Alan Uutiset | 15.4.2019

Lastinkäsittelyn nopeuttaminen optimoi päästöjä

Kuljetustoimiala ja liikenne vastaavat noin neljänneksestä maailman ilmastopäästöistä. Tavaravirtojen optimoimisella on isompi merkitys ympäristöpäästöihin kuin tuotteen ympäristöystävällisyydellä. 

Vehvilainen_mika

Ilmastokysymys on tietysti erittäin tärkeä koko ihmiskunnalle, mutta samalla se on valtavan iso ja hyvä mahdollisuus Cargotecille, Mika Vehviläinen sanoo. Kuva: Timo Porthan

Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan kuljetustoimialan kasvu tulee maailman keskiluokkaistumisesta. Arviolta kaksi ja puoli miljardia uutta ihmistä saavuttaa tulevina vuosina keskiluokkaisen elintason, jos sillä tarkoitetaan mahdollisuutta ostaa esimerkiksi pesukone tai televisio.

– Suurin osa näistä kuluttajista tulee markkinoille Aasiassa ja muissa kehitysmaissa. Länsimaissahan kulutus siirtyy osin aineettomaksi, mutta on paljon maita, joissa ihmiset tulevat kulutukseen paljon alhaisemmalta tasolta, Vehviläinen toteaa.

Hänen mukaansa Cargotecin rooli maapallon kantokyvyn kannalta haasteellisessa tilanteessa on auttaa uutta keskiluokkaa saamaan tavaransa mahdollisimman edullisesti, mutta myös mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Kuljetustoimiala ja liikenne vastaavat noin neljänneksestä maailman ilmastopäästöistä. Meriliikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä on noin kaksi prosenttiyksikköä.

– Ilmastokysymys on tietysti erittäin tärkeä koko ihmiskunnalle, mutta samalla valtavan iso ja hyvä mahdollisuus Cargotecille. Meille ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittäminen on merkittävä satsaus.

Cargotecin brändeistä esimerkiksi satama-automaatiota ja lastinkäsittelylaitteita tarjoava Kalmar on sitoutunut saamaan kaikki tuotteensa lähivuosina sähköisiksi tai sähköisesti tarjottaviksi. Sen koko valikoimasta jo yli puolet on sähkökäyttöisiä.

– Sähköistystäkin isompi asia on kokonaisketjujen optimointi ja parantaminen digitaalisten ratkaisujen avulla.

Cargotec on satsannut toimitusjohtajan mukaan ohjelmistoliiketoimintaansa todella paljon. Sen avulla yhtiön asiakkaat pystyvät optimoimaan tavaravirtojen lastausta, purkamista, kuljetuksia ja kuljetusnopeuksia.

– Tällä on itse asiassa vielä isompi merkitys ympäristöpäästöihin kuin sillä, että tuote itsessään on ympäristöystävällisempi. Jos rahti pystytään käsittelemään nopeammin, kokonaispäästöt vähenevät merkittävästi, koska silloin laiva voi käyttää enemmän aikaa merellä eli ajamaan paljon ympäristöystävällisemmillä nopeuksilla. Tai voidaan jatkaa samoilla nopeuksilla, jolloin kapasiteetti nousee ja tarvitaan vähemmän laivoja.

Globaalisti toimivana yhtiönä Cargotec käyttää omassa vaikuttamistyössään kansainvälisiä meriliikenteen järjestöjä ja toimii YK:n ja EU:n tasolla.

– Niissä isot kysymykset näiden asioiden ympärillä pitää ratkaista, Vehviläinen sanoo.

YK:n alainen meriliikenteen järjestö IMO on sitoutunut kokonaispäästöjen puolittamiseen vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2008 tasoon.

JUHA PELTONEN | VIISAS RAHA

Uusimmat artikkelit

Fortumin Loviisan voimalaitoksen vuosihuolto 2019 alkaa, vuorossa polttoaineenvaihtoseisokki

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen vuosihuolto alkaa sunnuntaina 18. elokuuta laitoksen kakkosyksiköstä, minkä jälkeen huolletaan ykkösyksikkö. Tänä vuonna molemmilla laitos yksiköillä on vuorossa polttoaineenvaihtoseisokki. Vuosihuoltojen arvioidaan kestävän yhteensä noin 35 vuorokautta.

14.8.2019 | Alan Uutiset

Vinkkejä lastuamisnesteiden käsittelyn tehostamiseen ja muita tärppejä Kunnossapidon osto-oppaasta

Tehostamalla lastuamisnesteiden käsittelyä voidaan saavuttaa runsaasti hyötyjä. Näin voidaan esimerkiksi vähentää suunnittelemattomia käyttökatkoja ja pidentää työkalujen ja koneiden käyttöikää. Noudattamalla Fuchs Oil Finland Oy:n vinkkejä voit pitää tuotannon tehokkaana ja tasaisena. Lue aiheesta lisää tästä

SSAB:n Raahen tehtaalla testattiin onnistuneesti fossiilisen hiilen korvaamista biohiilellä

SSAB:n Raahen terästehtaalla on testattu viimeksi kuluneen vuoden aikana kahteen otteeseen biohiilen käyttöä masuunin raaka-aineena. Testeissä fossiilisesta injektiohiilestä eli PCI-hiilestä korvattiin ensin 4 prosenttia ja sitten 10 prosenttia biohiilellä. Testien perusteella biohiilen 10 prosentin osuus on mahdollinen, mikä vähentäisi fossiilisesta hiilestä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä 100 000 tonnia vuodessa. 

Tuore selvitys sen vahvisti: hyvä johtaminen lisää kannattavuutta

Hyvä johtaminen ja esimiestyö lisäävät selkeästi yritysten kannattavuutta. Teknologiateollisuuden työhyvinvointihankkeessa tehty selvitys osoitti, että kannattavuudessa voi olla jopa useiden prosenttiyksiköiden eroja johtamisesta riippuvista syistä. Hyvällä johtamisella on myönteinen vaikutus myös työmotivaatioon ja työhön sitoutumiseen.

26.7.2019 | Tutkimus ja koulutus

Konesali törrötti keskellä rakennustyömaata, 5000 opiskelijan LAMK nousi ympärille

Lahden ammattikorkeakoulu LAMK:in neljä erillistä kampusta yhdistyivät saman katon alle syksyllä 2018. Uusi kampus saneerattiin vanhan huonekalutehtaan tiloihin ja se palvelee viittätuhatta tekniikan, designin, liiketalouden, matkailun ja sote-alan opiskelijaa 24 tuntia vuorokaudessa.

Langh Tech toimitti skrubberit Chiosin uuteen tankkeriin

Suomalainen Langh Tech on toimittanut rikkipesurit kreikkalaisen Chios Navigationin uuteen 50 000 dwt:n tuotetankkeriin, joka luovutettiin äskettäin korealaiselta Hyundai Mipon telakalta.

23.4.2019 | Kumppaniartikkeli

Kolme pointtia kunnossapidon kehittämisestä

Olemme saaneet olla mukana useiden eri organisaatioiden kanssa kehittämässä kunnossapitotoimintaa ja panneet merkille joitakin tärkeitä asioita, jotka ovat edesauttaneet näissä hankkeissa onnistumista. Kerromme tässä kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida kunnossapitotoiminnan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa.