https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Postin kulku ei saa pysähtyä

Käytettävyys, vasteaika ja kustannustehokkuus ovat Postin lajittelukeskuksella erityisseurannassa. Lajittelukoneiden toimintavarmuutta ylläpitää yli 20 henkilöä, sillä vasteaika ongelmatilanteessa on viisi minuuttia.

kuva1

Rivi lajittelukeskuksen robotteja varastonhallintatyössään

kuva2

Reijo Mononen kertoo Promaint ry:n yritysjaoksen edustajille postin sinisten laatikkojen käytöstä. Helsingin lajittelukeskuksen toiminta perustuu 100 000 laatikon kierrättämiseen.

Postin lajittelukeskuksessa Helsingissä käsitellään normaalina vuorokautena 1,6 – 2 miljoonaa kirjettä. Pahimman jouluruuhkan aikaan on huippukuormitus tasolla 3 miljoonaa.

– Käytössä olevat lajittelukoneet ovat eri ikäkausilta, minkä johdosta niiden toiminnan varmistamiseen on panostettava systemaattisesti, kertoo kehityspäällikkö Reijo Mononen. Vieraina hänellä oli Promaint ry:n yritysjaoksen edustajia.

– Kunnossapitosopimuksen palvelukuvauksessa on määritelty tärkeimmät KPI-arvot, joista todellakin se vasteaika on viisi minuuttia kaikkiin käynnissä pidettäviin kohteisiin. Käytettävyysvaatimukset riippuvat enemmän laiteryhmästä, toteaa Mononen.

Laitteiden toimintakunnon varmistaminen on Maintpartnerin vastuulla. Palvelusopimukseen sisältyy koko lajittelukeskuksen käynnissäpito, ennakkohuolto ja varaosalogistiikka sekä näiden toimintojen kehittäminen. Kun ottaa huomioon palvelukeskuksen iän ja sen sisältämien teknisten laitteiden ikärakenteen, kunnossapito ja varaosalogistiikka ovat vaativassa roolissa.

Pasilan lajittelukeskuksen koneiden ja laitteiden toimintaa varmistaa normaalisti yli 20 työntekijää.

– Henkilöstöä on yli 20, toimitaan keskeytyvässä 3-vuorojärjestelmässä, minkä lisäksi ovat erilliset viikonloppuvuorot. Ennakkohuollossa käytämme tarvittaessa Maintpartner Oy:n strategian mukaisesti joustoresursseja asennusliiketoimintayksiköistämme. Alueella on 500 erilaisella jaksotuksella olevaa ennakkohuoltotyötä, kertoo Maintpartnerin Jari Haarala.

Monosen mukaan erilaisten kuljettimien kokonaispituus on suuruusluokkaa 4,5 km. Lajittelukoneita löytyy alueelta toista kymmentä, samoin kuin varastorobotteja, joiden tehtävänä on sekä hallinnoida keskuksen laatikkovarastoja että koota lajiteltuja kirjeitä sisältävistä laatikoista kuljetusyksiköitä eri kellonaikoihin lähteviä kuljetuksia varten.

Vaativa kohde varmistaa toiminta

Lajittelukeskus on käynnissäpidon kohteena hyvin vaativa, koska tuotantoprosessi on hyvin aikakriittinen. Pienetkin häiriöt saattavat aiheuttaa helposti myöhästymisiä lajittelussa ja ne heijastuvat nopeasti loppuasiakkaalle saakka jakelun myöhästymisinä

– Ennakkohuoltojen merkitys korostuu, kun tavoitteena on korkea käyttövarmuus ja laitteiden tekninen käytettävyys. Omana haasteena on sovittaa laitteiden ennakkohuoltoajat asiakkaan tiiviin tuotantosuunnitelman mukaisesti, kun tuotanto toimii kapasiteettinsa ylärajalla, toteaa Haarala.

– Riittäviä ennakkohuoltoaikoja on välillä vaikea löytää. Tapahtuneita häiriötilanteita seuraamme päivittäisten raporttien kautta ja ennakkohuoltojen toteumaa sekä laitteiden päiväkohtaista teknistä käytettävyyttä kahden viikon jaksoissa. Jatkuva parantaminen ja kehitystoimenpiteiden kohdistaminen kriittisiin laitteisiin on tärkeää.

Kuva4

Lajittelukeskuksen kuljetinviidakko edellyttää ongelmatilanteissa nopeaa toimintaa. Kunnossapito ja varaosalogistiikka ovat vaativassa roolissa. Vasteaika on viisi minuuttia kaikkiin käynnissä pidettäviin kohteisiin. Alueella on 500 erilaisella jaksotuksella olevaa ennakkohuoltotyötä

Viiden minuutin vasteaika aiheuttaa muutoksia totuttuihin toimintatapoihin.

– Asennemuutos siihen, että reagoidaan soittoon välittömästi, on ollut tärkeässä roolissa. Asentajien tavoitettavuus yhden puhelinnumeron kautta eli kaikki vuorossa olevat asentajat ovat mukana soittoringissä mahdollistaa sen, että soittoon vastataan aina. Tarvittaessa asentajan on keskeytettävä meneillään oleva ennakkohuoltotyö ja siirryttävä häiriökohteeseen viipymättä.

Asentajien korkea ammattitaito ja hyvä laitetuntemus tarjoavat osaltaan edellytykset lyhyen vasteajan toteutumiselle. Haaralan mukaan yhteistyö asiakkaan kanssa sujuu hyvässä hengessä, onhan yhteisenä tavoitteena laitteiden häiriötön toiminta ja korkea tekninen käytettävyys.

Virallisesti Posti Group Oyj:n nimellä toimivalla Suomen postilla on yli 200 000 yritysasiakasta. Se toimii tällä hetkellä yhdeksässä maassa ja kaukaisin toimipiste on lähes 10 000 km päässä Vladivostokissa. Postilla on henkilökuntaa noin 23 000 ja päivittäinen jakelumatka on yhteensä 270 000 km.

Uusimmat artikkelit

8.5.2025 | Alan Uutiset

Teknologiateollisuus: “Vapautuksen päivä” käänsi hyvin alkaneen vuoden valtavaksi epävarmuudeksi

Teknologiateollisuuden uusien tilausten arvo parani alkuvuonna vuodentakaiseen nähden ja tarjouspyyntökyselyn saldoluku nousi positiiviseksi ensimmäisen kerran yli kahteen vuoteen. Jäsenille tehty kysely kertoo kuitenkin suuresta epävarmuudesta. Donald Trumpin toimet ovat hidastaneet investointipäätöksiä. 

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

Gasumin biokaasu pienentää Metsä Groupin valmistaman kartongin hiilijalanjälkeä

Vähäpäästöisiä kartonkeja haluavat asiakkaat ovat tyypillisesti suuria toimijoita, joilla on tiukat kestävyystavoitteet.

Olkiluoto 2 palaa sähköntuotantoon vasta toukokuussa

Olkiluoto 2 -laitosyksikön sähköntuotanto keskeytettiin tiistaina 15. huhtikuuta turbiinilaitoksen generaattorilla havaitun kosteuden nousun vuoksi. OL2:n generaattorin roottori vaihdetaan vararoottoriin.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.