https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Rikkipesurit taas kannattavia

Vähärikkisen ja tavallisen raskaan polttoöljyn välinen hintaero on markkinoilla jälleen kasvanut, mistä on seurannut, että rikkipesureihin investoineiden laivanomistajien kilpailukyky rahtimarkkinoilla on huomattavasti kohentunut.

thumbnail_imjpfpppcaahchje

Kuvassa Lloyd's List Intelligencen käyrät VLSFO:n ja HSFO:n hintakehityksestä ja niiden välisestä erosta (harmaalla) vuoden 2019 kesästä lähtien. Vähärikkinen bunkkeri/rikkipesuri tuli pakolliseksi vuoden 2020 alusta lähtien.

OPEC+ maiden päätös pysyttää raakaöljyn tuotanto nykyisellä tasolla on nostanut raakaöljyn hintasoa, joka on jo noussut takaisin pandemiaa edeltäneelle tammikuun 2020 tasolle. Kulutuksenkaan kasvu ei tilannetta helpota, koska Yhdysvaltojen liuskeöljyn tuottajilla on uudessa hintatasossa aukeamassa mahdollisuudet palata vientimarkkinoille.

Raakaöljyn hintakehitys on nostanut automaattisesti myös merenkulun bunkkerihintoja. Pandemian alussa merenkulun kysynnän pudotusta kompensoi merkittävästi bunkkerihintojen romahdus. Viime kesänä esimerkiksi vähärikkisen (0,5 %) bunkkerin hinta oli pudonnut Rotterdamissa 164 dollariin tonnilta, kun ”vanha” HFO maksoi 135 USD/t ja näiden välinen ero oli vain 29 USD/t. Viime kuukausina bunkkerimarkkinat ovat kehittyneet päinvastaiseen, HFO:n hinta on tänään noin 400 USD/t ja vähärikkinen maksaa jo yli 500 USD tonnilta.

Karkean laskelman mukaisesti esimerkiksi iso pesureilla varustettu tankkeri matkatessaan tämän päivän WS30 markkinarahdilla Arabian lahdelta Kiinaan tienaa runsaat 2.000 USD päivää kohti, kun taas matalarikkisellä polttoaineella ajava laiva tuottaa tappiota lähes 6.000 USD päivää kohti. Tämän johdosta alusten nopeuksien uskotaan laskevan huomattavasti, polttoaineenkulutuksien vähentämiseksi ja kuljetustarjonnan supistamiseksi.

Kansainvälisten arvioiden mukaan tilanteesta hyötyvien VLCC kokoluokan rikkipesureilla varustettujen tankkereiden osuus on jo lähes puolet, kun taas pienemmissä MR- ja Handy-aluksissa vastaavat osuudet ovat alle 30 prosenttia ja 20 prosenttia.
Näin samoissakin aluskategorioissa liiketoiminnan menestys on nyt suuresti riippuvainen varustamoiden tekemistä strategisista valinnoista ja aiemmista investointipäätöksistä. Suomessa aktiivisimmat scrubbereita asentanut varustamo lienevät Finnlines ja Langh Ships. Jotkut varustamot, kuten ESL Shipping, NEOT ja Containerships, ovat siirtymässä LNG:n käyttöön.

Teksti Mikko Niini

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.