Alan Uutiset | 4.12.2018

Akkumetalli koboltin jalostus vaarassa siirtyä EU:n ulkopuolelle

EU:n kemikaalivirasto (ECHA) on aikeissa esittää Euroopan komissiolle eräiden metallien vaarallisuusluokan tiukentamista. Esityksen mukaan metalliseoksissa saisi olla korkeintaan 0,01 prosenttia kobolttia. Kuitenkin rautamalmissa esiintyy keskimäärin noin 0,4 prosenttia kobolttia. Mahdollisen uuden rajan käyttöönoton seurauksena koboltti pitäisi poistaa rautamalmista, jotta siitä voitaisiin valmistaa vaikkapa kuluttajatuotteita. 

pexels-photo-258083

– EU ampuu itseään jalkaan, jos koboltin vaarallisuusluokitusta eli CLP-luokitusta tiukennetaan huomioimatta sosioekonomisia vaikutuksia, toteaa elinkeinoministeri Mika Lintilä.

Taloudelliset edellytykset koboltin jalostamiselle EU-maissa ovat ministerin mukaan vaakalaudalla, ja tärkeän akkumetallin jalostus vaarassa siirtyä EU:n ulkopuolisiin maihin.

– Jos koboltin CLP-luokituksen tiukennus johtaa koboltin käytön rajoituksiin, niin EU:n kiertotalousstrategian toteuttaminen ja eurooppalaisen akkuteollisuuden kehittyminen ovat vaarassa pysähtyä.

– Luokittelusta seuraava lainsäädäntö pitäisi aina perustua riskianalyysiin siitä, miten luonto ja ihminen voivat saada haitallisen tason ylittäviä määriä ko. ainetta. Vaarallisuutta tulee tarkastella yhteistyössä teollisuuden sekä työ- ja ympäristönsuojelun kanssa.

Eurooppalaisen teollisuuden kilpailukyky on kiinni korkeasta jalostamisasteesta sekä kyvystä louhia ja jopa tuoda Euroopan unioniin akkujen kannalta keskeisiä metalleja.

– Tarvitsemme akkuja kamppailussa ilmastonmuutosta vastaan esimerkiksi autoteollisuuden sähköistyessä ja kehitettäessä uusiutuvan energian varastointia, toteaa elinkeinoministeri Mika Lintilä.

Ministeri puhui asiasta ministerikollegoilleen EU:n kilpailukykyneuvoston kokouksessa Brysselissä 29.11.2018.

Taustaa:

Koboltti tulevaisuuden akkutuotannon kulmakivi?

Sähköinen liikenne lisääntyy monissa eri maissa lisäten sekä autoissa että akuissa käytettävien metallien tarvetta. Pelkästään Suomessa täyssähköautojen määrä on liki kolminkertaistunut muutaman viimeisen vuoden aikana.  Tämä näkyy myös julkisten sähköautojen latauspisteiden nopeana kasvuna. Nykyisin latauspisteitä löytyy Suomesta jo noin 1300 .

Sähköautot tarvitsevat muun muassa enemmän kuparilankaa, kobolttia ja nikkeliä kuin tavalliset polttomoottoriautot. 

Sähköautojen räjähdysmäinen kasvu tulee nykyisin teknologioin väistämättä synnyttämään pulaa monista metalleista ja metalliseoksista. Jatkossa meidän on mietittävä, mitkä ovat teollisuuden kannalta kriittisten metallien järkevät käyttökohteet ja toisaalta sitä, onko niille esimerkiksi akkuteollisuudessa vaihtoehtoja.

Koboltti on yksi tärkeimmistä litiumakkujen valmistuksessa käytettävistä raaka-aineista, ja sen tarve kasvaa edelleen sitä mukaa kun sähköautot entisestään yleistyvät.

 

Nina Garlo-Melkas

Uusimmat artikkelit

23.8.2019 | Tutkimus ja koulutus

LUT-yliopisto osaksi kaivosalan kansainvälistä osaamiskeskusta

LUT-yliopisto on kutsuttu partneriksi kansainväliseen kaivosalan osaamiskeskukseen, jota johtaa Saint-Petersburg Mining University Pietarissa. Keskus toimii YK:n koulutus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCOn hyväksymänä osaamiskeskuksena, joka edistää mineraalivarojen vastuullista hyötykäyttöä maailmanlaajuisesti.

Arktisten alueiden öljyntorjuntaa voidaan parantaa biojätteillä

Öljyvahingot ovat yksi vakavimmista uhkista merialueiden ekosysteemeille. Vahingon sattuessa torjuntamenetelmien sekä -kaluston saatavuus ja soveltuvuus vallitseviin olosuhteisiin vaihtelevat suuresti. LUTin vihreän kemian laboratorio kehittää arktisille merialueille soveltuvaa torjuntaratkaisua, jonka osana hyödynnetään biojätteitä.

22.8.2019 | Alan Uutiset

LeaseGreenin johto uudistuu: Thomas Luther toimitusjohtajaksi

LeaseGreen uudistaa ja vahvistaa johtajistoaan. Uutena toimitusjohtajana aloittaa 1.12.2019 Thomas Luther, ja nykyinen toimitusjohtaja Tomi Mäkipelto siirtyy vastaamaan yhtiön palvelukehityksestä ja asiakkuuksista. Muutoksen tavoitteena on lisätä resursseja LeaseGreenin kasvun johtamiseen, palvelun kehittämiseen ja asiakastyytyväisyyden jatkuvaan parantamiseen.

Schneider Electric toimittaa digitaaliset ratkaisut Haminan LNG-terminaalin sähköistykseen

Energianhallinnan ja automaation asiantuntija Schneider Electric kertoo toimittavansa Wärtsilän LNG-terminaaliprojektiin integroidun kokonaisratkaisun sähköistykseen ja prosessinhallintaan.

Nokian Renkaiden USA:n tehtaan rakentaminen etenee

Nokian Renkaiden rakenteilla oleva Daytonin-tehdas on merkittävä osa yhtiön kasvustrategiaa, jolla yhtiö pyrkii kaksinkertaistamaan myyntinsä USA:ssa vuoteen 2023 mennessä. Laitoksen myötä yhtiö pystyy tuottamaan maanosan kuluttajien tarpeisiin räätälöityjä premium-tuotteita, kasvattamaan ja vahvistamaan asiakaskuntaansa.

Langh Tech toimitti skrubberit Chiosin uuteen tankkeriin

Suomalainen Langh Tech on toimittanut rikkipesurit kreikkalaisen Chios Navigationin uuteen 50 000 dwt:n tuotetankkeriin, joka luovutettiin äskettäin korealaiselta Hyundai Mipon telakalta.

23.4.2019 | Kumppaniartikkeli

Kolme pointtia kunnossapidon kehittämisestä

Olemme saaneet olla mukana useiden eri organisaatioiden kanssa kehittämässä kunnossapitotoimintaa ja panneet merkille joitakin tärkeitä asioita, jotka ovat edesauttaneet näissä hankkeissa onnistumista. Kerromme tässä kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida kunnossapitotoiminnan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa.