Katutyöhankkeet sujuviksi: Hyvin suunniteltu katutyö on jo puoliksi tehty
Isot katutyöhankkeet, kuten käynnissä olevat Raide-Jokeri, Tampereen Ratikka sekä Helsingin Hämeentien uudistus, voisivat valmistua jopa kuukausia nopeammin paremmalla suunnittelulla, rakentajaosapuolten yhteistyöllä sekä kansalaisten joustolla työaikojen suhteen.
Katutyöhankkeen sujuvuuden kannalta tärkein työvaihe on ennen maan avaamista tehtävien selvitysten tekeminen. Huolellisella esityöllä voidaan välttää hidastuksia ja yllätyksiä.
- Monet ongelmat tai viivästymiset syntyvät siitä, että maan alta löytyy selvityksestä puuttuva sähkö- tai vesijohto. Tämän jälkeen aletaan tutkia, mistä on kyse, mitä pitäisi tehdä ja kuka tekee. Tähän kuluu aina aikaa, kertoo YIT:n divisioonajohtaja Jarkko Salmenoja.
Vastauksia odotellessa rakentajat ovat työmaalla toimettomina tai työmaa ammottaa tyhjyyttään. Salmenojan mukaan molemmissa tapauksissa vaikutelma ulkopuolisille on huono ja vahvistaa mielikuvaa siitä, että katutöitä tehdään hitaasti.
Katutöistä ja niiden aiheuttamista haitoista ei voi päästä kokonaan eroon, mutta kattavalla ja tarkalla selvityksellä ongelmia voidaan ennaltaehkäistä ja työ voidaan koordinoida paremmin eri osapuolten kesken.
Allianssimallilla tehtävässä Tampereen Ratikassa kehitysvaihe kesti vuoden verran. Sen aikana projektin sujuvuuden kannalta oleellinen vuoropuhelu lähti käyntiin eri osapuolten välillä. Mukana voi olla jopa kymmeniä toimijoita kaukolämmön ja viemäröintien tekijöistä taloyhtiöiden ja pelastuslaitosten edustajiin.
Katutöiden kestoon vaikuttaa myös se, voidaanko katu tai edes sen toinen kaista sulkea töiden ajaksi kokonaan. Usein näin ei ole.
- Raide-Jokerissa olemme voineet paikoitellen katkaista liikenteen kadulla kokonaan. Kokemuksemme tästä ja muista hankkeista on se, että näin työtä voidaan nopeuttaa verrattuna siihen, että katu pidettäisiin osittain auki ja työ tehtäisiin monivaiheisesti, kertoo YIT:n tuotantopäällikkö Kari Simonen.
Simosen mukaan kaupunkien kannattaisi miettiä remonttia tehtäessä, olisiko sen nopeuttamiseksi hyvä katkaista katu kokonaan sen sijaan, että kitkutetaan monta vuotta pienissä paloissa.
Eniten katutöiden kestoon vaikuttavat silti työajat, joiden puitteissa hanketta voidaan edistää. Työajat ovat arkisin melko rajatut ja lupa tehdä töitä on esimerkiksi vain aamukahdeksan ja iltakuuden välillä.
- Jos ihmiset olisivat valmiita sietämään hieman pidempiä työaikoja, voitaisiin tehdä kaksivuorotyötä tai viikonloppuja. Turvallinen arvioni on se, että katutöiden kestoa voisi näillä keinoilla lyhentää jopa 20–40 prosenttia. Puhutaan siis kuukausista, Jarkko Salmenoja kertoo.
Katutöistä aiheutuu toisinaan turhaa haittaa myös siksi, että vastikään avattu katu avataan pian uudestaan. Tukholmassa ongelma on ratkaistu niin, että kaupunki voi antaa määräyksen, joka estää kadun avaamisen uudestaan kolmen vuoden sisällä. Tämä kannustaa kaikkia toimijoita toimimaan yhdessä ja keskitetysti.
Eemeli Sarka