https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Paineilman kunnossapitokustannuksiin suuri pudotus. Turbokompressori puhaltaa öljyttömästi

Suurnopeustekniikalla toimiva turbokompressori tuottaa öljytöntä paineilmaa käytännössä lähes ilman kunnossapitokustannuksia. Öljyttömyys parantaa myös tuotantovarmuutta, jolloin seisokeista johtuvat menetykset vähenevät.

Teollisuuden sähkönkulutuksesta arviolta 10–15 prosenttia voidaan laskea paineilman tuottamisen lukuun. Se tuotetaan pääosin öljyvoidelluilla kompressoreilla, mutta öljyttömän paineilman osuus on selkeässä kasvussa. Se on nyt noin 30 prosenttia, mutta esimerkiksi Koreassa ja Japanissa se on yli puolet koko tuotannosta. Ennusteen mukaan jo vuonna 2020 puolet maailmassa tuotetusta paineilmasta on öljytöntä.

Joissakin tapauksissa öljyä ei saa päästä mukaan, tällaisia kohteita löytyy esimerkiksi lääke-, prosessi- ja elintarviketeollisuudesta. Lisäksi hapen tai typen kustannustehokas eristäminen ilmasta edellyttää puhdasta paineilmaa.

Turbotekniikka merkitsee sitä käyttävälle yritykselle kymmenien prosenttien säästöä. Se syntyy sekä alentuneista kunnossapitokustannuksista että vähäisemmästä sähköntarpeesta.

Tampereella valmis tuote

Tampereella on pitkään kehitetty suurnopeusturboon perustuvia kompressoreja, ja nyt tuotteet ovat valmiina. Tamturbo Oy esitteli viime keväänä Hannoverin tärkeillä, alan suurimmilla ComVac-messuilla 60 ja 150 kilowatin kompressoriyksikkönsä.

Turbotekniikan suurin etu on hyvin vähäinen huollon tarve ja pitkä käyttöikä. Ytimenä olevassa moottori-komp­ressoriyksikössä on vain yksi liikkuva osa, ja se ei ole kosketuksissa muihin osiin. Laitteistossa ei myöskään tarvita alennus- tai ylennysvaihteita.

Suurnopeusmoottorin roottori saavuttaa 30 – 40 000 kierroksen minuuttinopeuden. Sen kummassakin päässä on turbo, jolloin kaksivaiheinen, välijäähdytetty kompressori tuottaa noin kuuden barin paineen. Kolmivaiheinen turbo nostaa paineen 6-9 bariin. Magneettilaakeroinnin ansiosta minkäänlaista laahaavaa kosketusta ei ole.

– Magneettilaakerointeja on toteutettu jo satojatuhansia, joten ratkaisu on teknisesti luotettava. Vaikka itse laakeri on vierintälaakerointia kalliimpi, vierintälaakerien vaatimat jäähdytys- ja voitelujärjestelyjen tapaiset oheislaitteet tasoittavat kokonaiskustannuksen, ja magneettilaakeroinnin tuomat hyödyt siirtyvät suoraan loppuasiakkaalle, sanoo myyntijohtaja

Kustannustehokas ratkaisu

Tavanomainen ratkaisu öljyttömän paineilman tuottamiseen on käyttää voitelematonta ruuvikompressoria. Siinäkin käytetään öljyä voimansiirron ja laakeroinnin voiteluun, joten tarve vaihtaa öljyt suodattimineen ja hävittää ongelmajätteenä merkitsee lisäkustannuksia kunnossapitoon.

Kuivana käyvän ruuvin ongelma on kuluminen, joka heikentää hyötysuhdetta ja lisää sähkönkulutusta. Kahden-kolmen vuoden kuluttua hyötysuhteesta on kadonnut viidennes, ja peruskorjaus alkaa olla edessä. Se on kallis, jopa yli puolet uuden kompressorin hinnasta.

– Peruskorjausta ei kannata tehdä, sillä vaihto meidän tekniikkaamme maksaa itsensä takaisin noin kolmessa vuodessa. Uusissa kohteissa turbotekniikka on aina edullisempi, ja pystymme kilpailemaan myös öljyvoideltujen ruuvikompressorien kanssa. Kilpailuetumme tulee muiden muassa asennuksen ja elinkaaren aikana vähäisiksi jäävien välillisten kustannusten puolelta, sanoo Pyykönen.

