https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 15.6.2023

Kenttähuollon kilpailutekijöitä – edelläkävijyys nousi ykköseksi

State of Service 2023 -tutkimus selvitti kenttähuollon nykytilaa: paineita palvelutasosopimusten täyttämiseksi, puutetta osaavasta työvoimasta ja kilpailua teknisestä edelläkävijyydestä.

shutterstock_1767864788

Toiminnanohjausjärjestelmiä kehittävän IFS:n teettämä tuore kansainvälinen tutkimus nostaa esiin kenttähuollon parissa toimivien yritysten keskeiset haasteet ja kehityskohteet tälle vuodelle.

Tutkimuksen toteuttaja Mindforce Research haastatteli 400 kenttähuollon ylemmän tason päättäjää Länsi-Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Lähi-Idässä sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella viime vuoden lopussa. Tutkimus oli kolmas IFS:n tilaama State of Service -selvitys. Edelliset selvitykset julkaistiin vuosina 2018 ja 2020.

Edelläkävijyys nousi ykköseksi

Kyselyn mukaan teknisestä edelläkävijyydestä on tullut tärkein yrityksiä erottava kilpailutekijä kenttähuollon toimialalla samalla, kun asiakaskokemus on jäänyt kilpailutekijöissä toiselle sijalle.

Teknisen edelläkävijyyden mainitsi tärkeimmäksi erottautumistekijäksi 29 prosenttia vastaajista eli kolminkertainen määrä vuoteen 2018 verrattuna, ja se ohitti erottautumistekijänä nyt myös asiakaskokemuksen, jonka mainitsi tärkeimmäksi 26 prosenttia yrityksistä. Kehitys korostaa sitä, että yritykset ymmärtävät oikeanlaiseen digitaaliseen teknologiaan investoimisen merkityksen.
Kestävät toimintatavat mainittiin selvityksessä tärkeimpänä lähitulevaisuuden painopistealueena. Näiden jälkeen tulevat vanhojen palvelunhallintajärjestelmän päivitys sekä uuden teknologian hyödyntäminen.

Kaavio

Teknologian käyttöönotto ja suunnitelmat. Lähde: State of Service 2023 -tutkimus

Avaa linkki isoon kuvaan

Palvelutasosopimuksien haasteet

Lähes puolet (46 %) tutkimukseen osallistuneista yrityksistä kertoi vaikeuksista täyttää palvelutasosopimusten (SLA) vaatimukset, ja 37 prosenttia ilmoitti vanhentuneen tai puutteellisen teknologian aiheuttavan yritykselle paineita. Tulosten mukaan kenttähuoltoyritysten haaste on selkeä teknologinen kuilu, joka niiden on ylitettävä.

Vastaajayrityksistä 40 prosentilla keskeisiä huolia ovat myös osaavan työvoiman puute sekä uuteen teknologiaan liittyvien muutosten hallinta ja teknologian käyttöönotto (37 %).

Kenttähuollon organisaatiot kokevatkin merkittävää painetta paitsi asiakasvaatimuksiin vastaamisessa, myös oman kilpailukykynsä ja ekologisesti kestävien, tulevaisuuteen kantavien toimintatapojen varmistamisessa.

Digitalisaation hyödyt tunnistetaan

Teknologian käyttöönotossa ja liiketoimintakriittisissä investoinneissa on ollut nähtävissä selkeä nousutrendi jo vuodesta 2018 lähtien. IFS:n tuorein selvitys kertoo, että tekoälyn (AI) käyttöönotto on yli kaksinkertaistunut. Aiemmin tekoälyä käytti 22 prosenttia yrityksistä ja nyt jo 46 prosenttia.

Myös paluulogistiikan kehittäminen on kasvanut 25 prosentista 54 prosenttiin ja chatbottien käyttöönotto on lähes nelinkertaistunut 11 prosentista 44 prosenttiin.

