Alan Uutiset | 5.12.2019

Konecranes vahvistaa markkina-asemaansa Kaakkois-Aasiassa ostamalla MHE-Demagin

Konecranes vahvistaa markkina-asemaansa nopeasti kasvavilla Kaakkois-Aasiassa ostamalla MHE-Demagin. Yritysosto kasvattaa Konecranesin liikevaihtoa Aasian ja Tyynenmeren alueella noin 30 prosenttia. Kaupan odotetaan toteutuvan 2.1.2020.

Konecranes_terex_Merger_1

Konecranes on sopinut ostavansa 50 prosentin osuuden MHE-Demag-yhteisyrityksestä Jebsen & Jesseniltä noin 147 miljoonalla eurolla.

Yritysosto parantaa merkittävästi Konecranesin markkina-asemaa nopeasti kasvavilla Kaakkois-Aasian markkinoilla. Lisäksi Konecranes sanoo, että yrityskauppa luo uusia mahdollisuuksia kunnossapitopalvelujen myynnille ja "yksinkertaistaa" teollisuuslaitteiden ja komponenttien jakelukanavaa.

Konecranes arvioi kaupan kasvattavan konsernin vuotuista liikevaihtoa noin 150–180 miljoonalla eurolla vuoteen 2022 mennessä tavoitellut synergiat mukaan lukien. Tällä hetkellä Konecranes raportoi MHE-Demagin osakkuusyhtiönä. Vuonna 2018 MHE-Demagin osuus konsernin tuloksesta oli noin 5 miljoonaa euroa.

- MHPS-yrityskaupan jälkeen Konecranes on nyt valmis ottamaan seuraavat askeleensa kasvupolullaan. Tämä yritysosto tukee tavoitettamme kasvaa kannattavasti sekä vahvistaa asemaamme strategisesti tärkeällä alueella, jolla on useita nopeasti kasvavia markkinoita. Lisäksi se tasapainottaa Konecranesin myynnin alueellista rakennetta, sanoo Konecranesin väliaikainen toimitusjohtaja ja talousjohtaja Teo Ottola.

MHE-Demag lyhyesti

MHE-Demag on Kaakkois-Aasian johtavia teollisuusnosturien ja palvelujen toimittajia, ja se edustaa MHE ja Demag-brändejä. Yritys suunnittelee, valmistaa ja huoltaa kattavaa teollisuusnosturien ja nostolaitteiden valikoimaa. Se palvelee räätälöidyillä ratkaisuilla monipuolisesti eri asiakkaita ja toimialoja teollisuustuotannosta avaruusteollisuuteen. Lisäksi MHE-Demag toimittaa varastointilaitteita, kuten trukkeja ja kuormaussiltoja, sekä nostolavoja, rakennusten kunnossapitolaitteita, kompakteja rakennuslaitteita ja automatisoituja pysäköintijärjestelmiä.

MHE-Demagin liikevaihdosta noin 50 prosenttia tulee kunnossapidosta, noin 35 prosenttia nostureista ja komponenteista ja noin 15 prosenttia muista teollisuuden tuotteista. MHE-Demagin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 285 Singaporen dollaria (179 miljoonaa euroa) ja EBITA noin 20 miljoonaa Singaporen dollaria (13 miljoonaa euroa). Konecranes on MHE-Demagin pääasiallinen toimittaja. Konecranes myy MHE-Demagille nostureiden komponentteja Demag-brändillä.

MHE-Demagilla on noin 1 800 työntekijää, mukaan lukien noin 700 huoltoinsinööriä. Yrityksellä on 11 tehdasta ja yli 70 palvelupistettä Kaakkois-Aasiassa. Sen pääkonttori on Singaporessa.

MHE-Demagilla on omaa toimintaa kahdeksassa maassa: Australiassa, Indonesiassa, Malesiassa, Singaporessa, Filippiineillä, Taiwanissa, Thaimaassa ja Vietnamissa. Lisäksi MHE-Demagilla on jälleenmyyjiä muun muassa Bruneissa, Kambodžassa, Laosissa, Myanmarissa, Papua-Uusi-Guineassa ja Itä-Timorissa.

MHE-Demag on perustettu vuonna 1983 Demagin ja Jebsen & Jessenin yhteisyrityksenä. Se on rakentanut yli 26 000 teollisuusnosturia, yli 20 000 kuormaussiltaa varastoihin, yli 2 000 rakennusten kunnossapitojärjestelmää sekä yli 200 pysäköintialuetta, joissa on yhteensä yli 6 000 paikkaa.

Yritysoston myötä Konecranes:

  • kasvattaa ja monipuolistaa maailmanlaajuista kunnossapidon organisaatiotaan, joka kasvaa noin 700 huoltoinsinöörillä
  • saavuttaa synergioita ja yksinkertaistaa teollisuusnosturiensa jakelukanavaa Kaakkois-Aasiassa
  • vahvistaa läsnäoloaan ja markkina-asemaansa nopeasti kasvavilla Kaakkois-Aasian markkinoilla kasvattamalla liikevaihtoa noin 30 prosentilla Aasian ja Tyynenmeren (APAC) alueella; yritysoston jälkeen APAC-alueen osuus konsernin liikevaihdosta on noin 20 prosenttia.

Tällä hetkellä Konecranesilla on omat tytäryhtiöt seitsemässä MHE-Demagin kahdeksasta toimintamaasta, poikkeuksena Taiwan, jossa Konecranes toimii jälleenmyyjäkumppanin kautta.

Uusimmat artikkelit

Väylä ja VR FleetCare testaavat uutta teknologiaa liikennehäiriöiden vähentämiseksi

Junaliikenteen sujuvuuden kannalta vaihteet ovat keskeisessä roolissa.Vaihteiden kunnonvalvonnan tehostamiseksi VR FleetCare ja Väylävirasto ovat yhteistyössä aloittaneet pilottihankkeen, jossa dataa keräämällä ja analysoimalla pyritään saamaan reaaliaikaista tietoa vaihteen kunnosta.

20.1.2020 | Alan Uutiset

Energiateollisuus: Kaukolämmön päästöt vähentyneet kaksitoista prosenttia 2019

Kaukolämmön tuotannossa on pystytty tuntuviin päästövähennyksiin ilman, että kuluttajien kustannukset olisivat nousseet samassa suhteessa, ilmenee Energiateollisuus ry:n julkaisemista kaukolämmön vuositilastoista. Vuoden 2019 aikana ilmastopäästöt vähenivät 12 prosenttia.

Metso harkitsee varastotoimintojensa keskittämistä Euroopassa

Osana maailmanlaajuisen jakelu- ja logistiikkaverkostonsa kehittämishanketta Metso harkitsee varastotoimintojensa keskittämistä Euroopassa ja aloittaa tähän liittyvät yhteistyöneuvottelut Euroopassa.

Turvallisuudesta tinkiminen ei saa tuoda kilpailuetua kuljetuksissa

Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Outi Nietola korosti kuljetusten turvallisuuden ja vastuullisuuden merkitystä toimialalle järjestetyssä Skal ry:n Reilu kuljetus 2020 -seminaarissa.

Fortum jatkaa käyttö- ja kunnossapitoyhteistyötään Caverion-omisteisen Maintpartnerin kanssa Uudellamaalla

Fortum jatkaa Uudenmaan voima- ja lämpölaitoksia sekä verkkoja koskevaa käyttö- ja kunnossapitokumppanuuttaan Maintpartnerin kanssa neljällä vuodella. Maintpartner on hoitanut palvelua vuodesta 2016. Sopimuksen arvoa ei julkisteta.

14.1.2020 | Tutkimus ja koulutus

SSAB mukana Alustatalous metallinjalostuksessa -tutkimushankkeessa

Kaksivuotinen Alustatalous metallinjalostuksessa (AMET) tutkimushanke kokoaa yhteen kaksi yliopistoa, viisi pk-yritystä ja kaksi teollista partneria, joista SSAB Europe on toinen. Hankkeen tavoitteena on metallurgisten valmistusprosessien ja metallituotteiden toimitusketjujen tehostaminen. 

16.12.2019 | Kumppaniartikkeli

Insta opettaa prosessit tuottavammiksi

Oikein käytetty data on teollisuudessa rahan arvoinen voimavara. Oppivat koneet tehostavat teollisia prosesseja, jolloin energiaa ja raaka-aineita säästyy, päästöt pienenevät ja yrityksen tuottavuus kohentuu. Opetusdata muuttuu prosessiteollisuudessa sen viimeisen viivan alla näkyväksi tulokseksi.