Lassila & Tikanoja digitalisoi palveluitaan
LASSILA & TIKANOJA on valinnut Efecte Identity Management -tuotteen identiteetin- ja pääsynhallinnan (IAM) ratkaisuksi. Järjestelmän käyttöönotto on osa L&T:n isoa tavoitetta digitalisoida kaikki palvelut.
– Muun muassa pilvipalvelut, SaaS-ratkaisut, mobiilipäätelaitteet sekä BYOD tuovat mukanaan uusia vaatimuksia tietohallinnolle. Enää ei puhuta vain AD:sta ja sisäverkosta, vaan hallittava ympäristö on paljon monimutkaisempi.
– Lisäksi esimerkiksi ilmoitustaululle jaettava materiaali vanhenee nopeasti ja on työläs päivittää. Jotta palvelut ja tiedotteet voidaan tarjota digitaalisesti, tarvitaan jokaiselle sähköinen identiteetti. Kun työntekijöitä on noin 8000, on kriittistä löytää ratkaisu, jolla käyttäjähallintaa voidaan automatisoida mahdollisimman paljon, kertoo Lassila & Tikanojan tietohallintojohtaja Harri Karjalainen.
Efecte Identity Management -ratkaisun käyttöönoton on toteuttanut Efecten yhteistyökumppani Nixu Oyj. IAM-järjestelmähankkeen ensimmäisen vaiheen tavoitteena on automatisoida työntekijöiden ja toimihenkilöiden AD-tunnusten ja -ryhmien luonti ja ylläpito sekä salasanojen resetointi.
– Kaiken takana on iso kuva siitä, että olemme luomassa kiertotaloutta, eli vähennämme jätettä ja tehostamme kierrätystä. Palveluiden digitalisointi on ympäristöystävällinen ratkaisu. Identiteetinhallinta on perusedellytys digitalisaatiolle, sillä sen avulla luodaan kaikille työntekijöille sähköinen identiteetti. Kehitämme palveluita työntekijät edellä.
– Se on etu, että voimme tarjota sähköisiä palveluita niitä mieluiten käyttäville, Karjalainen toteaa.