Daimlerin uuden akkutehtaan rakennustyöt käyntiin Saksassa
Daimler AG:n uuden akkutehtaan peruskiven muurausta Kamenzissa kunnioittivat läsnäolollaan Saksan liittokansleri Angela Merkel sekä Saksin osavaltion pääministeri Stanislaw Tillich. Vuosikymmenen loppuun mennessä tehdas tarjoaa kaikkiaan noin tuhat korkean teknologian autoteollisuuden työpaikkaa, kun työntekijöitä on nyt vajaa 500. Tehdas on suunniteltu CO2-neutraaliksi eli sen energiatasopaino on nolla: tehdas tuottaa itse yhtä paljon energiaa kuin se kuluttaa.
- Uusi akkutehdas on tärkeä tekijä sähköisen strategiamme toteuttamisessa. Vuoteen 2022 mennessä meillä on sarjavalmistuksessa yli kymmenen täyssähköistä henkilöautoa. Myös mallistomme hybridisointi etenee, ja EQ-brändimme alla luomme kokonaisen sähköisen liikkumisen ekosysteemin, Daimlerin pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche sanoi.
Daimlerin tytäryhtiön Deutsche Accumotiven Kamenziin tehtävän uusinvestoinnin arvo on noin 500 miljoonaa euroa. Uusi tehdas aloittaa toimintansa vuoden 2018 puolivälissä ja nelinkertaistaa Kamenzin nykyisen tehtaan tuotantoalan noin 80 000 neliömetriin.
Tähän mennessä Daimler on toimittanut yli 80 000 litiumioniakkua ajoneuvokäyttöön. Kaikkiaan Daimler on investoinut akkukomponenttien tuotantoon maailmanlaajuisesti noin miljardi euroa.
Mercedes-Benz Cars investoi sähköautoihin 10 miljardia euroa
Concept EQ:n johdolla Mercedes-Benz esittelee lähivuosina kokonaan uuden täyssähkömalliston. Kaikkiaan toistakymmentä uutta henkilöautomallia alkaen smarteista suureen SUV-malliin saakka. Sähköautomalliston laajentamiseen investoidaan lähivuosina kymmenen miljardia euroa. Mercedes-Benz Cars valmistaa uudet sähköautot joustavassa ja tehokkaassa tuotantoverkostossaan neljällä mantereella. Ensimmäinen EQ-malli rullaa ulos Bremenin tehtaan tuotantolinjalta vuosikymmenen lopussa. Luksusluokan EQ-mallit valmistetaan Sindelfingenin tehtaalla.
Mercedes-Benz ennakoi sähköautojen osuuden myynnistään olevan 15–25 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Varsinaisten ajoakkujen lisäksi Accumotive valmistaa akkuja myös Mercedes-Benzin bensiini- ja dieselautoissa käyttöön otettavia 48 voltin sähköjärjestelmiä varten. Ensimmäinen niistä nähdään uudessa S-sarjassa.
Mercedes-Benzin ja sen emoyhtiön Daimler AG:n sähköisen liikenteen toimintaohjelma perustuu niin sanottuun CASE-strategiaan. CASE (Connected, Autonomous, Shared & Services, Electric) muodostaa yhteen integroidun kehyksen, jonka jokaisella alueella Mercedes-Benz toimii jo nyt autoalan teknisen kehityksen terävimmässä kärjessä.