Digiä autoteollisuuteen suomalaisvoimin
Helsinkiläisyritys Rightware Oy keskitti kaiken osaamisensa vuonna 2013 kansainvälisen autoteollisuuden digitalisoimiseen. Nyt yhtiöllä on yhteistyötä 15 autovalmistajan kanssa – mm. japanilaisen Nissanin kanssa. Sen toimistot löytyvät Euroopasta, Yhdysvalloista ja Aasiasta. Lähivuosien aikana 25 miljoonaa autoa varustetaan Rightwaren digitaalisella käyttöliittymäteknologialla.
Vuoden 2009 lopussa sarjayrittäjä Tero Sarkkinen perusti Rightwaren ostamalla käyttöliittymäaihion ja mobiililaitteiden suorituskyvyn mittausohjelmiston Futuremarkilta. Mobiilipuoli irtautui myöhemmin omaksi yrityksekseen Basemarkiksi.
– Emme kovasta yrityksestä huolimatta onnistuneet rakentamaan kestävää liiketoimintaa kulutuselektroniikkavalmistajien suuntaan ja kesällä 2013 teimme päätöksen keskittyä kokonaan autoteollisuuteen. Jos Audi oli niin kiinnostunut digitaalisista käyttöliittymistä, muut tulisivat ennemmin tai myöhemmin perässä. Meidän teknologiamme suuria saavutuksia oli ja on edelleen on se, että 2D- ja 3D-grafiikka pyörii hyvin edullisillakin suorittimilla. 2014 alussa suurilla kuluttajaelektroniikkamessuilla Audi julkisti uuden sporttimallinsa TT:n, jossa oli meidän softamme päällä pyörivä täysin digitaalinen mittaristo. Sen jälkeen alkoivat puhelimet soida, kertoo Rightwaren toimitusjohtaja yhtiön taustoista mediatiedotteessa.
Viime vuonna Rightware kasvoi 100 prosenttia liikevaihdon ollessa neljä miljoonaa euroa. Tänä vuonna tavoitteena on tuplata tulos. Työntekijöitä on yhteensä 55. Tuotekehitys on vankasti Suomessa, vaikka bisnes on globaali.
– Kasvuodotukset perustuvat nopeasti kasvaviin autojen tuotantomääriin. Haluamme tuoda autovalmistajille maksimaalisen lisäarvon halvan yksikköhinnan sijaan.
Wau-efektiä myös volyymimalleihin
Guestin mukaan digitaalinen teknologia on siirtymässä premium-autoista pikkuhiljaa myös volyymimalleihin.
– Tarjoamme valmistajille alustan, jonka he muokkaavat haluamakseen. Lisäksi meiltä saa konsultointia ja teknistä apua, kuten softapäivityksiä ja käyttöönottotukea. Ohjelmistomyynti on meille kevyesti tärkein juttu, emme esimerkiksi tarjoa design-apua kuin poikkeustapauksissa. Myös suuret komponenttivalmistajat, kuten Continental ja Bosch käyttävät suunnittelutyökaluamme.
Autoteollisuutta pidetään perinteisesti hyvin vanhoillisena ja hitaana. Jonas Geustilla on toinenkin näkökulma.
– Ohjelmistoyrityksenä olemme tietenkin tottuneet nopeisiin liikkeisiin. Autovalmistajiin on kuitenkin sisäänrakennettu äärimmäinen huolellisuus, sillä liikkuvat metallilaatikot on tehtävä mahdollisimman turvalliseksi. Samaan aikaan teollisuus on muutoksen kourissa erityisesti sähköautojen, kuten Tesla ja Faraday Future, kanssa. Meidän on päästävä käsiksi näiden lisäksi perinteisempiin valmistajiin. Toimimme osaltamme suuren muutoksen mahdollistajana, ja autoteollisuudella on ihan oikeasti tahtotila muuttua – suht nopeastikin.
– Ei kukaan kiinnostu enää pelkästä moottorin tai tavaratilan katselusta. Kuluttajan pitää saada grafiikasta wau-efekti ja päästä helposti käsiksi omiin soittolistoihin ja muuhun henkilökohtaiseen dataan. Myöhemmin voimme tuoda näytölle palveluja, kuten vapaaseen parkkipaikkaan opastaminen tai tarjoukset läheisissä kaupoissa. Eri kohderyhmien mieltymyksetkin pitää ottaa huomioon. Brittiaristokraatti haluaa ehkä jatkaa jalopuupaneeliaan digitaalisesti ja nuori kiinalainen miljonääri käyttöliittymän täyteen bling-blingiä. Itseajavat autot ovat sitten suuri askel eteenpäin. Kun kädet irrotetaan ratista, kuljettaja haluaa tietää pikkutarkasti mitä tapahtuu. Siihen graafiset käyttöliittymät ovat omiaan tulkatessaan ihmisille mitä kone meinaa seuraavaksi tehdä ja antaessaan kuljettajalle vielä mahdollisuuden vaikuttaa ohjaukseen.