https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Viekö automaatio leivän?

Automaatio on kuin kunnossapito. Se tulee vastaan kaikkialla. Automaatiolla korvataan ihmisen tekemää työtä. Suomeenkin ollaan tekemässä täysautomaattisia metrojunia ja myös miehittämättömistä rahtilaivoista on visioitu teknisissä lehdissä.

Usein uutisoidaan, että automaatioasteen lisäämisen ansiosta henkilöstötarve väheni tuotantolinjan uusinnan yhteydessä. Onko automaatio siis työntekijän pahin vihollinen? Niin voisi olla, jos Oy Suomi Ab olisi suljettu talous, eli muu maailma ei vaikuttasi toimintaamme. Nykytilanteessa asia on toisin.

Oletetaanpa, että maassamme aloitettaisiin ryhtiliike työpaikkojen säilyttämiseksi. Ensimmäinen vaihe olisi panna kaikki automaatiouudistuksia sisältävät investoinnit jäihin. Samaan aikaan rajojemme ulkopuolella tuotantoprosessien uudistaminen ja automatisointi jatkuisi normaalisti.

Kymmenessä vuodessa teollisuutemme kilpailukyky alenisi huomattavasti, mikä näkyisi eniten vientiteollisuudessa. Maassamme valmistetut laitteet ja tuotteet olisivat joko liian kalliita tai laadultaan heikompia kuin kilpailijoilla. Vientimme alkaisi siis laskea, jolloin myös maahamme tuleva maksuliikenne ulkomailta alenisi. Niinpä meillä olisi vähemmän rahaa ostoksiin ulkomailta. Suomen hankintalistalla on muun muassa elintarvikkeita, polttoaineita, raaka-aineita ja korkean teknologian tuotteita.

Polttoaineiden hinnan nousu kolmin- tai viisinkertaiseksi alkaisi vaikuttaa normaalin liikkumisen ohella myös tavaraliikenteeseen. Tämä heijastuisi teollisuuteen raaka-aineiden ja muiden tarvikkeiden materiaalivirtoihin, jolloin koko teollinen liiketoiminta maassamme alkaisi taantua. Seurauksena olisi taloudellinen syöksykierre, josta irtautuminen olisi käytännössä mahdotonta.

”Automaattimetrolla en ikinä matkusta” -tyyppiset kommentit ovat vaarallisia, sillä maailma muuttuu ja meidän tulee muuttua mukana. Itse olen matkustanut kuljettajattomalla junalla jo kymmenen vuotta sitten Pariisissa. Pääsin perille ja kyydissä ei ollut mitään valittamista. Suosittelen mieluummin hyväksymään seuraavan ajatusmallin: ”On asioita, jotka automaatio hoitaa paremmin kuin ihminen, vaikka ihminen tekeekin niissä käytettävän automaation.” Ja meidän kunnossapidon ammattilaisten ilona on se, että alallamme automaatio tulee pysymään rengin roolissa.

Tarkkailija

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.