Tekoäly tunnistaa Kehä 1:n ruuhkaputken tukoksia
Liikennevirasto ja Tieto ovat jo keväästä lähtien kokeilleet tekoälyn ja nousevan uuden LiDAR -mittausteknologian käyttöä liikennevirtojen analysoinnissa. Tulosten perusteella tekoäly kohentaa liikenneturvaa ilman merkittäviä lisäkustannuksia.
Sensorifuusioon perustuva kokeilu osoittaa, että tekoälyn avulla voidaan analysoida liikennevirtaa ja tuottaa tosiaikaista tietoa turvallisuuden tueksi ilman merkittäviä lisäkustannuksia, Tieto Oy summaa kokeilun tulokset tiedotteessaan.
Tavallisuudesta poikkeavat liikennetilanteet aiheuttavat tieliikenteessä merkittäviä turvariskejä. Tällä hetkellä liikenteen automaattinen valvonta perustuu vahvasti kameraperustaiseen videodataan. Kehittyneimpiä ratkaisuja käytetään lähinnä tunneleiden turvallisuuden valvonnassa.
Tekoälyä ja sensoridataa yhdistäviä järjestelmiä ei vielä yleisesti käytetä epätavallisten tilanteiden tosiaikaisessa valvonnassa. Sensorifuusiota hyödyntävät ja automaattisesti tekoälyn avulla dataa analysoivat järjestelmät voivat jatkossa helpottaa turvallista tienpitoa.
Kehä 1:n tunnettu ruuhkaputki koealueena
Liikenneviraston ja Tiedon kokeilu toteutettiin Espoon Leppävaarassa sijaitsevassa Mestarintunnelissa. Tunneliin asennettiin videokameroiden rinnalle LiDAR (light detection and ranging) -tutka. Videokuvaan verrattuna LiDAR -teknologian etuna on sen toimintavarmuus erilaisissa valaistusolosuhteissa, sillä itse laservalopulssin tuottava LiDAR-teknologia toimii luotettavasti myös hämärässä.
Kehitettävän ratkaisun tuli havaita muun muassa pysähtyneet ajoneuvot ja muut poikkeavuudet, kuten teillä liikkuvat ihmiset tai eläimet. Hankkeella oli käytettävissä runsaasti normaalista liikennevirrasta kerättyä dataa. Poikkeustilanteita mittausajanjaksolle osui kuitenkin vain vähäin, ja tämä vaikeutti tekoälyratkaisun kehittämistä.
- Hankkeessa toteutettiin normaalia liikennevirtaa mallintava sensorifuusioperustainen räätälöity koneoppimismalli, joka tunnistaa myös täysin uudet poikkeustilanteet vertaamalla niitä normaalista liikenteestä opittuun malliin. Tämä lähestymistapa osoittaa, että pienilläkin havaintomäärillä voidaan rakentaa käytännössä toimivia tekoälyratkaisuja, kertoo datatieteilijä Ari Rantanen Tiedon Datakeskeiset liiketoiminnot -yksiköstä.
- Poikkeustilanteet pitää kyetä tunnistamaan automaattisesti. Tämä on keskeinen vaatimus turvallisessa tieverkossa. Nykyisten toimintavaatimusten perusteella kustannustehokkaimmaksi on osoittautunut kamerapohjainen häiriöhavaintojärjestelmä. Markkinoita kuitenkin seurataan jatkuvasti ja uusien teknologioiden avulla pyritään hakemaan uusia mahdollisuuksia ja lisää kustannustehokkuutta, Liikenneviraston tieasiantuntija Kalle Ruottinen sanoo.
Tekoälyn avulla reaaliaikaista tietoa
Projekti osoittaa, että liikenteen automaattisella analysoinnilla voidaan tuottaa eri sidosryhmien tarpeisiin riittävästi lähes reaaliaikaista informaatiota ilman merkittäviä lisäinvestointeja sensoreihin. Sensorifuusiotekoäly mahdollistaa liikennevirtojen analysoinnin lisäksi lukuisan joukon muita käyttötapauksia, esimerkkinä häiriötilanteiden ennustaminen ja liikenteenohjauksen avustaminen.
Tieto Oy hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla lisäarvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Yritys pyrkii olemaan asiakkaidensa paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa.
Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä ja yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista lähes 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. Markku Pervilä