https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Viisi yleisintä syytä sähkömoottoreiden laakerivaurioihin

Vaurioituneen laakerin huolellisella tutkimisella voidaan useimmiten määrittää vaurion juurisyy ja tarvittavat toimenpiteet, joilla vaurion uusiutuminen voidaan estää.

Seuraavassa käsitellyt viisi tekijää voivat aiheuttaa tietyn tyyppisiä vaurioita ja vaikuttaa laakereihin sähkömoottoreissa aivan erityisillä tavoilla.

Sähköeroosio

Virran kulkeminen renkaalta toiselle vierintäelimien välityksellä voi aiheuttaa sähköeroosiota. Vaurioiden laajuus riippuu virran ajallisesta kestosta ja sen sisältämän energian määrästä. Tulos on joka tapauksessa yleensä sama: vierintäelinten ja -pintojen pistehitsaumat, voiteluaineen ominaisuuksien nopea heikentyminen ja ennenaikainen laakerivaurio. Sähkövirran purkautuminen laakereiden kautta ehkäistään yleensä käyttämällä sähköeristettyä laakeria moottorin vapaassa päässä. SKF valmistaa kahdentyyppisiä eristettyjä laakereita: INSOCOAT-laakereita ja hybridilaakereita.

Puutteellinen voitelu ja epäpuhtaudet

Mikäli vierintäelinten ja vierintäpintojen välinen voiteluainekalvo on liian ohut joko liian alhaisen viskositeetin tai epäpuhtauksien vuoksi, metallipinnat koskettavat toisiinsa. Ensimmäiseksi on tarkistettava, ovatko voiteluaine ja sen vaihtoväli sekä käytetty määrä sovellukselle oikeat. Mikäli voiteluaine sisältää epäpuhtauksia, on syytä tarkastaa tiivisteiden vaihto- ja uudistamistarve. Joissakin tapauksissa, sovelluksesta riippuen, öljykalvon paksuutta on kasvatettava vaihtamalla voiteluaineeseen, jonka viskositeetti on korkeampi.

Tärinän aiheuttamat vauriot

Jos roottorinakselia ei tueta hyvin moottorin kuljettamisen ajaksi, laakeriin kohdistuva tärinä voi aiheuttaa laakerivaurioita. Samoin voi käydä silloin, kun moottori on pysäytetty mutta alttiina ulkopuoliselle tärinälle pitkän aikaa. Laakerit kannattaa suojata kuljetuksen ajaksi seuraavasti: Lukitse akseli pituussuunnassa paikalleen U:n muotoiseksi taivutetulla litteällä teräsprofiililla ja esijännitä laakeri varovasti. Jännitä sen jälkeen käyttöpään laakeri poikittaissuunnassa hihnalla. Mikäli moottori on pitkään käyttämättömänä, akselia tulee kääntää säännöllisin välein.

Virheellisen asennuksen ja säätämisen aiheuttamat vauriot

Yleisiä asennuksessa tehtäviä ja ylikuormittumista aiheuttavia virheitä ovat kytkinpuoliskon tai hihnapyörän asentaminen akselille vasaran tai vastaavan avulla, epätarkka linjaus, epätasapaino, liian suuri hihnankireys sekä väärä asennus. Ne voidaan estää tarkastamalla linjaus ja värähtelyt tarkkuusinstrumenteilla, kuten SKF:n akselinlinjauslaitteella Microlog värähtelyanalysaattorilla, sekä käyttämällä laakereiden asennuksessa asianmukaisia työkaluja ja menetelmiä.

Riittämätön kuormitus

Laakereiden moitteeton toiminta edellyttää aina tiettyä minimikuormitusta. Vaurioituminen näkyy vierintäelementtien ja -pintojen tahmautumisena. Viat voidaan estää varmistamalla, että laakereihin kohdistuva ulkoinen kuormitus on riittävän suuri. Tämä on erityisen tärkeää lieriörullalaakereilla, koska ne on yleensä suunniteltu raskaaseen kuormitukseen. Mikäli laakeri on kuitenkin esijännitetty, tästä asiasta ei tarvitse huolehtia.

www.skf.fi

Uusimmat artikkelit

21.2.2025 | Alan Uutiset

Wärtsilä asettaa toimitusketjuillensa päästötavoitteet

Wärtsilä sitoutuu vähentämään suorien toimittajiensa kasvihuonekaasupäästöjä neljänneksellä vuoteen 2030 mennessä. 

Valmet korvaa automaatiojärjestelmän KSS Energian vesivoimalaitoksella Kouvolassa

Uusi järjestelmä korvaa vanhan, elinkaarensa päähän tulleen automaation ja parantaa merkittävästi laitoksen käyttövarmuutta.

12.2.2025 | Kumppaniartikkeli

Kestävää teollisuuden kunnossapitoa: Kustannussäästöjä ja ympäristöetuja Lubehousen luotettavuuskeskeisellä voiteluhuollolla

Lubehouse vie teollisuuden kunnossapidon uudelle tasolle luotettavuuskeskeisellä voiteluhuollolla. Ennakoivalla huoltostrategialla vältetään turhat seisokit ja ylimääräiset huoltokierrokset, samalla kun ympäristövaikutukset ja kustannukset pienenevät. Lue, kuinka RCL-menetelmä voi kehittää teollisuuden kunnossapitoa, tukea vastuullisuustavoitteita ja lisätä kilpailuetua.

EstLink 2 -sähkönsiirtoyhteyden korjaustöihin valmistaudutaan merellä

EstLink 2 -sähkönsiirtoyhteyden korjaustöiden valmistelu etenee. Seuraavien viikkojen aikana merellä tehdään korjauksen esitöitä. Yhteyden oletetaan olevan jälleen käytössä elokuun alussa.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.

Vakava työtapaturma johti korvauksiin – alihankintasopimus ei vapauttanut vastuista

Hovioikeus piti voimassa tuomiot työturvallisuusrikoksesta. Tamperelaisen jätealan yrityksen toimitusjohtaja että työnjohtaja saivat sakkotuomiot, ja yritys tuomittiin yhteisösakkoon.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.