Esineiden Internet avaa vientimarkkinat
Suomalainen Kaptas Oy laajentaa vientiin Esineiden Internetin ja proaktiivisen ylläpitopalvelun avulla. Syntyvän tiedon avulla huoltomiehiä ei lennätetä ulkomaille turhaan ja linjojen käyttöasteet pysyvät korkeina.
Tähän asti Esineiden Internet ja sen mahdollistamat palvelumallit ovat olleet suurten yritysten puuhakenttää. Suomessa erityisesti Kone ja Konecranes ovat onnistuneet tehokkaan palveluverkoston luomisessa. Kehittyneet teknologiat ovat nyt myös suomalaisten PK-yritysten ulottuvilla.
Teollisuuden ylläpitopalveluissa avainasemassa on reaaliaikainen tieto ja sen käyttö ylläpidon apuna. Loppuasiakkaalle etuna on tuotantolinjojen suurempi käyttöaste ja ylläpitopalvelun tuottajalle mahdollisuus tuottaa ylläpitopalvelu kustannustehokkaasti.
Nyt Esineiden Internet on kaikenkokoisten yritysten ulottuvilla Suomessa. Koneisiin kerääntyvän tiedon saattaminen ylläpidon tueksi on aiemmin vaatinut suuria investointeja. Suomalainen Oy Delta-Enterprise Ltd pystyy koostamaan tarvittavan palvelun valmiilla teknologialla kustannustehokkaasti myös suomalaisille PK-yrityksille.
Kaptas laajentaa vientiin Esineiden Internetin avulla
Joensuulainen Kaptas Oy on yksi rohkeita avauksia tekevä suomalainen laitevalmistaja. Yritys valmistaa tuotantosoluja teollisuuteen. Käytännössä toimitukset ovat valmiita tuotantolinjan osia, jotka toimitetaan asiakkaille.
Tämän vuoden aikana yritys laajentaa palveluliiketoimintaansa proaktiivisen ylläpidon konseptilla, joka perustuu Delta-Enterprisen toimittamaan pilvipalveluun. Käytössä oleva tieto mahdollistaa tehokkaan ylläpidon ulkomailla.
– Etäisyyden kasvaessa korostuu tiedon osuus. Tiedämme mitä tapahtuu emmekä lennätä huoltomiehiä edestakaisin turhan takia, kertoo Kaptas Oy:n toimitusjohtaja Pertti Tykkyläinen.
Tuotantolinjojen laitteet keräävät tietoa ja lähettävät sen suojattuun pilvipalveluun lähes reaaliajassa. Kerätty tieto on Kaptaksen ja sen asiakkaiden käytettävissä. Ulkomaisille asiakkaille tehokas huoltopalvelu tuo uskottavuutta ja auttaa Kaptasta näin myyntiponnisteluissa Euroopassa.
Proaktiivisella huollolla suuri käyttöaste
Kaptaksen proaktiivinen ylläpitopalvelu nostaa tuotantolinjojen käyttöastetta.
– Meillä on uusi proaktiivinen tapa seurata asiakkaidemme linjojen toimintaa, käyttöastetta ja ongelmia. Nyt voimme ajoittaa huoltotoimenpiteitä sen mukaan, ettei katkoksia tule juuri ollenkaan, selventää Tykkyläinen.
Oma osansa on myös ylläpitotoimenpiteiden kohdistuksella. Reaaliaikaisen tiedon avulla huoltomiehet pääsevät suoraan kiinni siihen, mitä tuotannossa oikeasti tapahtuu. Huoltotoimenpiteet kohdistetaan niihin kriittisiin pisteisiin, jotka eniten hyödyttävät kokonaisuutta.
– Asiakkaamme arvostavat sitä, että kone toimii jatkuvasti, Tykkyläinen toteaa.
Järjestelmän keräämät tiedot ovat pääasiassa kolmen tyyppistä raportointia: käyntiaikatietoja, tuotantotietoja ja virheseurantaa. Tuotantotiedoista lasketaan tunnuslukuja, joista selviää tehokkuus. Virheseuranta kerää monipuolista tietoa virhetilanteista.
Laitevalmistajille tasainen kassavirta palveluista
Kaptaksen kaltaisille laitevalmistajille palveluliiketoiminnan kasvattaminen hyödyttää yrityksen taloutta monella tavalla.
