https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Viekö automaatio leivän?

Automaatio on kuin kunnossapito. Se tulee vastaan kaikkialla. Automaatiolla korvataan ihmisen tekemää työtä. Suomeenkin ollaan tekemässä täysautomaattisia metrojunia ja myös miehittämättömistä rahtilaivoista on visioitu teknisissä lehdissä.

Usein uutisoidaan, että automaatioasteen lisäämisen ansiosta henkilöstötarve väheni tuotantolinjan uusinnan yhteydessä. Onko automaatio siis työntekijän pahin vihollinen? Niin voisi olla, jos Oy Suomi Ab olisi suljettu talous, eli muu maailma ei vaikuttasi toimintaamme. Nykytilanteessa asia on toisin.

Oletetaanpa, että maassamme aloitettaisiin ryhtiliike työpaikkojen säilyttämiseksi. Ensimmäinen vaihe olisi panna kaikki automaatiouudistuksia sisältävät investoinnit jäihin. Samaan aikaan rajojemme ulkopuolella tuotantoprosessien uudistaminen ja automatisointi jatkuisi normaalisti.

Kymmenessä vuodessa teollisuutemme kilpailukyky alenisi huomattavasti, mikä näkyisi eniten vientiteollisuudessa. Maassamme valmistetut laitteet ja tuotteet olisivat joko liian kalliita tai laadultaan heikompia kuin kilpailijoilla. Vientimme alkaisi siis laskea, jolloin myös maahamme tuleva maksuliikenne ulkomailta alenisi. Niinpä meillä olisi vähemmän rahaa ostoksiin ulkomailta. Suomen hankintalistalla on muun muassa elintarvikkeita, polttoaineita, raaka-aineita ja korkean teknologian tuotteita.

Polttoaineiden hinnan nousu kolmin- tai viisinkertaiseksi alkaisi vaikuttaa normaalin liikkumisen ohella myös tavaraliikenteeseen. Tämä heijastuisi teollisuuteen raaka-aineiden ja muiden tarvikkeiden materiaalivirtoihin, jolloin koko teollinen liiketoiminta maassamme alkaisi taantua. Seurauksena olisi taloudellinen syöksykierre, josta irtautuminen olisi käytännössä mahdotonta.

”Automaattimetrolla en ikinä matkusta” -tyyppiset kommentit ovat vaarallisia, sillä maailma muuttuu ja meidän tulee muuttua mukana. Itse olen matkustanut kuljettajattomalla junalla jo kymmenen vuotta sitten Pariisissa. Pääsin perille ja kyydissä ei ollut mitään valittamista. Suosittelen mieluummin hyväksymään seuraavan ajatusmallin: ”On asioita, jotka automaatio hoitaa paremmin kuin ihminen, vaikka ihminen tekeekin niissä käytettävän automaation.” Ja meidän kunnossapidon ammattilaisten ilona on se, että alallamme automaatio tulee pysymään rengin roolissa.

Tarkkailija

Uusimmat artikkelit

14.5.2025 | Alan Uutiset

Prysmianin käyttöön vihitty 185-metrinen kaapelitorni on Suomen korkein rakennus

Yritys on tehnnyt suuria investointeja tehtaaseen, ja odottaa suurjännitekaapeleiden globaalin markkinan kasvun kiihtyvän edelleen.

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Suomen ja Viron välisen EstLink 2 -yhteyden korjaustyöt alkavat toukokuussa

Merenpohjaan asennetaan uutta kaapelia noin kilometrin verran. Sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön heinäkuun puolivälissä.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

Gasumin biokaasu pienentää Metsä Groupin valmistaman kartongin hiilijalanjälkeä

Vähäpäästöisiä kartonkeja haluavat asiakkaat ovat tyypillisesti suuria toimijoita, joilla on tiukat kestävyystavoitteet.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.

30.1.2025 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n uusi valmennusohjelma auttaa suomalaisyrityksiä puolustusteollisuuden markkinoille

VTT käynnistää maksuttoman valmennusohjelman kaksikäyttöteknologiasta. Puolustusmarkkinat kiinnostavat, mutta yritysten on vaikea tunnistaa osaamista. Siviiliteknologiakin voi soveltua puolustuskäyttöön.