Automaatio- järjestelmän elinkaari hallitse tarvelähtöisesti
Jatkuvasti lisääntynyt järjestelmien monimuotoisuus yhdessä modernin tietotekniikan erilaisten päivitysten kanssa tuovat lisähaasteita automaatiohenkilöstölle. Automaatiojärjestelmien pitäminen päivitettyinä ja ajan tasalla on luonut tarpeen uusille työkaluille.
Kiihtyvässä IT-maailmassa automaatiojärjestelmistä vastaavilla on kova työ pysyä erilaisten tietoturvapäivitysten, virussuojien kuvauksien ja ohjelmistopäivitysten vauhdissa. Heidän tulee seurata IT-maailman standardeja ja hyväksi koettuja toimintatapoja varmistaakseen järjestelmien luotettavan toiminnan. Muuttuva toimintaympäristö haastaa pitämään järjestelmät luotettavasti prosessinohjauksen käytössä ja toimimaan koko ajan myös kustannustehokkaasti.
Epäonnistuminen edellä mainituissa haasteissa voi pahimmillaan johtaa vaarallisiin käyttötilanteisiin tai ainakin aiheuttaa aina kalliin ja ennakoimattoman prosessihäiriön. Tunninkin katkos järjestelmän käytettävyydessä maksaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja, teollisuuden alasta ja prosessin luonteesta riippuen.
Tarvelähtöinen elinkaaren hallintaratkaisu varmistaa automaatiojärjestelmistä vastaaville mahdollisuuden seurata järjestelmän tilaa helposti ja ennakoivasti. Vaikka IT-maailma luo haasteita, sen avulla on mahdollista myös toimittaa oikea tieto sitä tarvitsevalle.
Faktoja päätöksentekoon
Ensiarvoisen tärkeää on, että automaatiosta vastaavilla on se tieto, joka koskee juuri hänen järjestelmäänsä. Päätöksenteko ja ylläpitotoiminta ovat helpompia, jos yhdestä paikasta löytyvät helposti juuri ne päivitykset ja muut tiedot, jotka liittyvät omaan laitteistoon ja ovat lisäksi laitevalmistajan testaamia sekä hyväksymiä.
Web-pohjaisella hallintatyökalulla on mahdollisuus ottaa myös tarvittaessa yhteys laitevalmistajan asiantuntijoihin 24/7-periaatteella ja nopeuttaa parhaiden ratkaisujen valintaa. Järjestelmän elinkaaren tila on jatkuvasti seurattavissa, ja tämä kattaa sekä ohjelmistot että järjestelmäkomponentit.
Työasemiemme kautta tietoa liikkuu päivittäin ”gigoja”. Mikä niistä on sitten kriitistä? Vaikka tieto olisikin käytettävissä, osataanko päätellä, että juuri tämä kyseinen informaatio on käyttäjälle se tärkeä? Hallintatyökalu voidaan määritellä ilmoittamaan oleellisista ja kriittisistä tiedoista, mikä helpottaa päätöksentekoa. Dynaamisen ja järjestelmäkohtaisen tiedon lisäksi sovelluksesta löytyvät tuotteiden käyttö- ja ylläpito-ohjeet selkeästi omana ryhmänään sekä runsaasti materiaalia/raportteja automaation saralla.
Nykypäivänä webissä on lähes joka lähtöön sovelluksia, joilla voi hoitaa asioita. Ennen sai sentään lentoliput lippuina, mutta nykyisin ne voi korvata tekstiviesti, oma tuloste tai jopa kuvakoodi. Oikein toimiva tietotekniikka on tehokas työkalu.
