CGI tuo uutta tehoa yritysten suurten datamassojen hallintaan
IT-palveluyhtiö CGI on kehittänyt Big Data Analytics Factory -nimisen palvelun monimutkaisten datamassojen analysointiin, visualisointiin ja hyödyntämiseen. Uudenlainen palvelu on ratkaisu digiajan kasvaneisiin informaatiohallinnan tarpeisiin.
Digitalisaation edetessä tiedon määrä kasvaa kiihtyvällä vauhdilla. Samanaikaisesti kyvystä hallita ja käsitellä tietoa on tullut entistä kriittisempi menestystekijä liiketoiminnalle.
- Uuden palvelun avulla asiakkaamme saavat parhaan mahdollisen hyödyn kaikista tietolähteistään samanaikaisesti. Käytännössä autamme asiakkaitamme rakentamaan datanhallintaan keskittyvän arkkitehtuurin, joka kattaa kaikki asiakkaamme käyttämät IT-palvelut ja niiden sisältämän tiedon toimittajariippumattomasti, kertoo CGI Suomen toimitusjohtaja Tapio Volanen.
Datamassojen keruu tapahtuu sekä asiakkaan omista että kumppaneiden tietolähteistä, esimerkiksi erilaisista lokitiedoista, esineiden internetin tarjoamasta datasta sekä sosiaalisen median palveluista.
- Kaikki keräävät tietoa, mutta harva hyödyntää sitä vielä niin tehokkaasti kuin olisi mahdollista. Fokus palvelukonseptissamme on siinä, että datan analysointi, raportointi, jakelu ja jatkokäyttö saadaan aiempaa paremmin palvelemaan asiakkaamme liiketoiminnan tavoitteita, kertoo CGI:n Big Data Analytics Factorysta vastaava johtaja Kari Natunen.
Tehoa teollisuuteen, logistiikkaan
Käytännössä palvelulla voisi esimerkiksi logistiikka-alalla ennakoida kaluston huoltotarpeita entistä paremmin tai terveydenhuollossa saada näkemystä siihen, kuinka osastokiertojen ajoitus vaikuttaa potilaiden kotiuttamisnopeuteen.
Uusi palvelumalli mahdollistaa myös keskenään vaihtoehtoisten teknologioiden, toimintatapojen ja käyttötapausten testauksen ennen investointipäätösten tekoa.