Tekoäly tunnistaa Kehä 1:n ruuhkaputken tukoksia

Liikennevirasto ja Tieto ovat jo keväästä lähtien kokeilleet tekoälyn ja nousevan uuden LiDAR -mittausteknologian käyttöä liikennevirtojen analysoinnissa. Tulosten perusteella tekoäly kohentaa liikenneturvaa ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

bentley

Sensorifuusioon perustuva kokeilu osoittaa, että tekoälyn avulla voidaan analysoida liikennevirtaa ja tuottaa tosiaikaista tietoa turvallisuuden tueksi ilman merkittäviä lisäkustannuksia, Tieto Oy summaa kokeilun tulokset tiedotteessaan. 

Tavallisuudesta poikkeavat liikennetilanteet aiheuttavat tieliikenteessä merkittäviä turvariskejä. Tällä hetkellä liikenteen automaattinen valvonta perustuu vahvasti kameraperustaiseen videodataan. Kehittyneimpiä ratkaisuja käytetään lähinnä tunneleiden turvallisuuden valvonnassa. 

Tekoälyä ja sensoridataa yhdistäviä järjestelmiä ei vielä yleisesti käytetä epätavallisten tilanteiden tosiaikaisessa valvonnassa. Sensorifuusiota hyödyntävät ja automaattisesti tekoälyn avulla dataa analysoivat järjestelmät voivat jatkossa helpottaa turvallista tienpitoa.

Kehä 1:n tunnettu ruuhkaputki koealueena 

Liikenneviraston ja Tiedon kokeilu toteutettiin Espoon Leppävaarassa sijaitsevassa Mestarintunnelissa. Tunneliin asennettiin videokameroiden rinnalle LiDAR (light detection and ranging) -tutka. Videokuvaan verrattuna LiDAR -teknologian etuna on sen toimintavarmuus erilaisissa valaistusolosuhteissa, sillä itse laservalopulssin tuottava LiDAR-teknologia toimii luotettavasti myös hämärässä. 

Kehitettävän ratkaisun tuli havaita muun muassa pysähtyneet ajoneuvot ja muut poikkeavuudet, kuten teillä liikkuvat ihmiset tai eläimet. Hankkeella oli käytettävissä runsaasti normaalista liikennevirrasta kerättyä dataa. Poikkeustilanteita mittausajanjaksolle osui kuitenkin vain vähäin, ja tämä vaikeutti tekoälyratkaisun kehittämistä.

- Hankkeessa toteutettiin normaalia liikennevirtaa mallintava sensorifuusioperustainen räätälöity koneoppimismalli, joka tunnistaa myös täysin uudet poikkeustilanteet vertaamalla niitä normaalista liikenteestä opittuun malliin. Tämä lähestymistapa osoittaa, että pienilläkin havaintomäärillä voidaan rakentaa käytännössä toimivia tekoälyratkaisuja, kertoo datatieteilijä Ari Rantanen Tiedon Datakeskeiset liiketoiminnot -yksiköstä.

- Poikkeustilanteet pitää kyetä tunnistamaan automaattisesti. Tämä on keskeinen vaatimus turvallisessa tieverkossa. Nykyisten toimintavaatimusten perusteella kustannustehokkaimmaksi on osoittautunut kamerapohjainen häiriöhavaintojärjestelmä. Markkinoita kuitenkin seurataan jatkuvasti ja uusien teknologioiden avulla pyritään hakemaan uusia mahdollisuuksia ja lisää  kustannustehokkuutta, Liikenneviraston tieasiantuntija Kalle Ruottinen sanoo. 

Tekoälyn avulla reaaliaikaista tietoa 

Projekti osoittaa, että liikenteen automaattisella analysoinnilla voidaan tuottaa eri sidosryhmien tarpeisiin riittävästi lähes reaaliaikaista informaatiota ilman merkittäviä lisäinvestointeja sensoreihin. Sensorifuusiotekoäly mahdollistaa liikennevirtojen analysoinnin lisäksi lukuisan joukon muita käyttötapauksia, esimerkkinä häiriötilanteiden ennustaminen ja liikenteenohjauksen avustaminen.

Tieto Oy hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla lisäarvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Yritys pyrkii olemaan asiakkaidensa paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. 

Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä ja yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista lähes 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. Markku Pervilä

Uusimmat artikkelit

17.5.2019 | Tutkimus ja koulutus

Raportti: Yhteistyö korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa vahvistaa pk-yritysten kasvua

Pk-yrityksistä 17 prosenttia tekee yhteistyötä korkeakoulujen tai tutkimuslaitosten kanssa. Yhteistyötä ammattikorkeakoulujen kanssa harjoittaa 12 prosenttia, yliopistojen 7 prosenttia ja tutkimuslaitosten 4 prosenttia yrityksistä. Yliopistojen ja eritoten tutkimuslaitosten osalta yhteistyötä voidaan pitää matalana.

17.5.2019 | Alan Uutiset

Gasum ostaa Mäkikylän biokaasulaitoksen Kouvola Vesi Oy:lta

Gasumin ja Kouvolan Veden välisen sopimuksen mukaisesti Mäkikylän biokaasulaitos ja sen liiketoiminta sopimuksineen siirtyvät Gasumille 17.6 2019. Laitos koostuu Mäkikylän jätevedenpuhdistamon yhteydessä sijaitsevasta biokaasulaitosrakennuksesta prosessilaitteineen.

Ennakkoarvio: Työpaikkatapaturmien määrä nousi vuonna 2018

Tapaturmavakuutuskeskuksen ennakkoarvion mukaan vakuutuslaitokset korvasivat vuonna 2018 yhteensä noin 127 000 palkansaajille sattunutta työtapaturmaa. Kuolemaan johtaneita työpaikkatapaturmia sattui 16 työntekijälle vuonna 2018. Korvatuista tapaturmista oli työpaikkatapaturmia noin 104 000 ja asunnon ja työn välisellä matkalla sattuneita työmatkatapaturmia noin 23 000.

Koneellisessa hakkuussa tuottavuusharppaus

Koneellisen hakkuun tuottavuus on kohentunut 1990-luvun alkuun verrattuna huomattavasti. Harvennushakkuilla tuottavuus on kasvanut päätehakkuita enemmän.

Digitalisaatiolla säästöjä asumiskuluihin

Energianhallinnan ja automaation asiantuntija Schneider Electric järjesti eilen Helsingin messukeskuksessa jokavuotisen Innovation Summit -tapahtumansa. Viesti oli selvä: tekoäly ja IoT-tekniikka ovat nyt tulossa teollisuuden lisäksi vauhdilla myös kiinteistöihin säästöjä tuomaan

Dronesta apua metsäsuunnitteluun

Metsä Group kuvasi viime kesänä dronella noin 3 500 hehtaaria metsää Etelä- ja Länsi-Suomessa ja teki niiden pohjalta metsäsuunnitelmia metsänomistajille. Saatujen kokemusten perusteella menetelmää on kehitetty ja nyt drone-metsäsuunnitelmia myydään vaihtoehtona perinteiselle maastossa tehdylle metsäsuunnitelmalle.

23.4.2019 | Kumppaniartikkeli

Kolme pointtia kunnossapidon kehittämisestä

Olemme saaneet olla mukana useiden eri organisaatioiden kanssa kehittämässä kunnossapitotoimintaa ja panneet merkille joitakin tärkeitä asioita, jotka ovat edesauttaneet näissä hankkeissa onnistumista. Kerromme tässä kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida kunnossapitotoiminnan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa.