Konecranesilta palveluita etävalvonnasta ennakoivaan kunnossapitoon
Konecranes Oyj tuo teollisen internetin hyödyt asiakkaiden ulottuville asiakasportaalinsa kautta. Vajaa vuosi sitten lanseerattu portaali yhdistää reaaliaikaisen käyttö- ja kuntotiedon järjestelmällisen kunnossapidon tuottamaan tietoon.
Konecranes pyrkii lisäämään yourKONECRANES -asiakasportaaliinsa jatkuvasti uusia toiminnallisuuksia, jotka parantavat sen käytettävyyttä ennakoivan kunnossapidon työkaluna. Jo nyt portaali tarjoaa näkymän etävalvontapalvelun keräämään tietoon, mikä mahdollistaa mahdollistavat nostureihin liittyvien poikkeamia, toistuvien ilmiöitä ja trendien seurannan.
- Asiakasportaalimme on yksi käytännöllinen tapa, jolla tuomme teollisen internetin hyödyt suoraan asiakkaillemme, kertoo Marko Äkräs, Konecranesin Senior Vice President, Customer Experience & Service Offering, haastattelussa.
Konecranesin etävalvontapalvelu kerää käyttöä ja kuntoa koskevaa tietoa, kuten käyttötunteja, nostomoottorin käynnistyksiä, työsyklejä ja jarrujen kuntoa.
– Haluttaessa asiakkaalle lähtee tekstiviestillä tai sähköpostitse hälytys, joka ilmoittaa muun muassa nostimen ylikuormituksesta, hätäpysäytyksestä ja ylikuumenemisesta. Asiakkaalle on myös tarjolla etätukipalvelu, jossa asiakkailla on ympäri vuorokauden yhteys globaaliin tukikeskusverkostoon, jonka asiantuntijat auttavat ratkaisemaan ongelmia ja vähentämään seisonta-aikoja.
Asiakasportaali kunnossapitopalvelun apuna
Asiakasportaali on Konecranes:in kunnossapitokonseptissa keskeisessä roolissa, sillä sen avulla asiakkaat pääsevät käsiksi laitteidensa kuntoa ja toimintaa käsitteleviin säännöllisiin katsauksiin.
- Etävalvontapalvelu on näissä katsauksissa tärkeä tietolähde, sillä sen kautta saatujen tietojen avulla asiakkaat voivat pidentää komponenttien käyttöikää, havaita nosturinkuljettajien koulutustarpeet ja panostaa luottavaisesti kunnossapitoon.
Samalla myös turvallisuus lisääntyy, kun vikojen korjaamisen ja huollon sijaan siirrytään ennakoivan kunnossapitoon, jonka avulla mahdollisia vikoja ja vaaratilanteita voidaan välttää jo ennalta.
- Huollon sopimusasiakkailla on pääsy asiakasportaaliin. Käyttöä, kunnossapitoa ja laitetta koskevat tiedot on koottu yhteen niin, että tapahtumia ja toimenpiteitä on helppo tarkastella tietyllä ajanjaksolla. Koottuja, yhtä tai kaikkia laitteita koskevia tietoja voidaan katsella, analysoida ja jakaa nopeasti.
Äkrään mukaan portaalin tiedoista näkyvät nyt myös etävalvontapalveluun kytketyt laitteet. Poikkeavuuksia ja toistuvia ilmiöitä, kuten toistuvia vikoja, analysoimalla voidaan tehdä tosiasioihin perustuvia kunnossapitopäätöksiä.
- Asiakasportaalia kehitetään koko ajan nykyistäkin ennakoivamman kunnossapidon työkaluksi. Siitä käy ilmi muun muassa se, millaiset huolto-ohjelmat ovat laitteille sopivammat ja esimerkiksi se, että minkälaisiin huoltotoimenpiteisiin pitää nostureiden kanssa ryhtyä, jotta niiden toiminnallisuus parantuisi ja, jotta toisaalta niiden käyttöön liittyvät riskit pienentyisivät.
Äkrään mukaan portaali on jo usean tuhannen käyttäjän käytössä Suomen lisäksi useissa Euroopan maissa ja Pohjois-Amerikassa. Sen käyttöä laajennetaan globaaliksi asteittain.
Nina Garlo-Melkas