Helppo huolto

Pyykönen kertoo myös, että huoltoleasingilla yritys toimittaa paineilmaa sovittuun hintaan. Huoli laitteen toiminnasta ja huollosta siirtyy valmistajalle. Se taas luottaa siihen, että ylläpito rajoittuu oikeastaan imuilman suodattimien vaihtoon.

Öljyttömyys on myös käyttövarmuus-tekijä, sillä talviaikaan öljy voi hyytyä. Silloin niissä osissa verkkoa, jotka ovat alttiina pakkaselle, on aina mahdollisuus, että putki tai toimilaite aiheuttaa tuotantokatkon kertyneen ja jähmettyneen öljyn takia.

Eräs öljyttömän paineilman eduista on, että laitokselle tarvitsee rakentaa vain yksi pneumatiikkaverkko. Laboratorioiden ja muiden herkkien käyttökohteiden tarvitsema ilma voidaan ottaa samasta putkesta, mistä suuria tehoja ja ilmamääriä vaativien tuotantolaitteidenkin paine syötetään.

Maailmaa valloittamaan

Tamturbo on asettanut itselleen vaativan maalin toimintansa ja liikevaihtonsa kasvattamiselle. Liikevaihdon kasvattaminen sataan miljoonaan euroon ja henkilöstön määrän nostaminen yli sadan kuudessa vuodessa on äkkiä katsottuna erittäin kireä tavoite.

Maailmanmarkkinat kompressoreille ovat kuitenkin suunnilleen 10 miljardia euroa, ja öljyttömän osuus on nopeassa kasvussa kaikkialla maailmassa. Markkinoiden odotetaan kasvavan vuoteen 2020 mennessä 15 miljardiin ja ottaen huomioon aikaisemmin mainitun öljyttömien kompressoreiden kasvun, öljyttömien kompressoreiden maailmanmarkkinat yli kaksinkertaistuvat kolmesta 7,5 miljardiin.

Lisäksi yritys ei aio tunkea varvastaan ovenväliin ja pystyttää myyntiorganisaatiotaan kaikille mantereille.

– Toimintamme päästrategia on, että myymme avainkomponentit ja kompressorin perustekniikan OEM-periaatteella maailman suurille kompressorivalmistajille. He rakentavat oheislaitteet ympärille ja myyvät kokonaisuuden oman brändinsä osana, käyttäen omaa myynti- ja huoltoverkkoaan, kertoo toimitusjohtaja Timo Pulkki.

Tampereella on jo kokemusta ja menestystä vastaavasta toimintatavasta, ja erittäin hyvät, henkilökohtaiset suhteet maailman kompressorinvalmistajiin. Kun nämä samat henkilöt ovat avanneet ovia sisäpiireihin, Tamturbon markkinavisiot eivät vaikuta haihattelulta.

kuva2

Turbo on kompressorina samanlainen kuin moottorin ahtimessa. Kokonaisuus on kompakti, sillä tehotiheys kasvaa kierrosluvun kolmannessa potenssissa. Magneettilaakeroinnin avulla kierrokset voidaan jatkuvasti pitää 30-40 tuhannen tietämissä ilman mainittavaa huoltotarvetta.

kuva3

Kansainvälisille markkinoille Tamturbo toimittaa ydinkomponentit, joiden ympärille kompressoreja myyvät yritykset asentavat oheislaitteet ja kokonaisuuden kattavan kaapin. Kaappi maalataan sitten kunkin valmistajan väreihin ja se liittyy näin suurten kompressorimerkkien myynti- ja huoltoketjuun.

Uusimmat artikkelit

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

12.4.2024 | Alan Uutiset

Volvo Cars käyttää biokaasua ensimmäisessä ilmastoneutraalissa tehtaassaan Kiinassa

Volvon tehdas Taizhoussa on siirtynyt käyttämään biokaasua. Taizhou on toinen Volvon ilmastoneutraali autotehdas Göteborgissa sijaitsevan Torslandan-tuotantolaitoksen jälkeen.

SSAB:n vihreä energian jätti-investointi meni Ruotsiin, Raahen terästehtaan vuoro myöhemmin

Uusi huippumoderni fossiilivapaan teräksen minimill-tuotantolaitos rakennetaan Ruotsiin. Tehtaan uudistus vähentää Ruotsin hiilidioksidipäästöjä seitsemän prosenttia. SSAB kertoo liiketoiminnallisten syiden puoltaneen hankkeen etenemistä seuraavaksi Luulajan tehtaassa.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.