https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 28.3.2020

Kiina elpyy – suomalaisyritysten tuotanto Kiinassa lähes ennallaan

Suomalaisyritysten tuotanto on palannut lähes ennalleen Kiinassa. Suomen neljänneksi suurimman kauppakumppanin elpyminen näkyy ennen pitkää myös Suomen taloudessa, raportoi sanomalehti Turun Sanomat.

kiina

Kuva: Tom Fisk/Pexels

Suomalaisyritysten tuotanto Kiinassa on palannut lähes koronaviruksen aiheuttamaa täysstoppia edeltävään tilanteeseen. Tällä on positiivinen vaikutus niin suomalaisyrityksille kuin koko maailmantaloudelle.

– Kiinan osuus on viidennes maailmantaloudesta. Jos siellä toisella vuosineljänneksellä päästään tuotannon kasvuun, sillä on merkitystä myös Suomelle, sanoo Suomen Pankin siirtymätalouksien tutkimuslaitoksen tutkimuspäällikkö Iikka Korhonen Turun Sanomat -lehden haastattelussa.

Kiinan elpymisen vaikutukset maailmantalouteen välittyvät kuitenkin hitaasti. Vaikka kysyntä Kiinassa elpyisi, muualla maailmassa tuotannon pyörät ovat hiljaiselossa liikkumis- ja karanteenirajoitusten vuoksi.

– Vaikutukset tulevat näkyviin myöhemmin kesällä ja syksyllä, Korhonen sanoo artikkelissa.

Positiivisessa skenaariossa myös toistaiseksi suljetussa Hubein maakunnassa tuotanto pääsee käyntiin huhtikuussa, jolloin ollaan menetetty vain yhden vuosineljänneksen verran tuotantoa.

Toisaalta Euroopan ja muun maailman elpyminen riippuu siitä, missä tahdissa koronaviruksen taltuttamiseksi tehtyjä rajoitustoimia aletaan purkaa.

Kiinan tehtaat pyörivät jälleen

Wärtsilä, Valmet ja Metso kertovat artikkelissa, että yhtiöiden Kiinan tehtaat ovat tuotannon osalta suurin piirtein samassa tilanteessa kuin ennen koronaviruksen laajenemista epidemiaksi Kiinassa.

– Toiminta tuotantolaitoksissa on palannut melko lailla normaaliksi, sanoo Wärtsilän viestintäjohtaja Atte Palomäki.

Wärtsilällä on Kiinassa kolmessa laivateollisuutta palvelevassa tuotantolaitoksessa noin 1000 työntekijää. Tehtaat myyvät tuotteensa Kiinan markkinoille, pääasiassa kiinalaistelakoille.

Tuotannon työntekijät ovat normaalisti töissä tehtailla, joissa heille tosin tehdään edelleen kuumetestejä. Toimihenkilöistä puolet tekee etätöitä. Palomäki kertoo, että tilanne on muuttunut huomattavasti helmikuun alusta, jolloin tehtaat olivat kiinni.

– Nyt lähes kaikki telakat Hubein aluetta lukuun ottamatta ovat toiminnassa ja myös Wärtsilän projektit etenevät, kertoo Palomäki.

Hidasteita tulee oikeastaan vain silloin kun tarvitaan erikoisosia tai erikoisosaamista Euroopasta. Matkustusrajoitukset estävät Wärtsilän omaa henkilöstöä matkustamasta ja hankaloittavat rahtiliikennettä. Tarvittaessa kriittisiä asennuksia ja testejä voidaan tehdä etäohjattuna

– Toimitusketjut ovat rakennettu niin, että keskeisissä komponenttitoimittajissa on vaihtoehtoja. Kiinan tehtaat myyvät tuotantonsa pääasiassa Kiinan telakoille, sanoo Palomäki artikkelissa

Valmetin Kiinan-yksiköissä työskentelee noin 1 800 henkilöä. Pääosa Valmetin henkilöstöstä Kiinassa on paikallisia henkilöitä.

Valmetin palvelukeskukset sijaitsevat Wuxissa, Zibossa ja Guangzhoussa ja tuotantolaitokset Shanghaissa, XiAnissa, WaiGaoQiaossa ja Tianjinissa. Näiden lisäksi yhtiöllä on myyntikonttorit Pekingissä, Zhongqingissa, Guangzhoussa, Taipeissa ja JiNanissa.

– Kiinan tilanne on palautumassa melko normaaliksi. Tehtaamme ovat toiminnassa ja toimistohenkilökunta on palannut etätöistä takaisin toimistoihin. Kiinan elpyminen on tietysti hyvä asia tässä tilanteessa, kun muualla maailmassa painiskellaan nyt samojen haasteiden kanssa, kuin missä he olivat muutama kuukausi sitten, sanoo viestintäjohtaja Helena Marjaranta Metsosta.

Metsolla on Kiinassa yli 1200 työntekijä kymmenellä paikkakunnalla myynti-, huoltopalvelu-, logistiikka- ja valmistusyksiköissä Pekingissä, Tianjinissa, Shanghaissa, Suzhoussa, Changzhoussa, Quzhoussa, Jiaxingissa, Huangzhoussa, Shaoguanissa ja Changsassa.

Uusimmat artikkelit

27.12.2024 | Alan Uutiset

Wärtsilän toimittaa Tornion Voimalle Suomen ensimmäinen sähköjärjestelmää tasapainottava moottorivoimalaitoksen

"Moottoriteknologialla on paras keskimääräinen hyötysuhde tämäntyyppisissä toimintaolosuhteissa"toteaa Wärtsilä Energyn Afrikan ja Euroopan johtaja Kenneth Engblom. Voimalaitos käyttää pääpolttoaineena maakaasua ja tuotannossa voidaan myöhemmin siirtyä käyttämään uusiutuvaa energiaa.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.