Alan Uutiset | 5.12.2019

Konecranes vahvistaa markkina-asemaansa Kaakkois-Aasiassa ostamalla MHE-Demagin

Konecranes vahvistaa markkina-asemaansa nopeasti kasvavilla Kaakkois-Aasiassa ostamalla MHE-Demagin. Yritysosto kasvattaa Konecranesin liikevaihtoa Aasian ja Tyynenmeren alueella noin 30 prosenttia. Kaupan odotetaan toteutuvan 2.1.2020.

Konecranes_terex_Merger_1

Konecranes on sopinut ostavansa 50 prosentin osuuden MHE-Demag-yhteisyrityksestä Jebsen & Jesseniltä noin 147 miljoonalla eurolla.

Yritysosto parantaa merkittävästi Konecranesin markkina-asemaa nopeasti kasvavilla Kaakkois-Aasian markkinoilla. Lisäksi Konecranes sanoo, että yrityskauppa luo uusia mahdollisuuksia kunnossapitopalvelujen myynnille ja "yksinkertaistaa" teollisuuslaitteiden ja komponenttien jakelukanavaa.

Konecranes arvioi kaupan kasvattavan konsernin vuotuista liikevaihtoa noin 150–180 miljoonalla eurolla vuoteen 2022 mennessä tavoitellut synergiat mukaan lukien. Tällä hetkellä Konecranes raportoi MHE-Demagin osakkuusyhtiönä. Vuonna 2018 MHE-Demagin osuus konsernin tuloksesta oli noin 5 miljoonaa euroa.

- MHPS-yrityskaupan jälkeen Konecranes on nyt valmis ottamaan seuraavat askeleensa kasvupolullaan. Tämä yritysosto tukee tavoitettamme kasvaa kannattavasti sekä vahvistaa asemaamme strategisesti tärkeällä alueella, jolla on useita nopeasti kasvavia markkinoita. Lisäksi se tasapainottaa Konecranesin myynnin alueellista rakennetta, sanoo Konecranesin väliaikainen toimitusjohtaja ja talousjohtaja Teo Ottola.

MHE-Demag lyhyesti

MHE-Demag on Kaakkois-Aasian johtavia teollisuusnosturien ja palvelujen toimittajia, ja se edustaa MHE ja Demag-brändejä. Yritys suunnittelee, valmistaa ja huoltaa kattavaa teollisuusnosturien ja nostolaitteiden valikoimaa. Se palvelee räätälöidyillä ratkaisuilla monipuolisesti eri asiakkaita ja toimialoja teollisuustuotannosta avaruusteollisuuteen. Lisäksi MHE-Demag toimittaa varastointilaitteita, kuten trukkeja ja kuormaussiltoja, sekä nostolavoja, rakennusten kunnossapitolaitteita, kompakteja rakennuslaitteita ja automatisoituja pysäköintijärjestelmiä.

MHE-Demagin liikevaihdosta noin 50 prosenttia tulee kunnossapidosta, noin 35 prosenttia nostureista ja komponenteista ja noin 15 prosenttia muista teollisuuden tuotteista. MHE-Demagin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 285 Singaporen dollaria (179 miljoonaa euroa) ja EBITA noin 20 miljoonaa Singaporen dollaria (13 miljoonaa euroa). Konecranes on MHE-Demagin pääasiallinen toimittaja. Konecranes myy MHE-Demagille nostureiden komponentteja Demag-brändillä.

MHE-Demagilla on noin 1 800 työntekijää, mukaan lukien noin 700 huoltoinsinööriä. Yrityksellä on 11 tehdasta ja yli 70 palvelupistettä Kaakkois-Aasiassa. Sen pääkonttori on Singaporessa.

MHE-Demagilla on omaa toimintaa kahdeksassa maassa: Australiassa, Indonesiassa, Malesiassa, Singaporessa, Filippiineillä, Taiwanissa, Thaimaassa ja Vietnamissa. Lisäksi MHE-Demagilla on jälleenmyyjiä muun muassa Bruneissa, Kambodžassa, Laosissa, Myanmarissa, Papua-Uusi-Guineassa ja Itä-Timorissa.

