https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 12.2.2015

DHL ennustaa: Kohta robottiajoneuvot logistiikan palveluksessa

Kansainvälinen logistiikkayritys DHL on julkistanut uuden trendiraportin robottiajoneuvoista logistiikassa. Raportti valottaa automaattisen ajamisen keskeisiä tekijöitä sekä hyödyntämismahdollisuuksia logistiikka-alalla. 

DHL

Raportti esittelee eri aloilta poimittuja ratkaisuja ja sovelluksia sekä konkreettisia esimerkkejä itsenäisesti liikkuvien ajoneuvojen käytöstä logistiikkaketjun eri vaiheissa. Raportissa käsiteltyihin robottiajoneuvosovelluksiin kuuluvat mm.

  • automaattinen kuljetus ja tietokoneohjattu keräily varastoissa
  • itseohjautuvat logistiikkaratkaisut esimerkiksi piha-, satama- ja lentokenttätoiminnoissa
  • maantieliikenteessä letkana liikkuvat robottikuorma-autot runkokuljetuksissa
  • kuljettajaton jakelu (viimeinen kilometri)

– Robottiajoneuvoja on toki käytetty jossain määrin varastointitoiminnoissa jo vuosia, mutta kehitys yhä automaattisempaan suuntaan tulee muuttamaan logistiikka-alaa perusteellisesti, sanoo DHL:n trenditutkimusyksikön johtaja Markus Kückelhaus.
– Seuraava kehitysaskel on robottiajoneuvojen käytön laajeneminen yleiseen tieliikenteeseen. Logistiikka-alalla on kokemusta robotiikan käytöstä suojatuissa ympäristöissä ja siitä on luontevaa jatkaa yhä laajempien logististen ratkaisujen kehittämiseen tulevaisuudessa. Yhdessä yhteistyökumppaniensa ja asiakkaidensa kanssa DHL on tässä kehityksessä vahvasti mukana.

Robottiajoneuvoilla on monia etuja, kuten tieturvallisuuden parantuminen, polttoainetehokkuus ja pienemmät päästöt. Autonomisten teknologioiden kehitys on kuitenkin vasta alkuvaiheessa. Ratkottavaa riittää myös lainsäädännössä, mielipide-ilmastossa sekä vastuukysymyksissä. Näistä esteistä huolimatta on jo syntynyt varsin vakuuttavia esimerkkejä automaattisen ajamisen sovelluksista – monet tahot ovat kiinnostuneita niiden kehittämisestä ja hyödyntämisestä.

Trendiraportti ennakoi seuraavia kehitysaskeleita yleiseen tieliikenteeseen:

  • lähitulevaisuudessa: kehitystä ja parannuksia nykyautojen ajonhallintajärjestelmiin
  • seuraavaksi: automaattinen ajaminen erityistilanteissa, esimerkiksi liikenneruuhkassa
  • myöhemmin tulevaisuudessa: muodostelmassa täysin automaattisesti liikkuvat robottikuorma-autot valtateillä 24/7

– Ilman kuljettajaa liikkuvat ajoneuvot tulevat ilman muuta mullistamaan logistiikkaa, lisää Matthias Heutger DHL:n asiakasratkaisu- ja innovaatioyksiköstä.
– DHL soveltaa jo nyt monia autonomisen logistiikan ratkaisuja varastoissaan ja olemme innokkaasti viemässä itseohjautuvien ajoneuvojen trendiä eteenpäin alallamme.

Self-Driving Vehicles in Logistics on uusin trendiraportti DHL:n trenditutkimusyksikön tuottamassa sarjassa. Yksikkö keskittyy logistiikka-alan trendien tutkimiseen, analysointiin ja hyödyntämismahdollisuuksiin. Robottiajoneuvotrendi tunnistettiin DHL:n vuosittain päivittämässä ”logistiikan trenditutkassa” – raportissa, jossa arvioidaan erilaisten sosiaalisten ja kaupankäynnin trendien sekä teknologisten tekijöiden vaikutuksia logistiikka-alaan.

DHL:n trenditutkimusraportti “Self-driving Vehicles in Logistics” on ladattavissa osoitteessa www.dhl.com/selfdriving .

Uusimmat artikkelit

27.12.2024 | Alan Uutiset

Wärtsilän toimittaa Tornion Voimalle Suomen ensimmäinen sähköjärjestelmää tasapainottava moottorivoimalaitoksen

"Moottoriteknologialla on paras keskimääräinen hyötysuhde tämäntyyppisissä toimintaolosuhteissa"toteaa Wärtsilä Energyn Afrikan ja Euroopan johtaja Kenneth Engblom. Voimalaitos käyttää pääpolttoaineena maakaasua ja tuotannossa voidaan myöhemmin siirtyä käyttämään uusiutuvaa energiaa.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.