https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 25.3.2022

Korkeat polttoainekustannukset iskevät myös puunhankintaan

Metsäteollisuuden puuvirrat saavat alkunsa, kun metsäasiantuntija tekee puukaupan metsänomistajan kanssa. Ajot tehdään valtaosin sorateillä ja alemman tieverkon teillä, joiden kunto on nykyisin varsin huono. Tämä kuluttaa autoa ja lisää polttoaineen kulutusta.

iStock-1018735500

- Auto on metsäasiantuntijan yksi tärkeimmistä työvälineistä, sillä sitä tarvitaan asiakas- ja maastokäynteihin, sanoo Stefan Borgman, METO – Metsäalan Asiantuntijat ry:n hallituksen puheenjohtaja.

Metsäasiantuntijoiden työalueet ovat laajat ja työajoa kertyy helposti tuhansia kilometrejä vuodessa. 

- Ajo tehdään valtaosin sorateillä ja alemman tieverkon teillä, joiden kunto on nykyisin varsin huono. Tämä kuluttaa autoa ja lisää polttoaineen kulutusta.

- Verovapaiden matkakustannusten korvauksia täytyy korottaa pikaisesti vastaamaan kohonneita polttoainekustannuksia, Borgman sanoo.

Metsäasiantuntija joutuu maksamaan työajosta

Työhön ajaminen on kaikille suomalaisille kallista, mutta työtehtävien hoitamisesta ei pitäisi joutua itse maksamaan. 

- Kilometrikorvaus on nykytilanteessa liian alhainen. Osan työajojen kustannuksista metsäasiantuntija joutuu maksamaan nyt omasta kukkarostaan, kun kilometrikorvaus ei kata työajo-kuluja kokonaan, sanoo Meton edustajiston puheenjohtaja Juha Mäcklin.

- Puuntuonti Venäjältä on Ukrainan sodan myötä lopetettu. Kotimaasta tarvitaan enemmän puuta, joten pidetään metsäasiantuntijat liikkeellä, päättää Mäcklin.

METO - Metsäalan Asiantuntijat ry (Meto) on 127-vuotias metsä- ja luonnonvara-alan asiantuntijoiden edunvalvontajärjestö. Jäseniä on noin 6 000 ja he työskentelevät luonnonvara-alalla metsäasiantuntijoina, suunnittelijoina, esimiehinä, työnjohtajina, puun osto- ja korjuutehtävissä, metsänhoidon tehtävissä, toiminnanjohtajina, toimistonhoitajina, neuvojina, luonnonhoidon tehtävissä, opettajina ja asiantuntijoina, muissa johtotehtävissä sekä itsenäisinä yrittäjinä. Myös metsäalan opiskelijat ovat Meton jäseniä.

.

Uusimmat artikkelit

22.4.2024 | Alan Uutiset

Nesteen ensimmäinen koeajo käytetyistä renkaista valmistetulla pyrolyysiöljyllä onnistui

Koeajossa Neste tuotti korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.