Delete puhdisti aluksen tankit puhtaiksi vuositelakoinnin yhteydessä
Silja Serenaden vuositelakoinnin yhteydessä tehdään muutoksia asiakkaille näkyvissä sisätiloissa. Kunnostukseen ja ylläpitoon liittyy muun muassa laivan tankkien puhdistaminen, jonka Delete suoritti. Tärkeimmässä tehtävässä puhdistusoperaatiossa ovat työntekijät.
Suuren risteilijän painolastiveden tankissa kaksi miestä työskenteli painepesureiden kanssa. Pimeyttä halkovat kypärälamppujen valokeilat. Miehet ovat kontallaan, koska korkeutta on vain alle metri. Pinta-alaa sen sijaan on noin sata neliötä. Tankin teräksiset tukirakenteet lokeroivat tankin ja tekevät tilasta entistä hankalamman työskentelyyn. Painepesurin pistoolin vesisuihku pakotti tiukasti kiinnittyneen lian irtoamaan.
Risteilijän vuositelakoinnin yhteydessä tehtiin myös muutoksia asiakkaille näkyvissä sisätiloissa. Kunnostukseen ja ylläpitoon liittyy muun muassa laivan tankkien puhdistaminen, jonka tehtävän
Delete
suoritti.
– Tankit ovat ehdottomasti risteilijän hankalimmat paikat puhdistaa, Deleten työnjohtaja Mika Savolainen sanoo.
Risteilijät ovat täynnä tankkeja muun muassa painolastivedelle, raskaalle polttoöljylle, harmaalle ja mustalle vedelle, käytetylle voiteluöljylle, pilssivedelle sekä makealle vedelle. Käytännössä tankit löytyvät kaikille nesteille, joita laivalla on. Deletellä oli noin 20 Silja Serenaden tankkia puhdistettavanaan.
Tankit on sijoitettu laivan rakenteisiin, ja suuri osa niistä sijaitsee vedenpinnan alapuolella. Työskenteleminen laivan rakenteissa on haasteellista, koska tankkien sijoituspaikkoja ei ole suunniteltu varsinaisesti liikkumiseen.
Tankit ovat hyvin erilaisia. Juomavedelle tarkoitetun tankin puhdistaminen vaatii erilaisia toimenpiteitä kuin käytetyn voiteluöljyn säiliöt.
– Vaikeimmin irrotettava on raskas polttoöljy, jos se on sakkautunut tankin pohjalle. Sakka muistuttaa pahimmillaan bitumia, Savolainen totesi.