https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Junia kunnossapidetään Suomen suurimpiin kuuluvan aurinkovoimalan tuottamalla sähköllä

VR Group on tehnyt päänavauksen omassa energiatuotannossa. Helsingin varikolle on asennettu aurinkovoimala ja sen tuottamalla energialla junia voidaan huoltaa jatkossa ympäristöystävällisemmin. 

vrtranspoint_6000_tonnia_tavarajuna_kuvaaja_juho_kuva_small

Vuoden 2020 loppupuolella käyttöönotettu aurinkovoimala on yksi suomen suurimmista, nimellisteholtaan 928 kWp. Aurinkosähköjärjestelmä on hankittu VR Groupin kiinteistöyksikön ja sen tytäryhtiön, junakalustoa kunnossapitävän, VR FleetCaren yhteistyönä.

Aurinkovoimala on rakennettu varikolle Pendolino-hallin katolle. Voimala koostuu yhteensä 2264 aurinkopaneelista ja se on yksi suomen suurimmista. Vuodessa tuotetun aurinkosähkön määrä vastaa noin 40 sähkölämmitteisen omakotitalon sähkön kulutusta, tai vaihtoehtoisesti energiamäärällä voisi ajaa sähköautolla noin 100 kertaa maapallon ympäri. Voimalasta saatava sähkö kohdistetaan juurikin Pendolinojen kunnossapitoon ja se kattaa noin 25 % hallin vuotuisesta sähköenergiatarpeesta. Aurinkoisena päivänä voimalan tuotto ylittää hallin kulutuksen, jolloin tuotanto käytetään hyödyksi muualla junavarikolla.

Edullista ja puhdasta energiaa

Aurinkoenergian käyttöönotto on osa VR FleetCaren laajempaa energiatehokkuushanketta. Hankkeessa on mukana esimerkiksi vähemmän vettä kuluttavien junien sulatusvaihtoehtojen selvittäminen ja oman toiminnan energiatehokkuuden optimointi. 

- Visiomme mukaisesti olemme matkalla maailman parhaaksi. Tässä erityisesti tärkeiden ympäristöarvojen lisäksi aurinkovoimalan rakentaminen on meille myös taloudellisesti kannattava hanke. Kertainvestoinnin jälkeen voimalalla tuotettu energia on käytännössä ilmaista.  Pidemmällä aikavälillä auringon vuotuinen kokonaissäteily vaihtelee vain vähän, joten investointikustannus huomioiden tuotetun energian hinta pysyy lukittuna pitkälle tulevaisuuteen, VR FleetCaren turvallisuusjohtaja Juha Ohvo tietää.    

Tarkoituksena on lisätä omaa energiatuotantoa

Raideliikenne on ratkaisevassa asemassa, kun tavoitteena on ilmastonmuutoksen hillitseminen. Raideliikenne tuottaa jo lähtökohtaisesti vähemmän päästöjä ja kuluttaa vähemmän energiaa kuin muut liikennemuodot. VR:n liikenteessä on jo pitkään ja laajamittaisesti käytetty uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä. Vaikka junamatkustaminen on jo hiilineutraalia, on yhtiö sitoutunut tekemään ympäristön eteen vieläkin enemmän.

- Oli mielenkiintoista vetää ensimmäistä aurinkoenergiahanketta, joka VR Groupille, ja tässä nimenomaan kunnossapitoyhtiö VR FleetCarelle, toteutettiin. Aurinkovoimala on yksi vastuullisuusohjelmamme kärkihankkeita ja uusiutuvan energian lisääminen on myös Suomen energia- ja ilmastotavoitteiden mukaista, projektipäällikkönä voimalahankkeessa toiminut kiinteistöyksikön energia-asiantuntija ja kohteen ylläpitopäällikkö Martti Jalkanen kertoo.

- Mahdollisesti aurinkosähköjärjestelmiä voisi rakentaa tulevaisuudessa myös muualle VR Groupin kiinteistöihin, sillä hyödyntämätöntä kattopinta-alaa riittää. Olemme lisänneet uusiutuvan energian käyttöä kiinteistöissä siirtymällä öljylämmityksestä maalämpöön, Jalkanen päättää.

Uusimmat artikkelit

19.12.2024 | Alan Uutiset

VR FleetCare sai ison tilauksen raskaskuljetusvaunuista Norjan ja Ruotsin Puolustusvoimille

Arktinen osaaminen on sarjavalmistukseen soveltuvien vaunujen suunnittelun lähtökohtana. Pohjoismaisen huoltovarmuuden kannalta hanke on merkittävä; se mahdollistaa raskaiden puolustusmateriaalien kuljetukset rautateitse.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.