https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Rikkipesurit taas kannattavia

Vähärikkisen ja tavallisen raskaan polttoöljyn välinen hintaero on markkinoilla jälleen kasvanut, mistä on seurannut, että rikkipesureihin investoineiden laivanomistajien kilpailukyky rahtimarkkinoilla on huomattavasti kohentunut.

thumbnail_imjpfpppcaahchje

Kuvassa Lloyd's List Intelligencen käyrät VLSFO:n ja HSFO:n hintakehityksestä ja niiden välisestä erosta (harmaalla) vuoden 2019 kesästä lähtien. Vähärikkinen bunkkeri/rikkipesuri tuli pakolliseksi vuoden 2020 alusta lähtien.

OPEC+ maiden päätös pysyttää raakaöljyn tuotanto nykyisellä tasolla on nostanut raakaöljyn hintasoa, joka on jo noussut takaisin pandemiaa edeltäneelle tammikuun 2020 tasolle. Kulutuksenkaan kasvu ei tilannetta helpota, koska Yhdysvaltojen liuskeöljyn tuottajilla on uudessa hintatasossa aukeamassa mahdollisuudet palata vientimarkkinoille.

Raakaöljyn hintakehitys on nostanut automaattisesti myös merenkulun bunkkerihintoja. Pandemian alussa merenkulun kysynnän pudotusta kompensoi merkittävästi bunkkerihintojen romahdus. Viime kesänä esimerkiksi vähärikkisen (0,5 %) bunkkerin hinta oli pudonnut Rotterdamissa 164 dollariin tonnilta, kun ”vanha” HFO maksoi 135 USD/t ja näiden välinen ero oli vain 29 USD/t. Viime kuukausina bunkkerimarkkinat ovat kehittyneet päinvastaiseen, HFO:n hinta on tänään noin 400 USD/t ja vähärikkinen maksaa jo yli 500 USD tonnilta.

Karkean laskelman mukaisesti esimerkiksi iso pesureilla varustettu tankkeri matkatessaan tämän päivän WS30 markkinarahdilla Arabian lahdelta Kiinaan tienaa runsaat 2.000 USD päivää kohti, kun taas matalarikkisellä polttoaineella ajava laiva tuottaa tappiota lähes 6.000 USD päivää kohti. Tämän johdosta alusten nopeuksien uskotaan laskevan huomattavasti, polttoaineenkulutuksien vähentämiseksi ja kuljetustarjonnan supistamiseksi.

Kansainvälisten arvioiden mukaan tilanteesta hyötyvien VLCC kokoluokan rikkipesureilla varustettujen tankkereiden osuus on jo lähes puolet, kun taas pienemmissä MR- ja Handy-aluksissa vastaavat osuudet ovat alle 30 prosenttia ja 20 prosenttia.
Näin samoissakin aluskategorioissa liiketoiminnan menestys on nyt suuresti riippuvainen varustamoiden tekemistä strategisista valinnoista ja aiemmista investointipäätöksistä. Suomessa aktiivisimmat scrubbereita asentanut varustamo lienevät Finnlines ja Langh Ships. Jotkut varustamot, kuten ESL Shipping, NEOT ja Containerships, ovat siirtymässä LNG:n käyttöön.

Teksti Mikko Niini

Uusimmat artikkelit

24.10.2024 | Alan Uutiset

Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas vihittiin käyttöön

Metsä Groupin biotuotetehdas ja laajennettu kartonkitehdas aloittivat toimintansa Kemissä 20.9.2023.

Valmetin suorituskykyratkaisu optimoimaan Oulun Energian kaukolämmön tuotantoa

Toimitus sisältää Valmet DNA District Heating Manager -ratkaisun kaukolämpöverkon menoveden lämpötilojen ennakoivaan optimointiin ja ohjaukseen. 

Loviisan ydinvoimalaitoksen molempien yksiköiden vuosihuollot valmistuivat

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen molemmat yksiköt ovat jälleen tuotannossa vuosihuoltojen päätyttyä.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.

Työntekijä putosi murskaimen päältä huoltotehtävissä – sakkoja vastuuhenkilöille

"Putoamistyötapaturmia tapahtuu edelleen liikaa ja putoamisesta voi aiheutua erittäin vakavia vammoja tai jopa kuolema", Lounais-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen juristi Matti Suontausta muistuttaa.