https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 6.4.2020

SEA Europe povaa risteilyalusten tilauksiin peruutuksia

SEA Europen hallituksen puheenjohtaja Kjersti Klevenin mielestä ilman EU:n ja eri maiden räätälöityä tukea Eurooppa riskeeraa laivanrakennuksen strategisen osaamisen ja teknologisen tietämyksen katoavan kilpailijamaihin.

media-archivio-plants-monfalcone3

Fincantierin telakoita on suljettu.

– Euroopan telakat, meriteollisuuden yritykset ja laitevalmistajat ovat avainasemissa sekä EU-komission Green Dealin ja Euroopan Blue Economyn kaltaisissa ohjelmissa että maanosan poliittisten, taloudellisten ja sotilaallisten etujen turvaamisessa. Ilman julkisen vallan täsmätukea tämä osaaminen saattaa siirtyä Euroopasta pysyvästi Aasian suuntaan, Kleven toteaa SEA Europen tiedotteessa.

SEA Europe (European Shipyards and Maritime Equipment Association) huomauttaa siitä, että jo nyt monissa sen jäsenyrityksissä ovet ovat kiinni ja väki pantu etätöihin tai pakkolomille. Koronakriisi on iskenyt lujasti meriteollisuuden yrityksiin, laivojen korjausrakentamiseen ja muille merenkulun sektoreille. Järjestö ottaa esimerkeiksi Navantian, Naval Groupin ja Fincantierin kaltaiset laivanrakennuksen konglomeraatit, joiden kaikki telakat seisovat. Pienempiä yrityksiä vaivaavat kassakriisit ja rahoitusongelmat.

Risteilybisnes kriisissä

Eivätkä ongelmat suinkaan pääty telakoiden porteille. Laivanrakentajien asiakkaita eli varustamoja vaivaavat aivan samanlaiset, jolleivat pahemmatkin ongelmat. Tässä tilanteessa monet varustamot viivästyttävät tai peruuttavat uudisrakennusten tilauksia ja muita hankkeitaan.

Erityisen huolissaan SEA Europe on risteilyalasta ja nimen omaan risteilyalusten tilauksista. Näiden miljardin euron laivojen tilauksissa vallitsi vielä tammikuussa buumi ja alan kaikki ennusteet sojottivat yläviistoon. Nyt risteilyala on keskellä historiansa pahinta taantumaa.

– Risteilysektorilla asiantuntijat odottavat monia uudisrakennusten peruutuksia, koska varustamojen kassavirrat ovat matkustusrajoitusten ja toiminnan pysähtymisen oloissa tyrehtyneet. Risteilybisnes ei ala elpyä ennen kuin sekä operaattoreiden että ennen kaikkea suuren matkustavan yleisön luottamus palautuu, ja siihen kuluu aikaa, SEA Europe kirjoittaa tiedotteessaan.

Euroopan telakat tarvitsevat täsmätukea

Telakkaväki toki tunnustaa sen, että kulkutauti koettelee yhtä rajusti lähes kaikkia muitakin toimialoja. Laivanrakennus on kuitenkin kansainvälisen luonteensa takia tyypillisesti muita aloja riippuvaisempi viennistä ja makrotalouden näkymistä.

– SEA Europe ennustaa, että covid-19 -pandemia iskee kaikkein rajuimmin juuri niihin alustyyppeihin, joiden rakentamisessa Euroopan telakat ovat vielä tällä hetkellä maailman markkinajohtajia. Näitä uhanalaisia alustyyppejä ovat risteilyalukset, matkustajalaivat ja -lautat sekä yleensäkin erikoisalukset, kuten offshore-alukset, ruoppaajat ja pitkälle erikoistuneet kalastusalukset, järjestö kirjoittaa.

Siksi etujärjestö kaipaa meriteollisuudelle laajempaa ja tarkemmin suunnattua täsmätukea kuin ne ohjelmat, joilla EU:n komissio on jo luvannut tukea talousalueen yrityksiä.

www.navigatormagazine.fi

Uusimmat artikkelit

Olkiluoto 3:n ensimmäinen vuosihuolto on lopulta ohi – palasi yöllä sähköntuotantoon

37 vuorokaudeksi tarkoitettu huolto kesti noin 74 vuorokautta ja yhdeksän tuntia. Teollisuuden Voima arvioi jo ennakkoon ensimmäisen vuosihuollon olevan työläs. Sähköntuotannonjohtaja Marjo Mustosen mukaan nyt päättyneistä huolloista saatiin arvokasta oppia tulevaisuuteen.

16.5.2024 | Alan Uutiset

Suomen kolmanneksi suurin tuulipuisto vihittiin käyttöön Pjelaxissa

Fortumin ja Helenin yhteishanke, 56 tuulivoimalan Pjelax-tuulipuisto tuottaa vuosittain noin viisi prosenttia Suomen koko tuulivoimatuotannosta.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.