Alan Uutiset | 6.6.2018

Kesko rakentaa sähköautoille valtakunnallisen latausverkon

K-ryhmä rakentaa tämän ja ensi vuoden aikana koko maan kattavan sähköautojen latausverkoston. Uuden K-Lataus-verkoston myötä julkisten pikalatauspisteiden määrä Suomessa kasvaa yli 50 prosenttia. Samalla K-ryhmä kokeilee uudenlaisia liikkumisen palveluja käynnistämällä autojen yhteiskäyttöhankkeen. 

electric_cars

– Liikkumisen murros luo uusia, toimialarajat ylittäviä mahdollisuuksia. K-ryhmällä on muutokseen poikkeuksellisen hyvät lähtökohdat: maan kattavin kauppaverkosto tavoittaa joka viikko lähes kaikki suomalaiset, ja autoalan markkinajohtajana meillä on jo ennestään vankka kokemus liikkumisen palveluista, Keskon ja K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander sanoo yhtiön nettisivuilla.

Helanderin mielestä uusien bisnesmahdollisuuksien tunnistaminen ja perinteisten raja-aitojen kaataminen on kaupan alan tulevaisuudessa entistä tärkeämpää.

Tämän ja ensi vuoden aikana rakennettava valtakunnallinen latausverkosto täydentää suomalaista latausverkostoa ja julkista pikalatausverkostoa merkittävästi. Pikalatauspisteellä sähköauton voi ladata lähes täyteen kauppareissun aikana.

Sähköauton lataaminen on onnistunut tähänkin asti tiettyjen K-kauppojen yhteydessä, mutta tuleva verkosto tekee K-ryhmästä yhden Suomen merkittävimmistä sähköautojen latausverkoston operoijista.

K-ryhmän investointi tukee samalla Suomen hallituksen tavoitetta saada Suomen teille 250 000 sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä ja maahan kaksi tuhatta julkista latauspistettä vuoteen 2020 mennessä. K-ryhmän latausverkosto muodostaa vuoden 2019 lopussa tavoitteesta yksinään jo lähes viidenneksen.

– Kaupan pihalla oleva latauspiste tarkoittaa paraimmillaan sitä, ettei asiakas tarvitse muita latauspisteitä sähköautolleen: moni käy kaupassa kerran viikossa, ja tekniikan kehittyessä myös sähköauton lataus kerran viikossa riittää yhä useammalle hyvin, Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman summaa.

Kauppa on hyvä paikka ladata sähköauto

K-ryhmän asiakkailla tehdyn tutkimuksen mukaan epävarmuus latauspaikoista on autojen hinnan ja toimintamatkan jälkeen kolmanneksi suurin este sähköauton ostamiselle.

– Tutkimuksen mukaan K-ryhmän asiakkaat kokevat kaupan luontevimmaksi paikaksi auton lataamiseen. Suurin osa asiakkaista toivoo suomalaiseen latausverkostoon nimenomaan lisää julkisia latauspaikkoja, Friman kertoo.

K-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä. Mahdollisimman suuri osa latauspisteiden sähköstä tuotetaan K-kauppojen katoille asennetuilla aurinkovoimaloilla. Kaikki latauspisteet ovat alkuvaiheessa asiakkaille maksuttomia.

Pilottihankkeessa ajetaan yhteisillä autoilla

Sähköautojen latausverkon lisäksi K-ryhmä pilotoi lähitulevaisuudessa uusia, toimialarajat ylittäviä liikkumisen palveluita, jotka hyödyntävät K-ryhmän kauppaverkostoa ja asiakasvirtoja.

Ketju käynnisti toukokuussa autojen yhteiskäyttöhankkeen, jossa valittujen K-ruokakauppojen ja K-Rautojen pihoille on tuotu vuokrattavaksi yhteiskäyttöisiä autoja: rautakauppoihin pakettiautoja ja marketeihin henkilöautoja.

– Tutkimme pilotissa esimerkiksi sitä, miten kiinnostava lähikauppa on yhteiskäyttöauton hakupisteenä. Haluamme tietoa eri puolilta maata, ja siksi kokeilu käynnistyy yhtä aikaa niin Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella, Oulussa kuin Jyväskylässä ja Lahdessakin, Friman sanoo.

Kumppanina yhteisautopilotissa toimii 24Rent, jonka Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on nimennyt yhdeksi Suomen kiinnostavimmista kiertotalousyrityksistä.

Markku Pervilä

Uusimmat artikkelit

18.6.2018 | Alan Uutiset

Tuulivoimaa tullaan rakentamaan Suomeen markkinaehtoisesti merkittäviä määriä

Tuulivoima on Suomessa erittäin kilpailukykyistä ilman tukia. Tuulivoimaa tullaan rakentamaan Suomeen tulevina vuosina runsaasti markkinaehtoisesti, mikä tulee muuttamaan koko Suomen sähköjärjestelmää.

Uusi teknologiakeskus avattu Kuopioon, kehittää uutta kromausmenetelmää Suomessa

Uudenlaista kromipinnoitusteknologiaa Suomessa kehittävä teknologiakeskus on avattu Kuopioon. Sen perustamista edelsi miljoonan euron rahoituskierros, jonka kuopiolainen kasvuyritys Savroc Oy keräsi rakentaakseen keskuksen ja kiihdyttääkseen teknologian kansainvälistymistä. TripleHard-pinnoite on jo patentoitu kansainvälisillä markkinoilla. Vastaavaa menetelmää ei ole maailmanmarkkinoilla. 

15.6.2018 | Tutkimus ja koulutus

Turvallisuusosaamisen parhaat käytännöt -kilpailun voittajaksi AEL:n työturvallisuuskoulutuksen malli

Opetushallitus järjesti keväällä 2018 kilpailun, jossa etsittiin hyviä käytäntöjä, joilla oppilaitokset kehittävät turvallisuusosaamista ja turvallisia toimintatapoja yhteistyössä työelämän kanssa. Kilpailun voittajaksi valittiin Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr:n työturvallisuuskoulutuksen malli kiertotaloustoimijoille. Voittaja julkistettiin Koulutusalan johtamisen foorumissa 11. kesäkuuta.

Distence ja Houston Analytics yhteistyöhön – Teollinen IoT kohtaa tekoälyn

Yhteistyö mahdollistaa teollisille valmistajille helpon keinon siirtää toimintoketjunsa kertaheitolla tekoälyn ja alustatalouden aikakaudelle. Teolliset valmistajat voivat hyödyntää yhteistyön mahdollistamaa tiedon keruuta ja käyttämistä läpi koko toimintoketjunsa.

Konecranes ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukaan pohjoismaiseen kiertotaloutta tutkivaan CIRCit-hankkeeseen

Konecranes ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukaan pohjoismaiseen kiertotaloutta tutkivaan CIRCit-hankkeeseen

Caverion vastaamaan Pohjoismaiden toiseksi suurimman avoimen palvelinkeskuksen valvonnasta ja ylläpidosta

Caverion ja Telia Finland ovat tehneet sopimuksen Telian rakennuttaman uuden Helsinki Data Centerin valvonnasta sekä kiinteistön ylläpidosta. Helsingin Pitäjänmäkeen valmistuva avoin palvelinkeskus on Pohjoismaiden turvallisin, energiatehokkain ja ympäristöystävällisin.