Investoinnit näkyvät asiakaskokemuksessa

State of Service 2023 -selvitys kertoo myös, että vaikka teknologia on johtava investointikohde, yritysten investoinnit näkyvät edelleen asiakaskokemuksen parantumisena.

Kenttähuollon hallinnan (FSM) teknologioista yritykset aikovat panostaa eniten etätukeen (44 % vastaajista), puettavaan teknologiaan (44 %), tiedonhallintaan (42 %), simulaatioihin (41 %), aikataulutuksen optimointiin ja automatisointiin (40 %) sekä asiakkaiden itsepalvelujärjestelmiin (36 %).

– Kun yritykset kamppailevat niukkojen resurssien ja nopeasti nousevien kustannusten kanssa, kilpailukyvyn säilyttämisessä tukeudutaan nykyaikaisiin palvelunhallintatyökaluihin. Ne auttavat yrityksiä palvelemaan asiakkaitaan entistä tehokkaammin.

Uuden teknologian haltuunotto ei ole koskaan aiemmin ollut näin tärkeää, IFS:n Suomen-maajohtaja Bjarne Baarman toteaa tutkimustuloksista.

  • Lähes puolella kenttähuoltoa tarjoavista yrityksistä on haasteita täyttää palvelutasosopimusten vaatimukset
  • Teknisestä edelläkävijyydestä on tullut tärkein kilpailutekijä, asiakaskokemus toisella sijalla
  • Yrityksistä 40 prosenttia kertoo kärsivänsä osaavan työvoiman rekrytointiongelmista
  • Yritykset keskittyvät erityisesti kestävien toimintatapojen kehittämiseen
  • Vastaajista 37 prosenttia mainitsi vanhentuneen tai puutteellisen teknologian aiheuttavan yritykselle paineita

 Lähde: State of Service 2023   

Uusimmat artikkelit

5.6.2025 | Alan Uutiset

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt: yhdistetään maat tehokkaalla meriverkolla

BOGI hankkeen raportin mukaan Itämeren energiantuotantopotentiaali on noin 93 gigawattia. Turvallisuus ja suojaus ovat keskeisessä asemassa infraa rakennettaessa.

Tekoäly torjuu törmäykset – sensorijärjestelmä saa junan pysähtymään ajoissa norsunkin edessä

VTT:n kehittämää sensorijärjestelmää on testattu Intiassa. Se estää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaivosteollisuuden tuottavuutta.

Valmet lanseerasi DNAe-ratkaisun meriteollisuudelle

Täysin selainpohjainen merenkulun ohjausjärjestelmä integroituu saumattomasti laivojen laitteisiin.

Aalto-yliopistosta valmistuu avoimen automaation osaajia

"Oppiminen on sujunut parhaiten silloin, kun opiskelijoilla ei ole ennakko-oletuksia oikeasta tai väärästä tavasta tehdä automaatiota," tekniikan professori Valeriy Vyatkin toteaa. 

Rail Baltica -ratatyömaalla hyödynnetään suomalaista 3D-koneohjausjärjestelmää

Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto.

Kemikaalit aiheuttavat paljon vakavia työtapaturmia – laiminlyönnit voivat johtaa rikosseuraamuksiin

”Työpaikoilla käytetään paljon vaarallisia kemikaaleja huolimattomasti. Valitettavasti monet työnantajat eivät tunnista kemiallisten tekijöiden aiheuttamaa vaaraa omalla työpaikallaan”, työsuojelutarkastaja Mikko Järvenreuna toteaa.

10.3.2025 | Kumppaniartikkeli

Sulzerin innovatiiviset ratkaisut vedenkäsittelyyn ja pumppaamiseen

Sulzer on yksi Suomen johtavista vedenkäsittelyn ja pumppausteknologian toimijoista. Yhtiön panostukset kotimaisuuteen, kestävään kehitykseen, kokonaisratkaisuihin ja asiakaspalveluun tekevät siitä luotettavan kumppanin sekä kunnallisille että teollisille toimijoille.