https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Tutkimus ja koulutus | 21.2.2020

Vaasan yliopisto vahvistaa energiatutkimustaan

Vaasan yliopiston energiatutkimuksen tavoitteena on pyrkiä vastaamaan joustavan energiantuotannon, energialiiketoiminnan ja kestävän yhteiskunnallisen kehityksen globaaleihin tarpeisiin. Tutkimusta tehdään muun muassa tulevaisuuden älykkäisiin energiajärjestelmiin ja -verkkoihin, uusiin polttoaineisiin sekä teollisuuden ja alueellisiin kiertotalouden ratkaisuihin liittyen.

vaasanyoenergia_kuvaajasatuaaltonen2

Vaasan yliopiston energia-alan tutkimus keskitetään tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateemiseen yksikköön ja tutkimusalusta VEBICiin. Kuva: Satu Aaltonen

Energia ja kestävä kehitys on yksi Vaasan yliopiston strategisista painopisteistä. Haasteet ja ratkaisut ovat globaaleja, joten yhteistyötä pitää tehdä kaikilla tasoilla. Vaasan yliopisto tekeekin tiivistä yhteistyötä Vaasan alueen elinkeinoelämän ja kansainvälisten teollisuusyritysten kanssa. Vaasan alue on Pohjoismaiden johtava energiateknologiakeskittymä, ja vastaa kolmanneksesta Suomen energiateknologian kokonaisviennistä.

Projektimuotoinen energiatutkimus osaksi VEBIC-tutkimusalustaa

Energia-alan tutkimukseen ja siihen liittyviin toimintoihin halutaan nyt panostaa entisestään keskittämällä toimintoja. Tällä hetkellä energiatutkimusta tehdään yliopiston tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateemisessa yksikössä, tutkimusalusta VEBIC:issä sekä erillislaitos Levón-instituutissa. Maaliskuun 2020 aikana Levón-instituutin Energia ja aluekehittäminen -vastuualue siirtyy osaksi tutkimusalusta VEBIC:iä.

- Keskittäminen antaa mahdollisuuden hyödyntää energiatutkimuksen osaamista yliopistotasoisesti mahdollisimman monipuolisesti ja joustavasti. Myös yhteistyö sidosryhmien kanssa virtaviivaistuu, toteaa Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

Levón-instuutin nykyinen johtaja Pekka Peura siirtyy samassa yhteydessä työskentelemään tutkimusalusta VEBIC:iin. Levón-instituutin uuden johtajan rekrytointi käynnistetään maaliskuun aikana. Levón-instituutti keskittyy jatkossa aikuis- ja täydennyskoulutukseen, tavoitteenaan olla tehokas ja asiakaslähtöinen koulutustoimija.

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.