https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 15.6.2020

Katutyöhankkeet sujuviksi: Hyvin suunniteltu katutyö on jo puoliksi tehty

Isot katutyöhankkeet, kuten käynnissä olevat Raide-Jokeri, Tampereen Ratikka sekä Helsingin Hämeentien uudistus, voisivat valmistua jopa kuukausia nopeammin paremmalla suunnittelulla, rakentajaosapuolten yhteistyöllä sekä kansalaisten joustolla työaikojen suhteen.

katutyö

Katutöitä Mechelininkadulla syksyllä 2017. Kuva: Aki Rask/Helsingin kaupunki

Katutyöhankkeen sujuvuuden kannalta tärkein työvaihe on ennen maan avaamista tehtävien selvitysten tekeminen. Huolellisella esityöllä voidaan välttää hidastuksia ja yllätyksiä.

- Monet ongelmat tai viivästymiset syntyvät siitä, että maan alta löytyy selvityksestä puuttuva sähkö- tai vesijohto. Tämän jälkeen aletaan tutkia, mistä on kyse, mitä pitäisi tehdä ja kuka tekee. Tähän kuluu aina aikaa, kertoo YIT:n divisioonajohtaja Jarkko Salmenoja.

Vastauksia odotellessa rakentajat ovat työmaalla toimettomina tai työmaa ammottaa tyhjyyttään. Salmenojan mukaan molemmissa tapauksissa vaikutelma ulkopuolisille on huono ja vahvistaa mielikuvaa siitä, että katutöitä tehdään hitaasti.

Katutöistä ja niiden aiheuttamista haitoista ei voi päästä kokonaan eroon, mutta kattavalla ja tarkalla selvityksellä ongelmia voidaan ennaltaehkäistä ja työ voidaan koordinoida paremmin eri osapuolten kesken.

Allianssimallilla tehtävässä Tampereen Ratikassa kehitysvaihe kesti vuoden verran. Sen aikana projektin sujuvuuden kannalta oleellinen vuoropuhelu lähti käyntiin eri osapuolten välillä. Mukana voi olla jopa kymmeniä toimijoita kaukolämmön ja viemäröintien tekijöistä taloyhtiöiden ja pelastuslaitosten edustajiin.

Katutöiden kestoon vaikuttaa myös se, voidaanko katu tai edes sen toinen kaista sulkea töiden ajaksi kokonaan. Usein näin ei ole.

- Raide-Jokerissa olemme voineet paikoitellen katkaista liikenteen kadulla kokonaan. Kokemuksemme tästä ja muista hankkeista on se, että näin työtä voidaan nopeuttaa verrattuna siihen, että katu pidettäisiin osittain auki ja työ tehtäisiin monivaiheisesti, kertoo YIT:n tuotantopäällikkö Kari Simonen.

Simosen mukaan kaupunkien kannattaisi miettiä remonttia tehtäessä, olisiko sen nopeuttamiseksi hyvä katkaista katu kokonaan sen sijaan, että kitkutetaan monta vuotta pienissä paloissa.

Eniten katutöiden kestoon vaikuttavat silti työajat, joiden puitteissa hanketta voidaan edistää. Työajat ovat arkisin melko rajatut ja lupa tehdä töitä on esimerkiksi vain aamukahdeksan ja iltakuuden välillä.

- Jos ihmiset olisivat valmiita sietämään hieman pidempiä työaikoja, voitaisiin tehdä kaksivuorotyötä tai viikonloppuja. Turvallinen arvioni on se, että katutöiden kestoa voisi näillä keinoilla lyhentää jopa 20–40 prosenttia. Puhutaan siis kuukausista, Jarkko Salmenoja kertoo.

Katutöistä aiheutuu toisinaan turhaa haittaa myös siksi, että vastikään avattu katu avataan pian uudestaan. Tukholmassa ongelma on ratkaistu niin, että kaupunki voi antaa määräyksen, joka estää kadun avaamisen uudestaan kolmen vuoden sisällä. Tämä kannustaa kaikkia toimijoita toimimaan yhdessä ja keskitetysti.

 

Eemeli Sarka

Uusimmat artikkelit

12.6.2025 | Alan Uutiset

Teollisuuden investoinnit laskevat tänä vuonna – T&K-toiminta kääntyy pieneen kasvuun

EK:n tuoren investointikysely ennustaa teollisuusinvestointien supistuvan kuluvana vuonna vajaalla kahdella prosentilla. "Ilahduttavaa on kuitenkin tutkimus- ja kehitysinvestointien kääntyminen pieneen kasvuun", sanoo pääekonomisti Penna Urrila.

HSY uusi laitos jalostaa biojätteen lannoitteeksi pelloille

Biojätteen käsittelyssä siirrytään tehokkaampaan tapaan hyödyntää pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kerättyä biojätettä.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.