Tehdyistä huoltokutsuista nähdään reaaliaikainen status ja historia, mitä ja milloin on tehty. Palveluun kuuluva etähuolto turvaa mahdollisimman nopean vasteen huoltotoimille. Aika, jolloin piti odottaa ennen ensimmäistäkään korjaustoimenpidettä toimittajan huoltoa, on mennyt. Vian etsintä alkaa selvittämällä järjestelmädiagnostiikan avulla vikakohde ja mitä ohjelma kertoo. Tämän pystyy tekemään luontevasti etäyhteyden avulla. Järjestelmäkomponenttien vaihtokin onnistuu pienin toimenpitein, ja vaihdettu osa lähtee pääsääntöisesti automaattisesti toimimaan. Prosessitilanteesta riippuen pitää operaattoreiden vain kertoa, miten prosessinohjaus vikatilanteen jälkeen lähdetään toteuttamaan.
Prosessit muuttuvat ajan saatossa. Pieniä muutoksia tehdään jatkuvasti. Tarvittavat kenttäliityntöjen määrät vaihtelevat muutosten mukaan. Tarvelähtöisellä ennakkohuoltotyökalulla olemassa olevien lisenssien määrä on helppo havaita, ja tarvittaessa voi järjestelmään liitettyjä laiteta tarkastella kenttälaitteen tietoihin saakka. Kaikki tiedot kootaan automaattisesti, ilman että käyttäjän tarvitsee erikseen määritellä niitä.
Työkalut jatkuvaan kehittämiseen
Prosessinohjauksen analysoinnin apuvälineen tarvelähtöiseen ennakkohuoltoon kuuluu myös hälytysten analysointi. Työkalulla voidaan selvittää, mistä hälytyksiä tulee eniten, mihin aikaan ja minkä tyyppisiä. Näiden tietojen pohjalta voidaan keskittyä prosessin ajotapoihin tai tarvittaessa kenttälaitteiden toimintaan tai säätöön. Tietoa on paljon. Se koostuu prosessin tuottamista hälytyksistä ja muutoksista sekä myös kenttälaitteiden tai venttiilien informaatiosta, jota kerätään tietokantaan reaaliaikaisesti.
IT-teknologia vanhenee tietokoneiden osalta yllättävän nopeasti. Parin vuoden ikäinen työasema voi tuntua vanhalta verrattuna uustarjontaan. Prosessinohjauksen laitteiston kanssa näin ei voi olla. Siksi jokainen komponentti on seurattavissa niin päivitystarpeen kuin elinkaaritilansa suhteen.
Kortit voidaan ohjelmistollisesti päivittää helposti uusimpaan työkalun tekemän erittelyn pohjalta. Työasemien ja serverien päivitystarve on paljon tiheampi kuin itse prosessinohjauksen laitteiston. Suunniteltaessa ylläpitotoimenpiteitä järjestelmään tarvelähtöinen ennakkohuoltotyökalu kertoo selkeästi värein, mihin toimenpiteet pitää kohdistaa, jotta saavutetaan maksimikäytettävyys.
Chemigate Oy:n Kaipiaisten tehtaan käyttöpäällikkö Jari Immonen kommentoi elinkaaripalvelua seuraavasti:
– Yhteenvetoraportin säännöllinen läpikäynti toimittajan automaatioasiantuntijoiden kanssa antaa syvällisemmän kuvan automaatiojärjestelmäni tilasta. Yhdessä läpikäydyt raportit helpottavat tehtävien järjestelyitä ja auttavat keskittymään vain niihin asioihin, jotka ovat tarpeellisia prosessinohjauksemme kannalta. Tarvelähtöisellä elinkaaren hallintatyökalulla olen pystynyt keskittymään moniin muihinkin asioihin, kun oikeat tiedot ovat helposti esillä ja nopeasti hyödynnettävissä. Työkalu on selkeä ja helppokäyttöinen.
– Automaatiojärjestelmän tilan saa selville nopeasti, esimerkiksi komponenttien elinkaarentilat, eri päivitysten tilat sekä kohteet, joihin tulee kiinnittää huomiota. Tiedot ovat jatkuvasti saatavilla ja pysyvät ajan tasalla, Jari Immonen jatkaa.