https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Viisi yleisintä syytä sähkömoottoreiden laakerivaurioihin

Vaurioituneen laakerin huolellisella tutkimisella voidaan useimmiten määrittää vaurion juurisyy ja tarvittavat toimenpiteet, joilla vaurion uusiutuminen voidaan estää.

Seuraavassa käsitellyt viisi tekijää voivat aiheuttaa tietyn tyyppisiä vaurioita ja vaikuttaa laakereihin sähkömoottoreissa aivan erityisillä tavoilla.

Sähköeroosio

Virran kulkeminen renkaalta toiselle vierintäelimien välityksellä voi aiheuttaa sähköeroosiota. Vaurioiden laajuus riippuu virran ajallisesta kestosta ja sen sisältämän energian määrästä. Tulos on joka tapauksessa yleensä sama: vierintäelinten ja -pintojen pistehitsaumat, voiteluaineen ominaisuuksien nopea heikentyminen ja ennenaikainen laakerivaurio. Sähkövirran purkautuminen laakereiden kautta ehkäistään yleensä käyttämällä sähköeristettyä laakeria moottorin vapaassa päässä. SKF valmistaa kahdentyyppisiä eristettyjä laakereita: INSOCOAT-laakereita ja hybridilaakereita.

Puutteellinen voitelu ja epäpuhtaudet

Mikäli vierintäelinten ja vierintäpintojen välinen voiteluainekalvo on liian ohut joko liian alhaisen viskositeetin tai epäpuhtauksien vuoksi, metallipinnat koskettavat toisiinsa. Ensimmäiseksi on tarkistettava, ovatko voiteluaine ja sen vaihtoväli sekä käytetty määrä sovellukselle oikeat. Mikäli voiteluaine sisältää epäpuhtauksia, on syytä tarkastaa tiivisteiden vaihto- ja uudistamistarve. Joissakin tapauksissa, sovelluksesta riippuen, öljykalvon paksuutta on kasvatettava vaihtamalla voiteluaineeseen, jonka viskositeetti on korkeampi.

Tärinän aiheuttamat vauriot

Jos roottorinakselia ei tueta hyvin moottorin kuljettamisen ajaksi, laakeriin kohdistuva tärinä voi aiheuttaa laakerivaurioita. Samoin voi käydä silloin, kun moottori on pysäytetty mutta alttiina ulkopuoliselle tärinälle pitkän aikaa. Laakerit kannattaa suojata kuljetuksen ajaksi seuraavasti: Lukitse akseli pituussuunnassa paikalleen U:n muotoiseksi taivutetulla litteällä teräsprofiililla ja esijännitä laakeri varovasti. Jännitä sen jälkeen käyttöpään laakeri poikittaissuunnassa hihnalla. Mikäli moottori on pitkään käyttämättömänä, akselia tulee kääntää säännöllisin välein.

Virheellisen asennuksen ja säätämisen aiheuttamat vauriot

Yleisiä asennuksessa tehtäviä ja ylikuormittumista aiheuttavia virheitä ovat kytkinpuoliskon tai hihnapyörän asentaminen akselille vasaran tai vastaavan avulla, epätarkka linjaus, epätasapaino, liian suuri hihnankireys sekä väärä asennus. Ne voidaan estää tarkastamalla linjaus ja värähtelyt tarkkuusinstrumenteilla, kuten SKF:n akselinlinjauslaitteella Microlog värähtelyanalysaattorilla, sekä käyttämällä laakereiden asennuksessa asianmukaisia työkaluja ja menetelmiä.

Riittämätön kuormitus

Laakereiden moitteeton toiminta edellyttää aina tiettyä minimikuormitusta. Vaurioituminen näkyy vierintäelementtien ja -pintojen tahmautumisena. Viat voidaan estää varmistamalla, että laakereihin kohdistuva ulkoinen kuormitus on riittävän suuri. Tämä on erityisen tärkeää lieriörullalaakereilla, koska ne on yleensä suunniteltu raskaaseen kuormitukseen. Mikäli laakeri on kuitenkin esijännitetty, tästä asiasta ei tarvitse huolehtia.

www.skf.fi

Uusimmat artikkelit

16.1.2025 | Alan Uutiset

Sähkön vuosi 2024: päästöt vähenivät 25 prosenttia

Ydinvoima on edelleen suurin sähkön tuotantomuoto, tuuli on noussut toiseksi suurimmaksi. Sähkön päästöt ovat nyt vain kymmenes vuoden 2010 päästöistä.

Iijoen Haapakosken vesivoimalaitoksen turbiinin peruskunnostus valmistui

Tammikuun alussa tehtyjen onnistuneiden koekäyttöjen jälkeen voimalaitoksen molempien turbiinien koko kapasiteetti on taas käytössä.

30.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Ammoniakki -tutkimusprojekti sai miljoonarahoituksen

Ammoniakki kytkeytyy erittäin vahvasti vetytalouden edistämiseen. Sen käyttöön liittyy kuitenkin monia kysymyksiä, joita selvitetään yliopistojen ja teollisuuden yhteisessä tutkimushankkeessa.

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.