https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Rikkipesurit taas kannattavia

Vähärikkisen ja tavallisen raskaan polttoöljyn välinen hintaero on markkinoilla jälleen kasvanut, mistä on seurannut, että rikkipesureihin investoineiden laivanomistajien kilpailukyky rahtimarkkinoilla on huomattavasti kohentunut.

thumbnail_imjpfpppcaahchje

Kuvassa Lloyd's List Intelligencen käyrät VLSFO:n ja HSFO:n hintakehityksestä ja niiden välisestä erosta (harmaalla) vuoden 2019 kesästä lähtien. Vähärikkinen bunkkeri/rikkipesuri tuli pakolliseksi vuoden 2020 alusta lähtien.

OPEC+ maiden päätös pysyttää raakaöljyn tuotanto nykyisellä tasolla on nostanut raakaöljyn hintasoa, joka on jo noussut takaisin pandemiaa edeltäneelle tammikuun 2020 tasolle. Kulutuksenkaan kasvu ei tilannetta helpota, koska Yhdysvaltojen liuskeöljyn tuottajilla on uudessa hintatasossa aukeamassa mahdollisuudet palata vientimarkkinoille.

Raakaöljyn hintakehitys on nostanut automaattisesti myös merenkulun bunkkerihintoja. Pandemian alussa merenkulun kysynnän pudotusta kompensoi merkittävästi bunkkerihintojen romahdus. Viime kesänä esimerkiksi vähärikkisen (0,5 %) bunkkerin hinta oli pudonnut Rotterdamissa 164 dollariin tonnilta, kun ”vanha” HFO maksoi 135 USD/t ja näiden välinen ero oli vain 29 USD/t. Viime kuukausina bunkkerimarkkinat ovat kehittyneet päinvastaiseen, HFO:n hinta on tänään noin 400 USD/t ja vähärikkinen maksaa jo yli 500 USD tonnilta.

Karkean laskelman mukaisesti esimerkiksi iso pesureilla varustettu tankkeri matkatessaan tämän päivän WS30 markkinarahdilla Arabian lahdelta Kiinaan tienaa runsaat 2.000 USD päivää kohti, kun taas matalarikkisellä polttoaineella ajava laiva tuottaa tappiota lähes 6.000 USD päivää kohti. Tämän johdosta alusten nopeuksien uskotaan laskevan huomattavasti, polttoaineenkulutuksien vähentämiseksi ja kuljetustarjonnan supistamiseksi.

Kansainvälisten arvioiden mukaan tilanteesta hyötyvien VLCC kokoluokan rikkipesureilla varustettujen tankkereiden osuus on jo lähes puolet, kun taas pienemmissä MR- ja Handy-aluksissa vastaavat osuudet ovat alle 30 prosenttia ja 20 prosenttia.
Näin samoissakin aluskategorioissa liiketoiminnan menestys on nyt suuresti riippuvainen varustamoiden tekemistä strategisista valinnoista ja aiemmista investointipäätöksistä. Suomessa aktiivisimmat scrubbereita asentanut varustamo lienevät Finnlines ja Langh Ships. Jotkut varustamot, kuten ESL Shipping, NEOT ja Containerships, ovat siirtymässä LNG:n käyttöön.

Teksti Mikko Niini

Uusimmat artikkelit

23.9.2021 | Alan Uutiset

Konkurssiaaltoa ei tullutkaan – miten suojautua asiakasyritysten maksuvaikeuksilta

Koronapandemian alkaessa ekonomistit ympäri maailman ennustivat kaikkien aikojen konkurssiaaltoa. Valtioiden nopeasti liikkeelle polkaisemat tukitoimet, lainojen lyhennysvapaat ja verottajan myöntämät lykkäykset ovat toistaiseksi suojanneet yrityksiä konkursseilta. Määräaikaiset lainsäädännön muutokset ja valtioiden tukitoimet ovat kuitenkin päättyneet kesällä 2021 tai päättyvät viimeistään kuluvan syksyn aikana.

Typpihapon luokituksen muuttuminen voi edellyttää kemikaaliturvallisuussäädösten mukaisia toimia

Typpihapolle on määritetty EU:ssa yhdenmukainen, sitova luokitus- ja merkintävaatimus. Muutos voi vaikuttaa tuotantolaitoksen vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin laajuuteen. Muutosta sovelletaan 1.3.2022 alkaen.

Jumiskon vesivoimalaitoksen peruskunnostuksesta lisää joustavuutta tuotantoon

Kemijärvellä sijaitsevan Jumiskon vesivoimalaitos on otettu peruskunnostuksen jälkeen jälleen käyttöön. Peruskunnostuksen ansiosta voimalaitoksen säätömahdollisuudet ja energiatehokkuus paranevat, Pohjolan Voima (PVO) kertoo lehdistötiedotteessa.

Vaasan yliopisto järjestää kansainvälisen älykkäiden energiajärjestelmien ja -teknologioiden SEST2021-konferenssin 6.–8.9.2021

Vaasan yliopisto järjestää 6.–8. syyskuuta 2021 kansainvälisen konferenssin älykkäistä energiajärjestelmistä ja -teknologioista. Kolmipäiväinen SEST2021 järjestetään koronapandemian vuoksi etäkonferenssina. Konferenssi on tarkoitettu akateemisille tutkijoille ja energia-alan ammattilaisille.

Terrafamen akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt

Terrafamen uuden akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajo on käynnistynyt. Terrafame teki päätöksen akkukemikaalitehtaan 240 miljoonan euron investoinnista vuonna 2018. Akkukemikaalitehdas on valmistuessaan kapasiteetiltaan yksi maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista.

VR ottaa käyttöön koneälyisen apukuskin

VR on ottanut kevään aikana sekä matkustaja- että tavaraliikenteen junissa käyttöön veturinkuljettajaa avustavan, koneälyä hyödyntävän DAS-järjestelmän. DAS auttaa optimoimaan junan ajoa niin, että energiatehokkuus lisääntyy, täsmällisyys paranee ja samalla matkustusmukavuus kasvaa.

1.6.2021 | Kumppaniartikkeli

S/Y Christopher -jahdin peräsimien tiivisteiden vaihto – kuinka jahti päätyi Suomeen?

Viisi vuotta sitten S/Y Christopher -jahti oli Mallorcalla kunnostuksessa ja Baltic Yachts auttoi heitä siellä monissa kunnostukseen liittyvissä asioissa. Samalla Baltic Yachts loi hyvät suhteet kapteeni Mark O’Reillyyn.