https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 11.8.2016

Energiayhtiöt testaavat hevosenkuivikelantaa energiantuotannossa

Kotkan Energia ja Fortum kokeilevat yhteistyössä hevosen kuivikelantaa energiantuotannossa Hovinsaaren biovoimalaitoksella elo-syyskuun aikana.

heppa

Hovinsaaren biovoimalaitos käyttää polttoaineenaan metsähaketta, kuorta, purua,  metsäteollisuuden sivutuotteita, jyrsinturvetta ja kierrätyspolttoaineita.

- Hevosen kuivikelanta voisi soveltua meille hyvin rinnakkaispolttoaineeksi muihin polttoaineisiin sekoitettuna. Kuivikelanta on energiasisällöltään hyvää, eikä siitä tule hajua tai muitakaan haittoja, kertoo Kotkan Energian toimitusjohtaja Vesa Pirtilä.

Fortum aloitti hevosen kuivikelannan testauksen Järvenpään voimalaitoksellaan uosi sitten. Keväällä Järvenpäähän saatiin vakituinen ympäristölupa kuivikelannan hyödyntämiselle.

Hevostalleille Fortum HorsePower –palvelukonsepti tarjoaa ratkaisun kuivike- ja lantahuoltoon. Palvelussa on mukana yli 80 tallia pääkaupunkiseudun ympäristöstä.

- Haemme tällä hetkellä kasvua erityisesti Etelä-Suomesta, jonne pystymme tarjoamaan polttoainetta nopeasti varastosta. Tavoitteena on päästä pitkäaikaiseen yhteistyöhön energiantuottajien kanssa, jolloin voimme tarjota palvelua hevostalleille laajemmalla alueella, esimerkiksi juuri Kotkan ympäristössä, kertoo Fortum HorsePower –konseptista vastaava Anssi Paalanen.

Hevosen kuivikelanta sopii polttoaineeksi erityisesti biopolttoaineita käyttäviin voimalaitoksiin. Käyttäjiä voivat olla energiayhtiöiden sähköä tai lämpöä tuottavat voimalaitokset ja myös teollisuuden prosessihöyryä ja sähköä tuottavat voimalaitokset.

Kahden hevosen vuoden aikana tuottaman kuivikelannan energiamäärä vastaa omakotitalon lämpöenergian vuosikulutusta. Fortum selvittää mahdollisuuksia laajentaa palvelua myös muualle Eurooppaan.

Uusimmat artikkelit

Työturvallisuusrikoksesta ja ympäristön törkeästä turmelemisesta ehdollista vankeutta

Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus tuomitsi kauhavalaisen yrityksen törkeästä ympäristön turmelemisesta ja työturvallisuusrikoksesta yhteisösakkoon ja rikoshyödyn menettämiseen. Laiminlyönnit paljastuivat työsuojelutarkastuksessa.

17.6.2025 | Alan Uutiset

NRC Group kunnossapitäjäksi Riihimäki–Kokkola-rataosuudelle

NRC Group on valittu Riihimäen ja Kokkolan välisen rautatien radan ja turvalaitteiden kunnossapitäjäksi vuosille 2026–2030.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.