https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Kunnossapidon standardeja julkaistu suomeksi

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry on julkaissut suomeksi kaksi uutta kunnossapidon standardia: SFS EN 15628 – Kunnossapito - Kunnossapitohenkilöstön pätevöinti sekä SFS - ISO 13373-1 – Koneiden kunnonvalvonta ja diagnostiikka. Värähtelytilan valvonta. Osa 1: Yleiset käytännöt. Molemmat ovat saatavana SFS:n verkkokaupasta.

 

logo_iso

SFS EN 15628 – Kunnossapito - Kunnossapitohenkilöstön pätevöinti

Eurooppalaisen teollisuuden kunnossapitotyön laajentuessa ja monimutkaistuessa, on eri jäsenvaltioissa kunnossapitotehtäviä suorittaville henkilöille kehittynyt erittäin paljon toisistaan poikkeavia ammatillisia työnkuvia. Tämä eurooppalainen standardi määrittelee vaatimukset kyvykkyyksille, olennaiselle tietämykselle sekä perustason ja tavoitetason pätevyyksille. Vaatimukset ovat suosituksia, joita noudattamalla saavutetaan erityinen pätevyys ja varmistetaan ammatillisesti korkea henkilöstön pätevyys kunnossapidon eri toiminnoissa ja asemissa.

SFS - ISO 13373-1 – Koneiden kunnonvalvonta ja diagnostiikka. Värähtelytilan valvonta. Osa 1: Yleiset käytännöt

Koneiden kunnonvalvonnan periaatteellinen tarkoitus värähtelymittausten avulla on tuottaa tietoa koneen käyttökunnosta suojausta ja ennakoivaa kunnossapitoa varten. Oleellinen osa tätä prosessia on koneen värähtelytilan arviointi käyttöajan suhteen. Tämän ISO 13373 osan tarkoituksena on edistää hyväksi havaittuja ohjeita kunnonvalvonnan värähtelymittausten suorittamisessa ja arvioinnissa.

Sen sijaan, että värähtelymittausta käytettäisiin yksinomaan diagnostisissa tai hyväksymistarkoituksessa, kunnonvalvonta käsittää tiedonsaannin, jota voidaan verrata ajan myötä ja korostaa muutoksia värähtelykäyttäytymisessä pikemminkin kuin yksittäisen käyttäytymisen tarkastelua sinänsä.

Muutoksia värähtelykäyttäytymisessä voivat tyypillisesti aiheuttaa

— muutokset tasapainossa

— muutokset linjauksessa

— liuku- tai vierintälaakerin kuluminen tai vikaantuminen

— vaihteen tai kytkimen viat

— halkeamat kriittisissä koneenosissa

— käytöstä johtuvat transientit

— nestevirtauksen häiriöt hydraulisissa koneissa

— transienttiherätteet sähkökoneissa

— hankaus

— mekaaninen väljyys.

Kunnonvalvonta värähtelymittausten avulla voi tuottaa tietoa seuraavia tarkoituksia varten:

— lisää laitteen suojausta

— parantaa henkilöturvallisuutta

— parantaa kunnossapitokäytäntöjä

— havaita ongelmat varhain

— välttää katastrofiset vikaantumiset

— kasvattaa koneen elinikää

— kohentaa käyttöä.

Kunnonvalvonnan värähtelymittaukset voidaan toteuttaa monessa muodossa lähtien hyvin yksinkertaisista ja ulottuen varsin monimutkaisiin. Ne käsittävät jatkuvat ja jaksolliset mittaukset. Joka tapauksessa niiden yhteinen tavoite on määrittää koneen kunto tarkasti ja luotettavasti. Tässä osassa ISO 13373:a suositellaan laitteita ja käytäntöjä, jotka auttavat tämän tavoitteen saavuttamisessa.

ISO 13373:n ensimmäisessä osassa kuvatut mittausmenetelmät liittyvät nykyisiin yleisiin seismisiä ja kosketuksettomia värähtelyantureita hyödyntäviin mittauksiin. Kuitenkin on tiedostettu, että on kehitteillä muita menetelmiä koneen värähtelytilan arvioimiseksi. Vaikka niitä ei ole otettu mukaan tässä vaiheessa, ISO 13373:n ensimmäinen osa ei estä tällaisten mittaustekniikoiden käyttöä.

ISO/TC 108 kehittää myös parhaillaan uusia kansainvälisiä standardeja konediagnostiikan alueelle. Nämä kansainväliset standardit on tarkoitettu antamaan ohjeita koneiden kunnon yleisen valvontaan sisältäen sellaisia tekijöitä, kuten värähtely, tribologia, öljyn puhtaus ja lämpökuvaus.

Molemmat julkaisut saatavana Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n verkkokaupasta:  

https://sales.sfs.fi/fi/index/tuotteet/SFS/CEN/ID2/1/406251.html.stx

https://sales.sfs.fi/fi/index/tuotteet/SFS/ISO/ID2/1/406254.html.stx

 

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.