https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 12.2.2015

DHL ennustaa: Kohta robottiajoneuvot logistiikan palveluksessa

Kansainvälinen logistiikkayritys DHL on julkistanut uuden trendiraportin robottiajoneuvoista logistiikassa. Raportti valottaa automaattisen ajamisen keskeisiä tekijöitä sekä hyödyntämismahdollisuuksia logistiikka-alalla. 

DHL

Raportti esittelee eri aloilta poimittuja ratkaisuja ja sovelluksia sekä konkreettisia esimerkkejä itsenäisesti liikkuvien ajoneuvojen käytöstä logistiikkaketjun eri vaiheissa. Raportissa käsiteltyihin robottiajoneuvosovelluksiin kuuluvat mm.

  • automaattinen kuljetus ja tietokoneohjattu keräily varastoissa
  • itseohjautuvat logistiikkaratkaisut esimerkiksi piha-, satama- ja lentokenttätoiminnoissa
  • maantieliikenteessä letkana liikkuvat robottikuorma-autot runkokuljetuksissa
  • kuljettajaton jakelu (viimeinen kilometri)

– Robottiajoneuvoja on toki käytetty jossain määrin varastointitoiminnoissa jo vuosia, mutta kehitys yhä automaattisempaan suuntaan tulee muuttamaan logistiikka-alaa perusteellisesti, sanoo DHL:n trenditutkimusyksikön johtaja Markus Kückelhaus.
– Seuraava kehitysaskel on robottiajoneuvojen käytön laajeneminen yleiseen tieliikenteeseen. Logistiikka-alalla on kokemusta robotiikan käytöstä suojatuissa ympäristöissä ja siitä on luontevaa jatkaa yhä laajempien logististen ratkaisujen kehittämiseen tulevaisuudessa. Yhdessä yhteistyökumppaniensa ja asiakkaidensa kanssa DHL on tässä kehityksessä vahvasti mukana.

Robottiajoneuvoilla on monia etuja, kuten tieturvallisuuden parantuminen, polttoainetehokkuus ja pienemmät päästöt. Autonomisten teknologioiden kehitys on kuitenkin vasta alkuvaiheessa. Ratkottavaa riittää myös lainsäädännössä, mielipide-ilmastossa sekä vastuukysymyksissä. Näistä esteistä huolimatta on jo syntynyt varsin vakuuttavia esimerkkejä automaattisen ajamisen sovelluksista – monet tahot ovat kiinnostuneita niiden kehittämisestä ja hyödyntämisestä.

Trendiraportti ennakoi seuraavia kehitysaskeleita yleiseen tieliikenteeseen:

  • lähitulevaisuudessa: kehitystä ja parannuksia nykyautojen ajonhallintajärjestelmiin
  • seuraavaksi: automaattinen ajaminen erityistilanteissa, esimerkiksi liikenneruuhkassa
  • myöhemmin tulevaisuudessa: muodostelmassa täysin automaattisesti liikkuvat robottikuorma-autot valtateillä 24/7

– Ilman kuljettajaa liikkuvat ajoneuvot tulevat ilman muuta mullistamaan logistiikkaa, lisää Matthias Heutger DHL:n asiakasratkaisu- ja innovaatioyksiköstä.
– DHL soveltaa jo nyt monia autonomisen logistiikan ratkaisuja varastoissaan ja olemme innokkaasti viemässä itseohjautuvien ajoneuvojen trendiä eteenpäin alallamme.

Self-Driving Vehicles in Logistics on uusin trendiraportti DHL:n trenditutkimusyksikön tuottamassa sarjassa. Yksikkö keskittyy logistiikka-alan trendien tutkimiseen, analysointiin ja hyödyntämismahdollisuuksiin. Robottiajoneuvotrendi tunnistettiin DHL:n vuosittain päivittämässä ”logistiikan trenditutkassa” – raportissa, jossa arvioidaan erilaisten sosiaalisten ja kaupankäynnin trendien sekä teknologisten tekijöiden vaikutuksia logistiikka-alaan.

DHL:n trenditutkimusraportti “Self-driving Vehicles in Logistics” on ladattavissa osoitteessa www.dhl.com/selfdriving .

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.