Koronavuosi kasvatti Sortti-asemien asiakasmäärää lähes 72 000:lla
HSY:n Sortti-asemilla asioi viime vuonna lähes 600 000 asiakasta eli lähes 72 000 asiakasta enemmän kuin edellisenä vuonna. Erityisen vilkasta asemilla oli keväällä.
Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Sortti-asemilla rikottiin jälleen kävijäennätys. HSY:n viidellä Sortti-asemalla kävi viime vuonna lähes 600 000 asiakasta. Kävijämäärä nousi 14 prosenttia edellisestä vuodesta. Päivittäin asemilla kävi keskimäärin 460 asiakasta.
- Sortti-asemillamme kävi valtavasti asiakkaita taas koko vuoden. Erityisesti keväällä oli ennätysvilkasta. Koronarajoitukset saattoivat vaikuttaa siihen, että asukkaat tekivät tavallista enemmän puutarhatöitä sekä siivosivat pihojaan ja varastojaan, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen.
Tämä näkyi myös jätemäärissä. Asemille tuotiin erityisen paljon puutarhajätettä ja risuja. Niiden määrä kasvoi lähes 2 500 tonnia vuoteen 2019 verrattuna. Yhteensä niitä tuotiin lähes 14 000 tonnia. Puujätteen määrä myös lisääntyi selvästi. Viime vuonna asemille tuotiin noin 2 300 tonnia enemmän kuin edellisenä vuonna.
Palvelu sai erinomaisen arvosanan asiakaskyselyssä
HSY selvittää säännöllisesti Sortti-asemien asiakkailta, millaista on asioida asemilla. Kyselyn tavoitteena on Sortti-asemien asiakaspalvelun parantaminen.
- Sortti-asemien kävijämäärän jatkuvasti lisääntyessä on tärkeää, että asiakkaat saavat hyvää ja tarvitsemaansa palvelua nopeasti. Haluamme selvittää, miten asiakkaat kokevat käynnin asemalla ja millaisia kehittämisehdotuksia heillä on, kertoo Mäntynen.
Syksyllä tehdyn kyselyn mukaan asiakkaat kokivat saavansa palvelua nopeasti, asiantuntevasti ja ystävällisesti. Asiakkaat antoivat kokonaiskokemuksesta arvosanan 4,6/5.
Asiakkaat toivoivat voivansa maksaa tuomansa jätteet itsepalveluautomaateilla muillakin asemilla kuin Ruskeasannassa ja Jorvaksessa. Lisäksi he toivoivat, että Sortti-asemat olisivat auki myös lauantaisin.
- Kumpaankin toivomukseen vastaamme keväällä, kun itsepalvelumaksaminen tulee mahdolliseksi kaikilla asemilla. Lisäksi Konalan Sortti-asemalla voi asioida myös viikonloppuisin 10.4. alkaen kello 10–17, kertoo Mäntynen.
Tietoa kerättiin haastattelemalla asiakkaita asemilla, mutta annettiin myös mahdollisuus vastata sähköisesti suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tutkimus tehtiin viime vuoden syys–joulukuussa. Vastauksia saatiin lähes 1 400 asiakkaalta.
Korona nopeutti uuden eSortti.fi-palvelun käyttöönottoa
HSY otti testikokeiluun uuden verkkomaksujärjestelmän, eSortti.fi-palvelun, alkuvuodesta 2020. Koronarajoitusten astuttua voimaan, palvelun kehittämistä nopeutettiin ja eSortti.fi saatiin henkilöasiakkaiden käyttöön kaikilla Sortti-asemilla lokakuussa.
Maksaminen onnistuu kirjautumalla osoitteeseen eSortti.hsy.fi. Uudistus nopeuttaa käyntiä asemalla, kun jätteet voi viedä suoraan jätelavoille, eikä tarvitse asioida infopisteellä. Palvelu laajenee yritysasiakkaiden käyttöön keväällä.