https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 6.6.2018

Kesko rakentaa sähköautoille valtakunnallisen latausverkon

K-ryhmä rakentaa tämän ja ensi vuoden aikana koko maan kattavan sähköautojen latausverkoston. Uuden K-Lataus-verkoston myötä julkisten pikalatauspisteiden määrä Suomessa kasvaa yli 50 prosenttia. Samalla K-ryhmä kokeilee uudenlaisia liikkumisen palveluja käynnistämällä autojen yhteiskäyttöhankkeen. 

electric_cars

– Liikkumisen murros luo uusia, toimialarajat ylittäviä mahdollisuuksia. K-ryhmällä on muutokseen poikkeuksellisen hyvät lähtökohdat: maan kattavin kauppaverkosto tavoittaa joka viikko lähes kaikki suomalaiset, ja autoalan markkinajohtajana meillä on jo ennestään vankka kokemus liikkumisen palveluista, Keskon ja K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander sanoo yhtiön nettisivuilla.

Helanderin mielestä uusien bisnesmahdollisuuksien tunnistaminen ja perinteisten raja-aitojen kaataminen on kaupan alan tulevaisuudessa entistä tärkeämpää.

Tämän ja ensi vuoden aikana rakennettava valtakunnallinen latausverkosto täydentää suomalaista latausverkostoa ja julkista pikalatausverkostoa merkittävästi. Pikalatauspisteellä sähköauton voi ladata lähes täyteen kauppareissun aikana.

Sähköauton lataaminen on onnistunut tähänkin asti tiettyjen K-kauppojen yhteydessä, mutta tuleva verkosto tekee K-ryhmästä yhden Suomen merkittävimmistä sähköautojen latausverkoston operoijista.

K-ryhmän investointi tukee samalla Suomen hallituksen tavoitetta saada Suomen teille 250 000 sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä ja maahan kaksi tuhatta julkista latauspistettä vuoteen 2020 mennessä. K-ryhmän latausverkosto muodostaa vuoden 2019 lopussa tavoitteesta yksinään jo lähes viidenneksen.

– Kaupan pihalla oleva latauspiste tarkoittaa paraimmillaan sitä, ettei asiakas tarvitse muita latauspisteitä sähköautolleen: moni käy kaupassa kerran viikossa, ja tekniikan kehittyessä myös sähköauton lataus kerran viikossa riittää yhä useammalle hyvin, Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman summaa.

Kauppa on hyvä paikka ladata sähköauto

K-ryhmän asiakkailla tehdyn tutkimuksen mukaan epävarmuus latauspaikoista on autojen hinnan ja toimintamatkan jälkeen kolmanneksi suurin este sähköauton ostamiselle.

– Tutkimuksen mukaan K-ryhmän asiakkaat kokevat kaupan luontevimmaksi paikaksi auton lataamiseen. Suurin osa asiakkaista toivoo suomalaiseen latausverkostoon nimenomaan lisää julkisia latauspaikkoja, Friman kertoo.

K-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä. Mahdollisimman suuri osa latauspisteiden sähköstä tuotetaan K-kauppojen katoille asennetuilla aurinkovoimaloilla. Kaikki latauspisteet ovat alkuvaiheessa asiakkaille maksuttomia.

Pilottihankkeessa ajetaan yhteisillä autoilla

Sähköautojen latausverkon lisäksi K-ryhmä pilotoi lähitulevaisuudessa uusia, toimialarajat ylittäviä liikkumisen palveluita, jotka hyödyntävät K-ryhmän kauppaverkostoa ja asiakasvirtoja.

Ketju käynnisti toukokuussa autojen yhteiskäyttöhankkeen, jossa valittujen K-ruokakauppojen ja K-Rautojen pihoille on tuotu vuokrattavaksi yhteiskäyttöisiä autoja: rautakauppoihin pakettiautoja ja marketeihin henkilöautoja.

– Tutkimme pilotissa esimerkiksi sitä, miten kiinnostava lähikauppa on yhteiskäyttöauton hakupisteenä. Haluamme tietoa eri puolilta maata, ja siksi kokeilu käynnistyy yhtä aikaa niin Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella, Oulussa kuin Jyväskylässä ja Lahdessakin, Friman sanoo.

Kumppanina yhteisautopilotissa toimii 24Rent, jonka Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on nimennyt yhdeksi Suomen kiinnostavimmista kiertotalousyrityksistä.

Markku Pervilä

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.