Postin kulku ei saa pysähtyä
Käytettävyys, vasteaika ja kustannustehokkuus ovat Postin lajittelukeskuksella erityisseurannassa. Lajittelukoneiden toimintavarmuutta ylläpitää yli 20 henkilöä, sillä vasteaika ongelmatilanteessa on viisi minuuttia.
Postin lajittelukeskuksessa Helsingissä käsitellään normaalina vuorokautena 1,6 – 2 miljoonaa kirjettä. Pahimman jouluruuhkan aikaan on huippukuormitus tasolla 3 miljoonaa.
– Käytössä olevat lajittelukoneet ovat eri ikäkausilta, minkä johdosta niiden toiminnan varmistamiseen on panostettava systemaattisesti, kertoo kehityspäällikkö Reijo Mononen. Vieraina hänellä oli Promaint ry:n yritysjaoksen edustajia.
– Kunnossapitosopimuksen palvelukuvauksessa on määritelty tärkeimmät KPI-arvot, joista todellakin se vasteaika on viisi minuuttia kaikkiin käynnissä pidettäviin kohteisiin. Käytettävyysvaatimukset riippuvat enemmän laiteryhmästä, toteaa Mononen.
Laitteiden toimintakunnon varmistaminen on Maintpartnerin vastuulla. Palvelusopimukseen sisältyy koko lajittelukeskuksen käynnissäpito, ennakkohuolto ja varaosalogistiikka sekä näiden toimintojen kehittäminen. Kun ottaa huomioon palvelukeskuksen iän ja sen sisältämien teknisten laitteiden ikärakenteen, kunnossapito ja varaosalogistiikka ovat vaativassa roolissa.
Pasilan lajittelukeskuksen koneiden ja laitteiden toimintaa varmistaa normaalisti yli 20 työntekijää.
– Henkilöstöä on yli 20, toimitaan keskeytyvässä 3-vuorojärjestelmässä, minkä lisäksi ovat erilliset viikonloppuvuorot. Ennakkohuollossa käytämme tarvittaessa Maintpartner Oy:n strategian mukaisesti joustoresursseja asennusliiketoimintayksiköistämme. Alueella on 500 erilaisella jaksotuksella olevaa ennakkohuoltotyötä, kertoo Maintpartnerin Jari Haarala.
Monosen mukaan erilaisten kuljettimien kokonaispituus on suuruusluokkaa 4,5 km. Lajittelukoneita löytyy alueelta toista kymmentä, samoin kuin varastorobotteja, joiden tehtävänä on sekä hallinnoida keskuksen laatikkovarastoja että koota lajiteltuja kirjeitä sisältävistä laatikoista kuljetusyksiköitä eri kellonaikoihin lähteviä kuljetuksia varten.
Vaativa kohde varmistaa toiminta
Lajittelukeskus on käynnissäpidon kohteena hyvin vaativa, koska tuotantoprosessi on hyvin aikakriittinen. Pienetkin häiriöt saattavat aiheuttaa helposti myöhästymisiä lajittelussa ja ne heijastuvat nopeasti loppuasiakkaalle saakka jakelun myöhästymisinä
– Ennakkohuoltojen merkitys korostuu, kun tavoitteena on korkea käyttövarmuus ja laitteiden tekninen käytettävyys. Omana haasteena on sovittaa laitteiden ennakkohuoltoajat asiakkaan tiiviin tuotantosuunnitelman mukaisesti, kun tuotanto toimii kapasiteettinsa ylärajalla, toteaa Haarala.
– Riittäviä ennakkohuoltoaikoja on välillä vaikea löytää. Tapahtuneita häiriötilanteita seuraamme päivittäisten raporttien kautta ja ennakkohuoltojen toteumaa sekä laitteiden päiväkohtaista teknistä käytettävyyttä kahden viikon jaksoissa. Jatkuva parantaminen ja kehitystoimenpiteiden kohdistaminen kriittisiin laitteisiin on tärkeää.
Viiden minuutin vasteaika aiheuttaa muutoksia totuttuihin toimintatapoihin.
– Asennemuutos siihen, että reagoidaan soittoon välittömästi, on ollut tärkeässä roolissa. Asentajien tavoitettavuus yhden puhelinnumeron kautta eli kaikki vuorossa olevat asentajat ovat mukana soittoringissä mahdollistaa sen, että soittoon vastataan aina. Tarvittaessa asentajan on keskeytettävä meneillään oleva ennakkohuoltotyö ja siirryttävä häiriökohteeseen viipymättä.
Asentajien korkea ammattitaito ja hyvä laitetuntemus tarjoavat osaltaan edellytykset lyhyen vasteajan toteutumiselle. Haaralan mukaan yhteistyö asiakkaan kanssa sujuu hyvässä hengessä, onhan yhteisenä tavoitteena laitteiden häiriötön toiminta ja korkea tekninen käytettävyys.
Virallisesti Posti Group Oyj:n nimellä toimivalla Suomen postilla on yli 200 000 yritysasiakasta. Se toimii tällä hetkellä yhdeksässä maassa ja kaukaisin toimipiste on lähes 10 000 km päässä Vladivostokissa. Postilla on henkilökuntaa noin 23 000 ja päivittäinen jakelumatka on yhteensä 270 000 km.