MHE-Demag on perustettu vuonna 1983 Demagin ja Jebsen & Jessenin yhteisyrityksenä. Se on rakentanut yli 26 000 teollisuusnosturia, yli 20 000 kuormaussiltaa varastoihin, yli 2 000 rakennusten kunnossapitojärjestelmää sekä yli 200 pysäköintialuetta, joissa on yhteensä yli 6 000 paikkaa.

Yritysoston myötä Konecranes:

  • kasvattaa ja monipuolistaa maailmanlaajuista kunnossapidon organisaatiotaan, joka kasvaa noin 700 huoltoinsinöörillä
  • saavuttaa synergioita ja yksinkertaistaa teollisuusnosturiensa jakelukanavaa Kaakkois-Aasiassa
  • vahvistaa läsnäoloaan ja markkina-asemaansa nopeasti kasvavilla Kaakkois-Aasian markkinoilla kasvattamalla liikevaihtoa noin 30 prosentilla Aasian ja Tyynenmeren (APAC) alueella; yritysoston jälkeen APAC-alueen osuus konsernin liikevaihdosta on noin 20 prosenttia.

Tällä hetkellä Konecranesilla on omat tytäryhtiöt seitsemässä MHE-Demagin kahdeksasta toimintamaasta, poikkeuksena Taiwan, jossa Konecranes toimii jälleenmyyjäkumppanin kautta.

Uusimmat artikkelit

30.3.2020 | Alan Uutiset

Luotsit varautuivat koronavirusepidemiaan – toiminta varmistetaan poikkeusoloissakin

Finnpilot aloitti koronavirusepidemiaa varten varautumisen jo tammikuussa. Tiukoilla ohjeistuksilla pyritään turvaamaan meriliikenteen tärkeän lenkin, luotsauksen sujuminen myös poikkeusoloissa.

Ennätyksellinen 6 000 tonnin tavarajuna liikennöi Vainikkalasta Haminaan

VR Transpoint on pilotoinut maaliskuun aikana ennätyksellisen suurta tavarajunaa transitoliikenteen kuljetuksissa Vainikkalasta Haminan satamaan. 6 000 tonnia painavassa junassa on 66 vaunua ja vajaa kilometrin mittainen kokoonpano liikkuu kahden Vectron-sähköveturin voimin. Suuret junakoot tuovat tehokkuutta rautatiekuljetuksiin.

Ilman typpidioksidipitoisuus on laskenut Suomessa 40 prosenttia poikkeustilan aikana

Koronaviruksen myötä vähentyneet liikennemäärät ovat parantaneet kaupunkien ilmanlaatua. Katupöly kuitenkin heikentää monin paikoin ilmanlaatua.

Kevään kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa - talvi ei ole ollut yhtä hellä päällysteille

Maanteillä kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa, mutta alueellisia eroja on. Talven runsaat vesisateet Etelä-Suomessa ja runsas lumimäärä Pohjois-Suomessa aiheuttavat eniten epävarmuutta kelirikon vaikeuden ennustamiseen keväällä, kertoo Väylä virasto lehdistötiedotteessa.

26.3.2020 | Tutkimus ja koulutus

Tutkijaryhmä selvittää, kuinka etätyö-Suomi pysyy toimintakykyisenä myös koronaepidemian aikana

Fast Expert Teams- asiantuntijaverkosto selvittää etätyöhön siirtymisen vaikutuksia työelämään. Kaikkia etätyöhön siirtyneitä työntekijöitä pyydetään vastaamaan aiheeseen liittyvään kyselyyn.

Voimalaitosten älykäs ohjaus tukemaan uusiutuvan energian kasvua

Kaksivuotisessa SmartFlex-projektissa kehitetään älykkäitä valvonta- ja säätötyökaluja, joiden avulla voimalaitoksia voidaan ohjata nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Tavoitteena on pidentää laitosten elinkaarta sekä ylläpitää hyvä hyötysuhde ja pienet päästöt luotettavasti koko elinkaaren ajan.

24.2.2020 | Kumppaniartikkeli

Tunnista kemikaalivuodot ja reagoi ajoissa – uusi DENIOS innovaatio SpillGuard®

Jo pienikin kemikaali- tai öljyvuoto voi aiheuttaa suuret vahingot meille ihmisille ja ympäristölle, etenkin jos vuotoa ei havaita ajoissa. Halusimme ratkaista tämän ongelman, joten heitimme haasteen tuotekehityksestä vastaaville insinööreillemme.