https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Mikrobit jalostavat jätteistä arvokkaita aineita

Kuopiossa on kehitetty liikuteltava biojalostamo, jossa mikrobit muuttavat eloperäiset jätteet biopolttoaineiksi, teollisuuskemikaaleiksi ja lannoitteiksi. Mikrobien avulla voidaan tehdä monia sellaisiakin aineita, joita on tuotettu aiemmin öljystä.

elias1

Probioottitutkija, bioteknisen mikrobianalytiikan ja mikrobiologisen agroekologian dosentti Elias Hakalehto on yksi maailman johtavia mikrobitutkijoita. Kuva: Finnoflag

Yhdyskuntien ja teollisuuden eloperäiset jätteet ja tuotannon sivuvirrat sisältävät runsaasti ainesosia, jotka ympäristöä rasittavien päästöjen sijaan voidaan jalostaa uusiksi käyttökelpoisiksi tuotteiksi.

Tällä periaatteella toimii tällä hetkellä koekäytössä oleva biojalostamo, joka perustuu Elias Hakalehdon kehittämään mikrobiologiseen prosessiteknologiaan. Hän toimii Itä-Suomen yliopistossa bioteknisen mikrobianalytiikan dosenttina ja hänellä on myös alan tutkimus- ja kehitystoimintaan keskittyvä yritys Finnoflag.

Hakalehtoa on kiehtonut jo pitkään kaikkialta luonnosta löytyvien mikrobien hyödyntäminen hyviin asioihin. Hän on ollut mukana useissa biojalostamohankkeissa, joissa tähdätään kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan ja ravinnekierron toteuttamiseen teollisuudessa ja maataloudessa.

- Mikrobien toiminnan ymmärtäminen avaa valtavia mahdollisuuksia. Niiden avulla voidaan tehdä monia sellaisia aineita, joita on tuotettu aiemmin öljystä, Hakalehto kertoo Kemianteollisuus ry:n verkkosivuston haastattelussa.

Hakalehto uskoo, että jätteet ovat tulevaisuudessa merkittäviä biopolttoaineiden, arvokkaiden teollisuuskemikaalien ja lannoitteiden lähteitä.

Lopputuotteita voivat olla esimerkiksi jäänestoaineet, teolliset kuidut sekä muovien ja synteettisen kumin raaka-aineet. Biojalostamo tuottaa myös kosmetiikan ja lääketeollisuuden tarvitsemia raaka-aineita.

Kuopiossa kehitetty biojalostamo on osa EU:n Itämeren-ohjelmaan kuuluvaa kansainvälistä ABOWE-hanketta, jossa on mukana useita oppilaitoksia ja yrityksiä. Laitoksen omistaa Savonia-AMK. Hakalehto on suunnitellut sen bioprosessin. Merikonttiin mahtuvaa laitosta on kokeiltu tähän mennessä sellutehtaan, perunanjalostuslaitoksen ja kanateurastamon jätteiden jalostukseen Itämeren alueella.

Uusimmat artikkelit

21.5.2024 | Alan Uutiset

Pohjoinen Teollisuus kokoontuu Ouluun

Pohjoinen Teollisuus järjestetään tänä vuonna neljättätoista kertaa, ja mukana on jälleen laaja kattaus näytteilleasettajia, messukävijöitä ja ajankohtaista tietoa.

Olkiluoto 3:n ensimmäinen vuosihuolto on lopulta ohi – palasi yöllä sähköntuotantoon

37 vuorokaudeksi tarkoitettu huolto kesti noin 74 vuorokautta ja yhdeksän tuntia. Teollisuuden Voima arvioi jo ennakkoon ensimmäisen vuosihuollon olevan työläs. Sähköntuotannonjohtaja Marjo Mustosen mukaan nyt päättyneistä huolloista saatiin arvokasta oppia tulevaisuuteen.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.