https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Rikkipesurit taas kannattavia

Vähärikkisen ja tavallisen raskaan polttoöljyn välinen hintaero on markkinoilla jälleen kasvanut, mistä on seurannut, että rikkipesureihin investoineiden laivanomistajien kilpailukyky rahtimarkkinoilla on huomattavasti kohentunut.

thumbnail_imjpfpppcaahchje

Kuvassa Lloyd's List Intelligencen käyrät VLSFO:n ja HSFO:n hintakehityksestä ja niiden välisestä erosta (harmaalla) vuoden 2019 kesästä lähtien. Vähärikkinen bunkkeri/rikkipesuri tuli pakolliseksi vuoden 2020 alusta lähtien.

OPEC+ maiden päätös pysyttää raakaöljyn tuotanto nykyisellä tasolla on nostanut raakaöljyn hintasoa, joka on jo noussut takaisin pandemiaa edeltäneelle tammikuun 2020 tasolle. Kulutuksenkaan kasvu ei tilannetta helpota, koska Yhdysvaltojen liuskeöljyn tuottajilla on uudessa hintatasossa aukeamassa mahdollisuudet palata vientimarkkinoille.

Raakaöljyn hintakehitys on nostanut automaattisesti myös merenkulun bunkkerihintoja. Pandemian alussa merenkulun kysynnän pudotusta kompensoi merkittävästi bunkkerihintojen romahdus. Viime kesänä esimerkiksi vähärikkisen (0,5 %) bunkkerin hinta oli pudonnut Rotterdamissa 164 dollariin tonnilta, kun ”vanha” HFO maksoi 135 USD/t ja näiden välinen ero oli vain 29 USD/t. Viime kuukausina bunkkerimarkkinat ovat kehittyneet päinvastaiseen, HFO:n hinta on tänään noin 400 USD/t ja vähärikkinen maksaa jo yli 500 USD tonnilta.

Karkean laskelman mukaisesti esimerkiksi iso pesureilla varustettu tankkeri matkatessaan tämän päivän WS30 markkinarahdilla Arabian lahdelta Kiinaan tienaa runsaat 2.000 USD päivää kohti, kun taas matalarikkisellä polttoaineella ajava laiva tuottaa tappiota lähes 6.000 USD päivää kohti. Tämän johdosta alusten nopeuksien uskotaan laskevan huomattavasti, polttoaineenkulutuksien vähentämiseksi ja kuljetustarjonnan supistamiseksi.

Kansainvälisten arvioiden mukaan tilanteesta hyötyvien VLCC kokoluokan rikkipesureilla varustettujen tankkereiden osuus on jo lähes puolet, kun taas pienemmissä MR- ja Handy-aluksissa vastaavat osuudet ovat alle 30 prosenttia ja 20 prosenttia.
Näin samoissakin aluskategorioissa liiketoiminnan menestys on nyt suuresti riippuvainen varustamoiden tekemistä strategisista valinnoista ja aiemmista investointipäätöksistä. Suomessa aktiivisimmat scrubbereita asentanut varustamo lienevät Finnlines ja Langh Ships. Jotkut varustamot, kuten ESL Shipping, NEOT ja Containerships, ovat siirtymässä LNG:n käyttöön.

Teksti Mikko Niini

Uusimmat artikkelit

Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen

Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen Tallinnaan. BioWOIMA Finland Oy:n rakentama laitos tuottaa biojätteistä biometaania Viron maakaasuverkkoon ja autojen polttoaineeksi korvaamaan fossiilisia polttoaineita. Sivutuotteina syntyy myös maanparannukseen soveltuvaa biolannoitetta.

21.1.2022 | Alan Uutiset

VTT:n Antti Vasara listaa teknologia-aloja, joilta nousee Suomen seuraavia startup-menestyjiä

VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara listaa uudessa julkaisussaan uudet materiaalit, nanoelektroniikan ja terveysteknologian niin sanotuiksi syväteknologian alueiksi, joilla suomalaisosaaminen voi mullistaa globaalia taloutta ja luoda uutta, kestävää teollisuutta Suomeen.

Laser puolitti rekka-auton peruuttamiseen käytettävän ajan

Kuljetus- ja varastointipalveluja tarjoava yritys Ajomestarit Oy on ottanut Essityn pehmopaperivaraston lastauslaiturilla käyttöön laserit, jotka helpottavat yhdistelmäajoneuvokuljettajien työtä. Laser piirtää maahan vihreän viivan, jota kuljettaja seuraa peruuttaessaan pari-kolmekymmentä metristä autoa lastauslaituriin. 

17.1.2022 | Tutkimus ja koulutus

Vaasan yliopiston maisterit ja diplomi-insinöörit työllistyvät hyvin

Valtakunnallisen uraseurannan tulokset osoittavat, että Vaasan yliopistosta valmistuneet maisterit ja diplomi-insinöörit työllistyvät hyvin. Vastanneista 97,5 prosenttia oli työllistyneenä vastaushetkellä.

Kajave varautuu lauhtuvan sään ja puuskaisen tuulen aiheuttamiin sähkökatkoksiin

Sähköverkkoyhtiö Kajave varautuu lauhtuvan sään ja puuskaisen tuulen aiheuttamiin sähkökatkoksiin Kainuussa. Säätilan muutos on aiheuttanut vikoja sähköverkkoon jo nyt. Vikojen korjaus on käynnissä.

Fazer suunnittelee investointia uuteen makeistehtaaseen Suomessa

Fazer kertoo suunnittelevansa investointia uuteen makeistehtaaseen Suomessa. Toteutuessaan uusi tehdas korvaisi nykyiset makeistehtaat Vantaalla ja Lappeenrannassa. Päätös tehtaan mahdollisesta rakentamisesta ja sen sijainnista tehdään tulevan kevään aikana.

17.11.2021 | Kumppaniartikkeli

Fescon tarjoaa ympäristöystävällistä kuonaa hiekkapuhalluksen korvaajaksi

Patentoitu kvartsivapaa masuunikuona eli Granuli otettiin käyttöön korvaavana tuotteena perinteiselle luonnohiekalle. Hyödyt ovat merkittävät ympäristölle ja ihmisten terveydelle.