https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Rikkipesurit taas kannattavia

Vähärikkisen ja tavallisen raskaan polttoöljyn välinen hintaero on markkinoilla jälleen kasvanut, mistä on seurannut, että rikkipesureihin investoineiden laivanomistajien kilpailukyky rahtimarkkinoilla on huomattavasti kohentunut.

thumbnail_imjpfpppcaahchje

Kuvassa Lloyd's List Intelligencen käyrät VLSFO:n ja HSFO:n hintakehityksestä ja niiden välisestä erosta (harmaalla) vuoden 2019 kesästä lähtien. Vähärikkinen bunkkeri/rikkipesuri tuli pakolliseksi vuoden 2020 alusta lähtien.

OPEC+ maiden päätös pysyttää raakaöljyn tuotanto nykyisellä tasolla on nostanut raakaöljyn hintasoa, joka on jo noussut takaisin pandemiaa edeltäneelle tammikuun 2020 tasolle. Kulutuksenkaan kasvu ei tilannetta helpota, koska Yhdysvaltojen liuskeöljyn tuottajilla on uudessa hintatasossa aukeamassa mahdollisuudet palata vientimarkkinoille.

Raakaöljyn hintakehitys on nostanut automaattisesti myös merenkulun bunkkerihintoja. Pandemian alussa merenkulun kysynnän pudotusta kompensoi merkittävästi bunkkerihintojen romahdus. Viime kesänä esimerkiksi vähärikkisen (0,5 %) bunkkerin hinta oli pudonnut Rotterdamissa 164 dollariin tonnilta, kun ”vanha” HFO maksoi 135 USD/t ja näiden välinen ero oli vain 29 USD/t. Viime kuukausina bunkkerimarkkinat ovat kehittyneet päinvastaiseen, HFO:n hinta on tänään noin 400 USD/t ja vähärikkinen maksaa jo yli 500 USD tonnilta.

Karkean laskelman mukaisesti esimerkiksi iso pesureilla varustettu tankkeri matkatessaan tämän päivän WS30 markkinarahdilla Arabian lahdelta Kiinaan tienaa runsaat 2.000 USD päivää kohti, kun taas matalarikkisellä polttoaineella ajava laiva tuottaa tappiota lähes 6.000 USD päivää kohti. Tämän johdosta alusten nopeuksien uskotaan laskevan huomattavasti, polttoaineenkulutuksien vähentämiseksi ja kuljetustarjonnan supistamiseksi.

Kansainvälisten arvioiden mukaan tilanteesta hyötyvien VLCC kokoluokan rikkipesureilla varustettujen tankkereiden osuus on jo lähes puolet, kun taas pienemmissä MR- ja Handy-aluksissa vastaavat osuudet ovat alle 30 prosenttia ja 20 prosenttia.
Näin samoissakin aluskategorioissa liiketoiminnan menestys on nyt suuresti riippuvainen varustamoiden tekemistä strategisista valinnoista ja aiemmista investointipäätöksistä. Suomessa aktiivisimmat scrubbereita asentanut varustamo lienevät Finnlines ja Langh Ships. Jotkut varustamot, kuten ESL Shipping, NEOT ja Containerships, ovat siirtymässä LNG:n käyttöön.

Teksti Mikko Niini

Uusimmat artikkelit

Oululainen Samat Nordic investoi jättihankkeeseen Haminassa

Ranskalaiseen Samat -konserniin kuuluva Samat Nordic Oy investoi yhteensä 15 miljoonaa euroa uuden säiliöterminaalin rakentamiseen Haminan satamaan. Kyseessä on yhteistyö Fintoilin mäntyöljyjalostamon kanssa, jonka välittömään läheisyyteen myös Samat Nordicin säiliöterminaali rakentuu.

22.4.2021 | Alan Uutiset

Keliber päivitti Kokkolan kemiantehtaan prosessia ja YVA-selostusta

Keliber Oy:n suunnitteleman Kokkolan litiumkemiantehtaan prosessia on kehitetty sen jälkeen, kun ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) arviointiselostus valmistui 6.3.2020. Yhtiö on nyt päivittänyt YVA-selostusta vastaamaan nykyistä hankesuunnitelmaa. Prosessiin tehdyt muutokset koskevat sekä poistovesien että sivuvirtana muodostuvan analsiimihiekan käsittelyä. 

22.4.2021 | Tutkimus ja koulutus

Energiapuun mittauksessa mittauslain vaatimukset tahtovat unohtua

Kuluvan talven aikana virallisille mittaajille on tullut useita energiapuun mittausta koskeneita yhteydenottoja. Keskeiset ongelmat liittyvät mittauksesta sopimiseen, itse mittaamiseen ja mittalaitteiden omavalvontaan. Energiapuun käytön lisääntyessä ja hinnan noustessa taloudelliset intressit kasvavat, jolloin lainmukaisen mittauksen merkitys korostuu.

Uusi ohje rakennustyömaille koronariskin arviointiin

Rakennusalalle on laadittu ohje koronatartuntojen riskien arvioinnin tueksi. Ohjeen mukaan rakennustyömaalla päätoteuttaja on velvollinen laatimaan yleisen riskien arvioinnin. Kaikkien rakennustyömaalla työskentelevien on noudatettava arviointiin perustuvia toimenpiteitä. Työmaan muut työnantajat arvioivat lisäksi oman toimintansa riskit.

Älyrenkailla varustetut robottiautot tekevät tuloaan

Tulevaisuudessa autonomisten autojen renkaissa korostuvat perinteisten rengasominaisuuksien, kuten märkäpidon, lisäksi älykkäät ominaisuudet. Renkaiden sensoriteknologian avulla saadaan aiempaa enemmän tietoa olosuhteista ja niiden muutoksista.

18.3.2021 | Kumppaniartikkeli

Nykyaikaiset voiteluaineet avohammaskäyttöjen voiteluun

Erilaiset avohammaskäytöt – niin meesauuneissa, pulppereissa, kuula- ja tankomyllyissä kuin kiertouuneissa – altistuvat ankarille käyttöolosuhteille. Käyttölaitteiden suunnittelussa ja valmistuksessa on kuitenkin saavutettu huomattavia parannuksia viime vuosikymmenien aikana.

Konecranesille huoltosopimus Euroopan johtavan rautamalmituottajan LKAB:n kanssa

Konecranes on saanut kansainväliseltä kaivos- ja mineraalikonsernilta LKAB:ltä monivuotisen huoltosopimuksen, joka koskee noin 1 600 laitteen huoltoa neljässä kohteessa Pohjois-Ruotsissa ja napapiirin yläpuolella. Konecranes voitti sopimuksen hyväksi todetun tekniikkansa ja sen ansiosta, että se pystyy parantamaan asiakkaiden turvallisuutta ja tuottavuutta myös kaikista haastavimmissa olosuhteissa.