Korkeat polttoainekustannukset iskevät myös puunhankintaan
Metsäteollisuuden puuvirrat saavat alkunsa, kun metsäasiantuntija tekee puukaupan metsänomistajan kanssa. Ajot tehdään valtaosin sorateillä ja alemman tieverkon teillä, joiden kunto on nykyisin varsin huono. Tämä kuluttaa autoa ja lisää polttoaineen kulutusta.
- Auto on metsäasiantuntijan yksi tärkeimmistä työvälineistä, sillä sitä tarvitaan asiakas- ja maastokäynteihin, sanoo Stefan Borgman, METO – Metsäalan Asiantuntijat ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Metsäasiantuntijoiden työalueet ovat laajat ja työajoa kertyy helposti tuhansia kilometrejä vuodessa.
- Ajo tehdään valtaosin sorateillä ja alemman tieverkon teillä, joiden kunto on nykyisin varsin huono. Tämä kuluttaa autoa ja lisää polttoaineen kulutusta.
- Verovapaiden matkakustannusten korvauksia täytyy korottaa pikaisesti vastaamaan kohonneita polttoainekustannuksia, Borgman sanoo.
Metsäasiantuntija joutuu maksamaan työajosta
Työhön ajaminen on kaikille suomalaisille kallista, mutta työtehtävien hoitamisesta ei pitäisi joutua itse maksamaan.
- Kilometrikorvaus on nykytilanteessa liian alhainen. Osan työajojen kustannuksista metsäasiantuntija joutuu maksamaan nyt omasta kukkarostaan, kun kilometrikorvaus ei kata työajo-kuluja kokonaan, sanoo Meton edustajiston puheenjohtaja Juha Mäcklin.
- Puuntuonti Venäjältä on Ukrainan sodan myötä lopetettu. Kotimaasta tarvitaan enemmän puuta, joten pidetään metsäasiantuntijat liikkeellä, päättää Mäcklin.
METO - Metsäalan Asiantuntijat ry (Meto) on 127-vuotias metsä- ja luonnonvara-alan asiantuntijoiden edunvalvontajärjestö. Jäseniä on noin 6 000 ja he työskentelevät luonnonvara-alalla metsäasiantuntijoina, suunnittelijoina, esimiehinä, työnjohtajina, puun osto- ja korjuutehtävissä, metsänhoidon tehtävissä, toiminnanjohtajina, toimistonhoitajina, neuvojina, luonnonhoidon tehtävissä, opettajina ja asiantuntijoina, muissa johtotehtävissä sekä itsenäisinä yrittäjinä. Myös metsäalan opiskelijat ovat Meton jäseniä.
.