https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 6.4.2021

Sähkön hinta negatiivinen Ruotsissa ja Suomessa toisena pääsiäispäivänä 5.4.2021 aamuyöstä

Pääsiäisen johdosta sähkön kulutus on ollut teollisuudessa, toimistoissa ja kaupoissa pientä. Samanaikaisesti ulkolämpötila ei ole ollut erityisen kylmä. Negatiiviset hinnat Ruotsissa ovat suhteellisen epätavallisia, mutta niiden odotetaan lisäävän, koska tuulivoimaa rakennetaan koko ajan lisää. Pohjoismaiden energiansaannin vaihtelevin tekijä on tuuli. 

Pohjolan tuulivoimakapasiteetti vastaa nimellisteholtaan 18:sta ydinvoimalaa. Kovalla tuulella tuotetaa enemmän tuulisähköä, sähkön tarjonnan lisääntyessä hinnat tulevat alaspäin, mikä on hyvä asia sähkönkuluttajalle.Suurimmat voittajat, kun on negatiiviset sähkön hinnat, ovat ne, joilla on tuntiveloitus perusteiset hintasopimukset, Suomessa sopimusta kutsutaan markkinahintainen sähkösopimus, eli pörssisähkö.

Ruotsissa he esimerkiksi saivat ladata ilmaiseksi kello 01 –06 toisena Pääsiäispäivänä sähköautojaan.
Jotta kuluttajat voisivat suunnitella sähkönkulutustaan, markkinoilla on nyt erilaisia ​​älykkäitä apuvälineitä, kuten sovelluksia, jotka voivat ohjata pyykinpesu- ja tiskoneita, lämpöpumppuja, varaavia lattialammityksia ja sähköautojen latureita, toimimaan edullisen sähkönhinnan aikana. Esimerkiksi 60 prosenttia kaikista ruotsalaisista harkitsee sähköautoa seuraavana autonaan.

JUKKA_TAITITALO

Ensimmäisen kerran sähkönhinta oli negatiivinen Ruotsissa10.2.2020 kello 00- 04, jolloin alin sähkön hinta oli -0,2 öre / kWh. Negatiiviset sähkön hinnat koskivat koko Ruotsin aluetta.

Koko talven sähkön hinta on ollut ennätyskorkea Ruotsissa.  Ajalle 1.-5.4.2021 pörssisähkön keskihinnat ovat olleet Pohjoisruotsissa 14,50 öre/kWh, Keskiruotsissa 18.11 öre/kWh ja Eteläruotsissa 25,40 öre/kWh.

Suomessakin ensimmäisen kerran sähkönhinta oli 10.2.2020 negatiinen.
Samoin meilläkin sähkön hinta pörssissä oli negatiivinen kello 01-06 toisena Pääsiäispäiväna 5.4.2021.

Jukka2

Vuoden 2020 aikana sähkön hinta oli meillä Suomessa kolme kertaa negatiivinen.

Lähteet TT, STV ja Vattenfall

Teksti Jukka Kauppinen Taitotalo

Uusimmat artikkelit

15.3.2024 | Alan Uutiset

Traficom julkaisi selvityksen koko Suomen kaukoliikenteen pysäyttäneen ratavaurion syistä – korjaamista tiedonkulussa

Ratavaurion syynä oli veturin rikkoontuminen ja sitä seuranneet liikkeellelähtöyritykset. Selvityksen mukaan erityisesti häiriötilanteiden viestinnässä ja johtamisessa on kehitettävää. Tapahtumiin liittyvien keskeisten toimijoiden yhteinen tilannekuva puuttui. 

Raision kaikki tehtaat ovat nyt hiilineutraaleja – ratkaisut syntyivät yhteistyössä kumppanien kanssa

Tuotannot pyörivät nyt uusiutuvalla energialla, eikä päästökompensaatioihin ole tarvinnut turvautua.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

Tuulivoima-ala tarvitsee lisää tekijöitä – Turun AMK ja VAMK kouluttavat uusia osaajia

Tuulivoimaloihin tullaan tarvitsemaan paljon teknisen alan osaajia.Turun ja Vaasan ammattikorkeakoulut aloittavat yhteisen tuulivoimaan liittyvän maksuttoman koulutuksen. Opinnot ovat työelämälähtöisiä ja ne on mahdollista suorittaa työn ohessa. 

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.