Teollinen internet mahdollistaa nostolaitteiden kunnossapidon vallankumouksen
Etäyhteys avaa uusia mahdollisuuksia. Laitevalmistaja voi tarjota omien ja myös muiden valmistajien laitteiden käytön ja kuormituksen seurannan sekä toimintakunnon valvonnan ja siihen liittyvät ylläpitopalvelut. Menettely parantaa käyttövarmuutta ja tuo mukanaan alhaisemmat elinkaarikustannukset.
Teollisuuden nostolaiteratkaisuja valmistava ja huoltava Konecranes on hyödyntänyt etäyhteyksiä erilaisissa tukitoiminnoissa jo toistakymmentä vuotta, aina modeemiajoista lähtien. Tekninen kehitys ja vaadittavat teknologiset ratkaisut ovat saavuttaneet luotettavan tason, ja konserni on siirtänyt painopisteensä etäyhteyksien ja kunnonvalvonnan ympärille rakennettavaan liiketoimintaan. Tämä tarkoittaa palvelujen ja etäratkaisujen tuotteistamista, jossa laitteen käyttäjälle syntyvä hyöty ja arvo ovat kaiken lähtökohta.
Esimerkki etäpalveluista
Pitkälle tuotteistetusta palvelusta on esimerkkinä Konecranes-konsernin etävalvonta- ja raportointipalvelu. Se tarjoaa käyttäjälle viimeisteltyä ja korkealle tasolle valmiiksi tulkittua laitteen käyttöinformaatiota online- ympäristössä. Mukana on visuaalisia elementtejä helpottamassa tulkintaa.
– Etävalvonta- ja raportointipalvelun suurin potentiaali vapautuu, kun laitos hyödyntää etävalvonnalla saatavaa informaatiota yhdessä huoltoa toimittavan tahon kanssa, kertoo tuotepäällikkö Sampsa Mattheiszen. Tällöin perinteisten mitattavien ja visuaalisten havaintojen oheen tulee kattava määrä todellista laitteen käyttötietoa, joka voi paljastaa muun muassa erilaiset laitetta kriittisesti kuormittavat poikkeustilanteet. Valitettavan usein perinteinen kalenteripohjainen huolto ei siis ota riittävästi huomioon laitteen käytön vaihtelevaa tasoa, Mattheiszen toteaa.
Tällä hetkellä etäpalveluiden piiriin kuuluu niin kevyitä kuin raskaitakin teollisuusnostureita, kontinkäsittelynostureita satamissa, haarukka- ja konttitrukkeja sekä eri valmistajien työstökoneita, joihin tarjotaan perinteisiä huoltopalveluita.
Mikä on mahdollista?
Palvelun tarjoajalla on etunaan vuosikymmenien kokemus laitteiden valmistus- ja huoltoalalta. Yrityksen huollon piirissä olevasta 430 000 laitteesta noin 75 prosenttia on muiden valmistajien laitteita. Etäyhteydet ja kunnonvalvonta muodostavat näin ainoastaan perustan tuotettavasta arvosta. Todellinen hyöty syntyy, kun etäpalvelut rakennetaan osaksi yhteistä liiketoimintaa, kertaa Mattheiszen.
Otetaan esimerkki uuden laitteen investoinnista. Käyttäjä on hankkimassa uutta laitetta tehtaan laajennuksen yhteydessä ja arvioi vaadittavaa laitteen käyttöastetta ja kuormitusta. Alimitoitettu laite vaarantaa työympäristön ja aiheuttaa varmasti sekä suoria että epäsuoria kustannuksia. Ylimitoitettu laite puolestaan ei käytä koko potentiaaliaan ja aiheuttaa ylisuuren investointikustannuksen.
Yrityksellä on usein vastaavanlaisia tuotantolinjoja, joiden käyttöastetta voidaan helposti tarkastella, kunhan laitteet on varustettu etäpalveluilla. Tällöin investointi optimoituu ja kuormituksen arviointi perustuu tuotantolinjan todelliseen käyttöinformaatioon.
Toinen esimerkki huollon hyödyntämästä käyttöinformaatiosta on varaosatoiminnoissa. Käyttäjä ja huoltoa toimittava taho varautuvat parhaalla mahdollisella tavalla tilanteisiin, joissa laite tarvitsee uuden osan. Etävalvonta- ja raportointipalvelu sisältää elinkaariosion, jossa esimerkiksi jarrun elinikää lasketaan todellisiin käyttötunteihin ja työsykleihin perustuen.
Jotta kyseiset palvelut ja laitteen luotettava käyttöympäristö voidaan varmentaa, tarjotaan etäpalvelut niin uusien laitteiden mukana kuin jälkiasennettavina paketteinakin.
Mitä seuraavaksi?
Erilaiset laitteen kuntoa ja käyttöä mittaavat anturit ja sensorit ovat tulevaisuudessa yhä edullisempia.
– Suurissa investoinneissa kustannusten merkitys varmasti pienentyy, mutta Konecranes- konsernilla on halu tuoda turvallisuutta ja tuottavuutta tehostavat etäpalvelut myös suuren volyymin tuotteisiin, kertoo Mattheiszen.
Komponenttitason kunnonvalvonta laajenee lähitulevaisuudessa, tai on jo laajentunut kattamaan muun muassa jarrun, köyden, värähtelyn ja ympäröivien olosuhteiden valvonnan. Myös informaatiokanavien määrä B2B-teollisuudessa ja ihmisten työssä on kasvanut. Perinteisen sähköpostin rinnalle tuodaan reaaliaikaiset laitteen turvallisuutta koskevat vaaratilanneilmoitukset puhelimeen toimitettavilla tekstiviestihälytyksillä.
Konecranes-konsernin visio on seurata reaaliajassa miljoonien nostolaitteiden ja työstökoneiden toimintaa ja käyttää tätä tietoa hyväksi kellon ympäri parantaakseen tuotantolaitosten ja muiden käyttäjien toimintojen turvallisuutta ja tuottavuutta. Tällä hetkellä etäpalvelut kattavat noin 5000 laitetta maailmanlaajuisesti. Määrä lisääntyy sadoilla uusilla laitteilla kuukausittain.