– Palvelutoiminnan kassavirta keventää käyttöpääoman tarvetta, samalla liikevaihdon ja kassavirran suuret heilahtelut tasaantuvat. Näin ennakointi helpottuu ja pääomarakenteesta voidaan suunnitella tehokkaampi, kertoo lukuisissa yrityskaupoissa mukana ollut Broadius Partners Oy:n toimitusjohtaja Sami Sairanen.
– Palveluliiketoiminnassa kassavirta on aina positiivista, Sairanen muistuttaa.Hänen mukaansa jo 20 prosentin osuus yrityksen liikevaihdosta palveluina tekee yrityksestä kiinnostavamman kohteen sijoittajille, mahdollisille yritysostajille ja omistajille. Tällainen palveluiden osuus liiketoiminnasta tasoittaa myös merkittävästi kassavirran vaihteluita.
– Kun yritys saavuttaa tilanteen, jossa palveluiden osuus liiketoiminnasta on 50 prosenttia tai yli, on tilanne erittäin hyvä.
Palveluliiketoiminta sitoo laitetoimituksia vähemmän pääomaa
Laitetoimituksissa valmistavan yrityksen täytyy ensin ostaa tarvikkeet, valmistaa laitteet ja lopuksi toimittaa valmiit tuotteet, jonka jälkeen päästään vasta laskuttamaan asiakasta.
Palvelutoiminnassa taas kulut syntyvät käytännössä samalla kuin palvelu toimitetaan. Pienemmät välivarastot ja lyhemmät toimitusajat tarkoittavat pienempiä varastoihin sitoutuneita pääomia ja sitä kautta tehokkaampaa pääoman käyttöä.
Pidemmän päälle ei pelkkä pilvipalvelu riitä Sairasen mukaan. Tehokkuus syntyy siitä, että pilvipalvelu tukee huoltotoiminnan tarpeita. Kokonaisuuden suunnittelussa apuna on hyvä olla kumppani, joka on tehnyt saman asian ennenkin.
Pilvipalveluiden lisäksi perusasioiden täytyy olla edelleenkin kunnossa. Huoltomiehet täytyy palkata, kouluttaa ja organisoida työ tehokkaasti.
Esineiden Internet kohtuullisella hinnalla
Yksinkertaisimmillaan Esineiden Internetissä kyse on siitä, että laitteissa ja automaatiojärjestelmissä lepäävä tieto tuodaan reaaliajassa raportoinnin ulottuville.
PK-yrityksille nämä investoinnit ovat aiemmin olleet suhteellisen suuria. Laiterajapinnat ovat perinteisesti olleet suhteellisen hankalia toteuttaa edullisesti ja uudet pilvipalvelut on nähty konservatiivisessa teollisuudessa lähinnä riskinä. Molemmat asiat ovat menneet valtavasti eteenpäin 2000-luvun aikana.
Nykyisin laiteliitynnät ovat saatavilla melkein mihin tahansa tuotantokoneeseen ja tiedonkeruu automaatiosta on enemmän sääntö kuin poikkeus. Myös tiedon raportointi pilvessä on nykyisin tietoturvallista ja luotettavaa.
Enää Esineiden Internetin pilvipalveluun tarvitaan vain kumppani, joka hallitsee laiteliityntöjen lisäksi Internet-tekniikat. Tällaisia yrityksiä on Suomessa vähän. Suomalainen Oy Delta-Enterprise Ltd lanseerasi oman Asioiden internetin palvelunsa PK-yrityksille Teknologia ’14 -messuilla syyskuussa.
– Suomalaiset laitevalmistajat ovat heränneet pilvipalveluiden mahdollisuuksiin. Viimeisen kuukauden aikana olemme edenneet usean asiakkaan kanssa tarjousvaiheesta toteutusvaiheeseen, kertoo Oy Delta-Enterprise Ltd:n operatiivinen johtaja Antti Varis.
– Esineiden Internetillä on ylläpitopalveluissa hyvä liiketoimintamahdollisuus. Suomen ketterille PK-yrityksille käytössä oleva tieto mahdollistaa kilpailijoita nopeammat reagointiajat.
Juho Pentikäinen
Oy Delta-Enterprise Ltd,
juho.pentikainen@d-e.fi
Otto Aalto
Oy Delta-Enterprise Ltd,
otto.aalto@d-e.fi