https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 11.1.2017

Helpotusta laivojen ja junien jäätymisongelmaan

Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) kaksivuotinen Rollips-tutkimus päättyy keväällä. Sitä ennen projektissa kehitettyjä jäätä hylkiviä laminaatteja on tarkoitus testata aidoissa talviolosuhteissa junissa ja laivoissa, kerrotaan TTY:n julkaisemassa Rajapinta -sidosryhmälehden artikkelissa.

4737-HeliK_900px

TTY:n jäätymistutkimus starttasi tuulimyllyjen parissa vuonna 2013. Tämänhetkisessä projektissa olemme kehittäneet helposti kiinnitettävän, jäätä hylkivän laminaatin, joka sopii esimerkiksi liikenteeseen, sanoo Heli Koivuluoto.

Jäätymistutkimuksen ydin on TTY:n kampuksella sijaitseva pakkashuone ja sen jäätävä tuulitunneli.

– Siellä jään kertymistä erilaisille pinnoille tutkitaan olosuhteissa, jotka on simuloitu mahdollisimman tarkoin ulkoilmaa vastaaviksi. Lisäksi tutkimuksessa mitataan erilaisten jäätyyppien tarttumista materiaalien pintaan, yliopistotutkija Heli Koivuluoto pinnoitustekniikan tutkimusryhmästä materiaaliopin laitokselta kertoo artikkelissa.

Koivuluodon mukaan kenttätestit projektissa on jo aloitettu, ja kevääseen mennessä on odotettavissa tuloksia juna- ja meriliikenteestä.

Mukana tutkimuksessa on myös TTY:n fysiikan laitos, jonka aerosolifysiikan tutkimusryhmä on keskittynyt projektissa erilaisiin pintakäsittelymenetelmiin. Pintoja on valmistettu rullalta rullalle -menetelmällä sekä TTY:n paperinjalostus- ja pakkaustekniikan laitoksella että yrityksissä.

Jäätymistutkimus jatkuu

Kalvomaisilla SLIPS-pinnoilla on saatu jäätymistutkimuksissa parhaat tulokset, ja ne soveltuvat myös suurille pinnoille. TTY:llä on tutkittu jäätymisen estoon myös muita pintaratkaisuja, kuten teräs- ja alumiinirakenteisiin, soveltuvia ratkaisuja.

– Yksi potentiaalinen vaihtoehto näyttää olevan terminen ruiskutus. Siinä muovimainen pinta tehdään kappaleeseen liekkiruiskutusmenetelmällä jo valmistusvaiheessa, jolloin pinnat ovat paksumpia ja kestävät kulutusta paremmin. Myös superhydrofobisiin eli hyvin vettä hylkiviin pintoihin jää tarttuu huonosti, mutta pitkäaikaisessa käytössä ne eivät ole kovin kestäviä.

– Jos Rollips-projektin nykyisillä kumppaneilla on kiinnostusta jalostaa tutkimustuloksia eteenpäin, olemme mielellämme mukana jatkohankkeessa. Lisäksi toivon, että pääsisimme kokeilemaan myös, miten jäätymättömät kalvot toimivat pohjoisen olosuhteissa erilaisissa rakenteissa mastoissa ja tutkissa, päättää Koivuluoto.

 

Taustaa projektista:

Jään muodostuminen pinnoille aiheuttaa ongelmia monilla teollisuuden sektoreilla arktisilla alueilla ja kylmissä olosuhteissa. Pintojen jäätyminen kasvattaa huoltokuluja, aiheuttaa häiriöitä ja rikkoo laitteita, heikentää tehokkuutta sekä aiheuttaa vaaraa ihmisille monilla eri aloilla, esimerkiksi ilmailussa, merenkulussa ja logistiikassa, rakennuksissa, tuulivoimaloissa, lämmönvaihtimissa, kylmäsäilytyslaitteistoissa, antenneissa ja tutkissa.

Nykyiset menetelmät jään kertymisen estämiseksi tai kertyneen jään poistamiseksi ovat riittämättömiä, kuluttavat energiaa, vaativat jatkuvaa huoltoa tai uudelleen applikointia. Eräs erittäin potentiaaliseksi osoittautunut lähestymistapa jäätymisongelmaan on täyttää huokoinen pohjamateriaali voitelevalla nesteellä, minkä seurauksena muodostuu erittäin matalakitkainen vettä ja jäätä hylkivä pinta.

ROLLIPS-hanke on käynnistetty voitelevalla nesteellä täytettyjen liimattavien laminaattien suunnittelemiseksi ja valmistamiseksi. Hankkeen päätavoitteita ovat jäätymistä estävien laminaattien kustannustehokkaan rullalta rullalle -tuotannon demonstroiminen ja tuotteiden toimivuuden todentaminen valituissa loppukäyttökohteissa. Jääneston lisäksi, projektissa kehitettäviä laminaatteja voidaan mahdollisesti hyödyntää myös monissa muissa tärkeissä sovelluskohteissa, kuten esimerkiksi likaantumattomissa sekä matalakitkaisissa pinnoissa.

ROLLIPS-hankkeessa koulutetaan tutkijoita, edistetään tiivistä pohjoismaista yhteistyötä jäänestotutkimuksen saralla Tampereen teknillisen yliopiston ja ruotsalaisen tutkimusinstituutin, SP Technical Research Institute of Sweden, kanssa ja tuodaan yhteen akateeminen tutkimus sekä teollinen osaaminen ja näkemykset monilta eri sektoreilta haastavan jäätymisongelman ratkaisemiseksi.

(Lähde: TTY)

Uusimmat artikkelit

Puolustusvoimat ostaa Instalta F-35-hävittäjien huolto- ja ylläpitopalveluita

Insta ja Puolustusvoimien Logistiikkalaitos ovat sopineet Suomen F-35-hävittäjähankkeeseen liittyvästä kolmivuotisesta hankintakokonaisuudesta. Hankinnalla halutaan varmistetaan, että Suomessa on tarvittava osaaminen ja F-35-järjestelmän huoltokyky sekä huoltovarmuus vuosikymmeniksi eteenpäin.

2.5.2024 | Alan Uutiset

Heikki Malinen Nesteen uudeksi toimitusjohtajaksi

Malinen siirtyy Nesteen palvelukseen Outokumpu Oyj:stä, jossa hän on toiminut toimitusjohtajana vuodesta 2020. Malinen on tällä hetkellä Nesteen hallituksen jäsen ja hän jättää tämän tehtävän ennen kuin aloittaa Nesteen toimitusjohtajana.

VTT rakentaa uuden puolijohteiden pilottilinjan

Puolijohdealalla kiekkokoko on keskeisessä roolissa. Uuden yhteiskäyttöisen pilottilinjan laitteistot tulevat tukemaan sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.