Teollisuuden kunnossapidon osaaja Elcoline kasvaa ja työllistää Kajaanin seudulla
Heinäkuussa 2016 Elcoline Plant Service Oy ja GE Power Service (entinen Alstom Finland Oy) tekivät liiketoimintakaupan, jossa GE Powerin mekaanisen kunnossapitoyksikön työntekijät siirtyivät Elcolinen palvelukseen.
Elcolinen tavoitteena oli kaupan myötä kasvattaa omaa osaamistaan ja tätä kautta kehittää liiketoimintaansa, sekä laajentaa palvelutarjontaansa asiakaslähtöisemmäksi.
– Voimme nyt tarjota vanhoille ja uusille asiakkaille monipuolisempaa palvelua, jossa muun muassa sähkötyöt ja mekaanisen kunnossapidon saa samalta luukulta. Vaikka Elcoline Plant Service Oy toimii asiakaspalvelussa omana yksikkönä, on asiakkaan helppo ostaa eri tuotealueiden palveluita yhdeltä ja samalta kohteessa toimivalta Elcolinen kontaktihenkilöltä, kertoo tulosyksikön päällikkö Teemu Pohto.
Kumppaninvalintaan vaikutti kustannustehokkuus
Elcolinen ja St1:n huhtikuussa 2017 alkaneeseen yhteistyöhön sisältyy St1:n Kajaanin tehtaan mekaaniset ja sähköiset kunnossapitotyöt, sekä erilaisten kehitysprojektien toteutus, kuten laiteasennukset. Lisäksi on sovittu määräajoin uusittavasta viikonloppupäivystyksestä, joka lisää tehtaan toimintavarmuutta. St1:n kunnossapitoinsinööri Henry Laitinen kertoo, että yhteisökumppanin valintaan vaikutti muun muassa se, että Elcoline oli St1:lle jo jossain määrin tuttu aiemmista projekteista.
– Elcoline oli yksi harvoista palveluntarjoajista, joka pystyi uskottavasti ja kustannustehokkaasti tarjoamaan sekä sähköisen että mekaanisen kunnossapidon palveluita. Meillä on St1:llä oma kunnossapitojärjestelmä, mutta työkuorman vaihtelun vuoksi asennustyövoima on kannattavampaa ulkoistaa. Tehtaallamme toimii päivittäisestä toiminnasta vastaava päivämestari, joka työskentelee yhteistyössä palveluntarjoajan kanssa, Laitinen kuvailee.
Yhteinen kehittäminen on elintärkeää
Kajaanin tehtaan optimoinnissa on vielä tekemistä, joten yhteistä kehittämistä tarvitaan. Joitain haasteita on ollut, mutta Laitisen mielestä kokonaiskuva yhteistyöstä on positiivinen. Haasteita pyritään ratkomaan yhteisissä palavereissa, joissa on paikalla molempien yritysten mekaanisen puolen ja sähköpuolen vetäjät, St1:n päämestari ja Elcolinen asiakkuusvastaava.
– Kunnossapidon kehittäminen ja haasteista oppiminen on meille elintärkeää. Meille on mahdollisesti tulossa alueelle suurempi tehdas, jossa kohtaamme varmasti samanlaisia tilanteita. Emme halua siinä vaiheessa rakentaa ja kehittää toimintatapoja tyhjältä pohjalta, Laitinen kommentoi.
Työpaikkoja Suomeen ja maailmalle
Myös Pohto pitää Elcolinen vahvuutena halua kehittää toimintoja ja olla askeleen edellä kilpailijoita. Kun taustalla ei ole jäykkää organisaatiorakennetta, on asiakkaan tarpeisiin mukautuminen helpompaa.
– Meillä on paljon osaajia ja panostamme henkilöstön kehittämiseen. Uusissa asiakkuuksia töistä vastaa aluksi tietty ydinporukka, muta arvoihimme ja tavoitteisiimme kuuluu pitkässä juoksussa paikallistaa työvoima ja palkata uusia työntekijöitä, kertoo Pohto.
Elcoline on työllistänyt Kajaanin seudulla projektin puitteissa 10-20 paikallista työntekijää. Lisäksi yritys on järjestänyt sertifioidun huoltoteknikon erikoistumiskoulutusta 15 työntekijälle Kajaanissa ja Raahessa. Koulutettuja työntekijöitä on tarkoitus lähettää työkomennuksille ympäri maailmaa. Viime vuonna Elcolinen työntekijöitä oli komennuksella Euroopan maiden lisäksi muun muassa Etelä-Koreassa ja Japanissa.