Posti valitsi Tiedon konesali- ja pilvipalvelukumppaniksi
Posti ja Tieto ovat sopineet konesali- ja pilvipalveluita koskevasta kumppanuudesta, jonka tavoitteena on Postin IT-infrastruktuurin modernisointi. Toimialan murroksessa Posti panostaa voimakkaasti laadun sekä asiakaskokemuksen parantamiseen. Yhteistyö tukee Postia liiketoimintalähtöisissä ratkaisuissa.
Tuleva yhteistyö tukee Postin liiketoiminnan muodonmuutosta, jolla varmistetaan valmius tuleviin uusiin palveluihin samalla säilyttäen nykyisten liiketoimintojen vahvuudet.
– Digitalisaatio on Postin kannalta kiistatta suurin toimialaa muuttava trendi. Valitsimme kumppanin, jonka avulla pysymme kehityksessä mukana ja valjastamme reaaliaikaiset tietovirrat parempien palveluiden tuottamiseen, sanoo Yrjö Eskola, Postin va. ICT- ja digitalisaatiojohtaja.
Postin strategiassa paketit ja logistiikka on nostettu tärkeimmiksi kasvun kohteiksi. Tavoitteena on myös pidentää perinteisten printtipalvelujen elinkaarta ja vastata nopeasti asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
– Uuden teknologian ja lisääntyvän automaation avulla parannamme jakelun tehokkuutta, ylläpidämme korkeaa laatua ja lanseeraamme uusia digitaalisia palveluita ja liiketoimintamalleja. Logistiikka on tietovirtojen hallintaa, ja jokaisessa palvelussamme on digitaalinen elementti. Tästä ovat esimerkkeinä vaikkapa toimitusketjun seuranta ja lähetysten ohjaus, Eskola jatkaa.
Postille toimitettava palvelu on Tiedon liiketoiminnan ydintä. Nyt alkavalla yhteistyöllä tähdätään strategisiin parannuksiin, joiden avulla Posti tuottaa joustavia, nykyaikaisia palveluita myös tulevaisuudessa.
– Näemme kumppanuutemme tärkeänä avauksena Postin liiketoiminnan murroksessa, jossa Tiedon osaaminen, palvelut ja kehityspanostukset hyödyttävät koko Postin liiketoimintaa. Ratkaisujemme, kuten robotiikan avulla pystymme yhteistyössä kehittämään Postin liiketoimintaa, vaikuttamaan strategisten tavoitteiden saavuttamiseen ja edistämään uusia hankkeita, sanoo Lari Oksanen, Tiedon Kuluttajapalvelut-yksikön toimialajohtaja.
Kokonaispaketti
Useita kuukausia kestäneen siirtoprojektin tuloksena yhtiön loppukäyttäjäpalveluiden verkkoinfrastruktuurille tehtiin kattava päivitys. Projektin myötä tietyt verkkotoiminnot, järjestelmät ja palvelimet siirtyivät Tiedolle.
- Verkkokaupan pakettitoimitukset ovat kasvava segmentti, ja sen käsittely vaatii reaaliaikaista joustavuutta, skaalautuvuutta ja tietoturvaa, jota omat konesalimme eivät pystyneet yksinään tarjoamaan. Jotta liiketoimintamme pysyisi mukana kehityksessä, IT:mme oli siirrettävä pilveen, kertoo Jaana Widenius, Head of CIO Office, Posti ICT.
Postin tarpeisiin räätälöityyn kokonaispakettiin sisältyvät muun muassa keskeiset toiminnot, kuten työasemien hallinta, loppukäyttäjätallennus (tiedostopalvelimet), viesti- ja sähköpostipalvelut 1000 käyttäjälle, Windows-palvelimien päivityspalvelu (WSUS), etävalvonta, uudet hallintapalvelimet ja varmistustuki.
Palvelut tuotetaan Tieto Productivity Cloud – TPC -alustalta, joka muodostaa vankan perustan Microsoft-pohjaisille työtehtäville, joita hoidetaan lukuisten itsepalveluportaalien kautta.
Tieto on rakentanut hybridiratkaisun, jossa valtaosaa Postin Exchange-käyttäjistä hoidetaan Microsoftin julkisessa pilvessä – Office 365:ssa, sejkä 1000 postilaatikkoa ja Microsoft Lync-palveluita TPC:ssä. Reaaliaikaisia työryhmäpalvelua varten Azure-pilvipalvelu tarjoaa luotettavan alustan tiedostojen jakamiseen. Palvelutoimituksilla on yhtenäinen hallintamalli.
Tieto hoiti projektinhallinnan kokonaisuudessaan standardikäytäntöjensä ja prosessiensa avulla, raportoiden jatkuvasti edistymisestä ja arvioiden tuloksia.
Siirto kuudessa vaiheessa
Työaseman hallinnan siirto oli oleellinen osa projektia, ja se oli jaettu kuuteen vaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen kuului tutkimus olemassa olevan infrastruktuurin tilan arvioimiseksi.
Tätä seurasivat uuden infrastruktuurin suunnittelu- ja määrittelyvaihe, käyttöönottovaihe, testaus ja pilotointi, lopullinen käyttöönotto sekä projektin luovutus. Tieto käytti Microsoftin viimeisimpiä teknologioita ja tuotti Postille jatkuvaa ylläpitopalvelua sekä koulutusta.
Käyttöön otettiin uusi konfiguraationhallinta-alusta sekä osaan SCCM-infrastruktuurista uudet palvelimet etätukea varten. Lisäksi implementoitiin Symantecin työaseman tietoturvan hallinta, ohjelmistojen ja laitteiden paketointi ja jakelu sekä uusi viestintäalusta.
Joustavuutta kausivaihteluihin
Kaikki projektille asetetut tavoitteet saavutettiin ajallaan budjetissa sekä hyvin tuloksin; näin Posti voi vastata loppuasiakkaidensa vaatimuksiin reaaliaikaisesta tiedonhallinnasta. Toimituksiin liittyvä tieto prosessoidaan nyt joustavammassa ja nopeammassa IT-ympäristössä.
Lisäksi siirtoprojekti on auttanut Postia ja sen tytäryhtiöitä hallinnoimaan toimintojaan tehokkaammin. Postilogistiikka ei ole ainoastaan suhdanneherkkä ala, jolle ovat ominaisia intensiiviset kysynnän huippujaksot, vaan toimitukset ja suorituskyky ovat myös herkkiä sääolosuhteille.
- Nyt meillä on joustavuutta skaalata ja hankkia työntekijöitä sesongin niin vaatiessa. Kumppanimme Tieto ja Microsoft Azure -ratkaisu auttavat meitä tarjoamaan huippulaatua ympäri vuoden ilman keskeytyksiä, riippumatta vuodenajasta ja säästä, toteaa Postin tietohallintojohtaja Esa Viitamäki.