla niin vaikeita, että työtä ei voi enää jatkaa.

– Etukäteen ei voida tietää, kenelle tulee oireita, joten kaikkien työntekijöiden on syytä käyttää kokoonpanoliimoja turvallisesti: iho pitää suojata ja liimahuurujen pääsyä hengitysteihin pitää välttää, kertoo vanhempi asiantuntija Katri Suuronen Työterveyslaitoksesta.

Tammikuussa julkaistussa TTL:n tutkimushankkeessa selvitettiin vuosien 2019–2022 aikana työntekijöiden altistumista akrylaattiyhdisteille.

TTL:n mukaan anaerobisten liimojen käyttöturvallisuustiedotteista ei aina ole hyötyä, sillä tiedotteissa ei välttämättä mainita ihoa herkistäviä metakrylaattiyhdisteitä, vaikka ne sisältäisivät niitä.

– Turvallisista työtavoista on huolehdittava käyttöturvallisuustiedotteiden puutteista huolimatta, Suuronen toteaa.

Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus tehdä riskinarviointi, jossa pohditaan myös kemikaalien aiheuttamien riskien merkittävyys.

– Työntekijöiden perehdytyksessä tulee kertoa asennusliimojen aiheuttamista iho- ja hengitystieriskeistä sekä turvallisista työtavoista ja suojautumisesta. Uudella työntekijällä voi olla muita suurempi herkistymisriski, koska työtavat eivät ole vielä vakiintuneet, Suuronen sanoo.  

Koska altistumista voi tapahtua huomaamatta, kokoonpanoteollisuuden liimoja käsitteleviä työntekijöitä kehotetaan tarkkailemaan omaa vointiaan. Lääkärin tutkimuksiin tulee hakeutua, jos huomaa pitkittynyttä ihottumaa, nuhaa tai astmaoireita.

Työterveyslaitoksen julkaisemassa uudella ohjesivustolta löytyvät malliratkaisut kokoonpanoteollisuudelle sekä sisällöt perehdyttämisen ja työskentelyn tueksi.

Uusimmat artikkelit

15.3.2024 | Alan Uutiset

Traficom julkaisi selvityksen koko Suomen kaukoliikenteen pysäyttäneen ratavaurion syistä – korjaamista tiedonkulussa

Ratavaurion syynä oli veturin rikkoontuminen ja sitä seuranneet liikkeellelähtöyritykset. Selvityksen mukaan erityisesti häiriötilanteiden viestinnässä ja johtamisessa on kehitettävää. Tapahtumiin liittyvien keskeisten toimijoiden yhteinen tilannekuva puuttui. 

Raision kaikki tehtaat ovat nyt hiilineutraaleja – ratkaisut syntyivät yhteistyössä kumppanien kanssa

Tuotannot pyörivät nyt uusiutuvalla energialla, eikä päästökompensaatioihin ole tarvinnut turvautua.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

Tuulivoima-ala tarvitsee lisää tekijöitä – Turun AMK ja VAMK kouluttavat uusia osaajia

Tuulivoimaloihin tullaan tarvitsemaan paljon teknisen alan osaajia.Turun ja Vaasan ammattikorkeakoulut aloittavat yhteisen tuulivoimaan liittyvän maksuttoman koulutuksen. Opinnot ovat työelämälähtöisiä ja ne on mahdollista suorittaa työn ohessa. 

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.