Alan Uutiset | 14.9.2018

Fortum laajentaa Riihimäen muovijalostamon käsittelykapasiteettia

Fortum on avannut uuden käsittelylinjan Riihimäen muovijalostamollaan. Uuden käsittelylinjan ansiosta muovijalostamo pystyy käsittelemään kolminkertaisen määrän muovijätettä kierrätysmuoviksi nykyiseen verrattuna. Jatkossa muovijalostamon käsittelykapasiteetti on noin 30 000 tonnia vuodessa.

fortum

Fortum valmistaa Riihimäen muovijalostamolla kierrätysmuovia mekaanisesti kierrättämällä kuluttajien ja teollisuuden pakkausjätteestä. Muoviraaka-aineen valmistaminen mekaanisesti kierrättämällä säästää energiaa ja luonnonvaroja. Yksi kilogramma kierrätysmuovia säästää 1,5 kg hiilidioksidia verrattuna neitseellisen muoviraaka-aineen käyttämiseen.

- Vuosittain tuotettavien muovien kiertotalouden mukaisella uudelleenkäytöllä on mahdollista vähentää globaaleja ilmastopäästöjä vuosittain miltei 500 miljoonaa tonnia. Riihimäen muovijalostamon kapasiteetin laajennus mahdollistaa muovinkierrätyksen merkittävän laajentamisen Suomessa, kertoo Kalle Saarimaa, Fortumin Kierrätys- ja jäteliiketoiminnan johtaja.

Fortum käsittelee Riihimäellä kaikki Suomessa erilliskerätyt kuluttajamuovipakkaukset. Vuonna 2017 jalostamossa käsiteltiin noin 6 000 tonnia muovijätettä. Vuonna 2018 määrä on todennäköisesti jo 10 000 tonnia.

Muovinkierrätyksen ympäristöhyödyt toteutuvat täysimääräisesti vain jos kierrätysmuovilla pystytään korvaamaan neitseellistä muoviraaka-ainetta. Tämä edellyttää, että kierrätysraaka-aine täyttää tuotteiden valmistajien laatuvaatimukset.

Yhä useampi muovi- ja pakkaustuotteiden valmistaja on kuullut kuluttajien huolen muovin ympäristövaikutuksista. Fortumin Circo-kierrätysmuovilla korvataan jo nyt neitseellistä raaka-ainetta monissa myös kuluttajille suunnatuissa tuotteissa. Kiinnostus kierrätysmuovin käyttämiseen tuotteissa kasvaa koko ajan.

www.fortum.fi

Uusimmat artikkelit

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

16.1.2019 | Alan Uutiset

Teollisuuden investointien odotetaan kasvavan maltillisesti

EK:n investointitiedustelun mukaan teollisuuden Suomeen tekemät kiinteät investoinnit laskivat viime vuonna selvästi, kun isoja investointihankkeita valmistui. Tänä vuonna investointien odotetaan kasvavan jonkin verran, mutta niiden taso jäänee korkeintaan kohtalaiseksi.

11.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

Digitaalisen palvelutuotannon DI-ohjelma

Hae Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) DI-ohjelmaan 23.1.2019 mennessä! Digitaalinen palvelutuotanto -ohjelmassa opit, miten digitalisaatiota voidaan järkevästi ja tehokkaasti hyödyntää uusien palveluiden kehttämisessä teollisuuden ja sote-alan toimintaympäristöissä.

Akkusähkökuorma-autoista ei ole ratkaisuksi Suomen kuljetuksissa – avuksi pääteiden sähköistäminen?

Akkuteknologian kehittyessä myös sähkökuorma-autoja on tulossa kaupallisesti tarjolle. Ne kuitenkin sopivat Suomen oloihin huonommin kuin Keski-Eurooppaan, koska täällä kuljetuksissa käytetään raskaita täysperäkuorma-autoja. Lisäksi suurten akkujen tarvitsemien latausasemien rakentaminen vaatisi muutoksia paikallisiin sähköverkkoihin. Ratkaisu kuljetusten sähköistämiseen voikin Suomessa löytyä pääteiden sähköistämisestä, ehdottaa tuore tutkimus.

Tekoäly tunnistaa Kehä 1:n ruuhkaputken tukoksia

Liikennevirasto ja Tieto ovat jo keväästä lähtien kokeilleet tekoälyn ja nousevan uuden LiDAR -mittausteknologian käyttöä liikennevirtojen analysoinnissa. Tulosten perusteella tekoäly kohentaa liikenneturvaa ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.