Alan Uutiset | 15.4.2019

Lastinkäsittelyn nopeuttaminen optimoi päästöjä

Kuljetustoimiala ja liikenne vastaavat noin neljänneksestä maailman ilmastopäästöistä. Tavaravirtojen optimoimisella on isompi merkitys ympäristöpäästöihin kuin tuotteen ympäristöystävällisyydellä. 

Vehvilainen_mika

Ilmastokysymys on tietysti erittäin tärkeä koko ihmiskunnalle, mutta samalla se on valtavan iso ja hyvä mahdollisuus Cargotecille, Mika Vehviläinen sanoo. Kuva: Timo Porthan

Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan kuljetustoimialan kasvu tulee maailman keskiluokkaistumisesta. Arviolta kaksi ja puoli miljardia uutta ihmistä saavuttaa tulevina vuosina keskiluokkaisen elintason, jos sillä tarkoitetaan mahdollisuutta ostaa esimerkiksi pesukone tai televisio.

– Suurin osa näistä kuluttajista tulee markkinoille Aasiassa ja muissa kehitysmaissa. Länsimaissahan kulutus siirtyy osin aineettomaksi, mutta on paljon maita, joissa ihmiset tulevat kulutukseen paljon alhaisemmalta tasolta, Vehviläinen toteaa.

Hänen mukaansa Cargotecin rooli maapallon kantokyvyn kannalta haasteellisessa tilanteessa on auttaa uutta keskiluokkaa saamaan tavaransa mahdollisimman edullisesti, mutta myös mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Kuljetustoimiala ja liikenne vastaavat noin neljänneksestä maailman ilmastopäästöistä. Meriliikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä on noin kaksi prosenttiyksikköä.

– Ilmastokysymys on tietysti erittäin tärkeä koko ihmiskunnalle, mutta samalla valtavan iso ja hyvä mahdollisuus Cargotecille. Meille ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittäminen on merkittävä satsaus.

Cargotecin brändeistä esimerkiksi satama-automaatiota ja lastinkäsittelylaitteita tarjoava Kalmar on sitoutunut saamaan kaikki tuotteensa lähivuosina sähköisiksi tai sähköisesti tarjottaviksi. Sen koko valikoimasta jo yli puolet on sähkökäyttöisiä.

– Sähköistystäkin isompi asia on kokonaisketjujen optimointi ja parantaminen digitaalisten ratkaisujen avulla.

Cargotec on satsannut toimitusjohtajan mukaan ohjelmistoliiketoimintaansa todella paljon. Sen avulla yhtiön asiakkaat pystyvät optimoimaan tavaravirtojen lastausta, purkamista, kuljetuksia ja kuljetusnopeuksia.

– Tällä on itse asiassa vielä isompi merkitys ympäristöpäästöihin kuin sillä, että tuote itsessään on ympäristöystävällisempi. Jos rahti pystytään käsittelemään nopeammin, kokonaispäästöt vähenevät merkittävästi, koska silloin laiva voi käyttää enemmän aikaa merellä eli ajamaan paljon ympäristöystävällisemmillä nopeuksilla. Tai voidaan jatkaa samoilla nopeuksilla, jolloin kapasiteetti nousee ja tarvitaan vähemmän laivoja.

Globaalisti toimivana yhtiönä Cargotec käyttää omassa vaikuttamistyössään kansainvälisiä meriliikenteen järjestöjä ja toimii YK:n ja EU:n tasolla.

– Niissä isot kysymykset näiden asioiden ympärillä pitää ratkaista, Vehviläinen sanoo.

YK:n alainen meriliikenteen järjestö IMO on sitoutunut kokonaispäästöjen puolittamiseen vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2008 tasoon.

JUHA PELTONEN | VIISAS RAHA

Uusimmat artikkelit

K-ryhmän uusi energiankierrätysjärjestelmä leikkaa ruokakauppojen lämmönkulutuksen jopa 95 prosenttia

K-ryhmä ja Granlund ovat kehittäneet K-ruokakaupoille energiankierrätysmallin, jolla lämmönkulutus pienenee parhaimmillaan 95 prosenttia ja joka muuttaa kiinteistön kerralla energian osalta lähes hiilineutraaliksi. Päästösäästöt vastaavat vajaan seitsemän tuhannen asukkaan kunnan vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä.

10.12.2019 | Tutkimus ja koulutus

Vaasan yliopisto rakentaa kiertotalouden ekosysteemiä jäte-energia-alalle

Vaasan yliopiston energian ja kestävän kehityksen tutkimusalusta VEBIC ryhtyy rakentamaan kiertotalouden tiekarttaa ja ekosysteemiä jäte-energia-alalle yhdessä alan toimijoiden kanssa. Uusia ratkaisuja kaivataan esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen, aiemmin jätteeksi luokiteltujen sivuvirtojen tehokkaampaan hyödyntämiseen ja hukan minimointiin liittyen.

10.12.2019 | Alan Uutiset

Rakennuskonevuokraus kääntyy ensi vuonna taas kasvuun

Suomen talouden ja rakentamisen aiempaa hieman myönteisemmät odotukset näkyvät rakennuskoneiden vuokrakysynnässä sekä kuluvana että ensi vuonna. Maailmantalouden näkymissä ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia: kasvuvauhti hiipuu, mutta taantumaa ei ennakoida.  Vuonna 2021 sekä rakentamisen että rakennuskoneiden käytön ennakoidaan vähenevän selvästi, Forecon Oy:n tuoreesta selvityksestä käy ilmi.

Tieto-ohjautuvia menetelmiä laakerien kunnonvalvontaan

Laakerit ovat yleisin koneissa käytettävä komponentti ja vioittunut laakeri yleisin syy koneiden rikkoutumiseen. Heikkokuntoinen laakeri voi rikkoutuessaan aiheuttaa äkkinäisen konerikon, jonka seuraus saattaa olla merkittävä taloudellinen tappio – tai pahimmillaan ihmishenki. Uusi väitöstutkimus hyödyntää tieto-ohjautuvia menetelmiä ja ohjelmistoarkkitehtuuria laakerien kunnonvalvonnassa.

Posti raivaa esteitä digitalisaation tieltä – Postin palveluihin kirjautuminen SisuID:llä

Posti osallistui digitaalisen identiteetin käyttöä edistävän hankkeen pilottiin. Uusi tunnistusmenetelmä tekisi Postin digitalisaatiotavoitteista helpommin saavutettavia.

Puhtaiden osien merkitys sähköautoteollisuudessa haastaa laitetoimittajat

FinnSonic Oy on saanut historiansa suurimman ultraäänipesulinjatilauksen. Noin kahden miljoonan euron arvoinen linja toimitetaan keväällä 2020 Saksaan sähköautoteollisuuden tarpeisiin.

8.11.2019 | Kumppaniartikkeli

KL-Lämmön osaaminen tulppaa teollisten laitteiden rahareiät

Teollisuuden järjestelmissä kiertää nesteiden lisäksi yllättävän paljon rahaa. Ainakin kun ajatellaan Motivan takavuosina vetämää energiatehokkuuden tutkimusta, jonka mukaan tehoton lämmönsiirto aiheuttaa suomalaisille teollisuusyrityksille 500 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset. Tässä on suurten kiinteistöjen omistajille taas yksi hyvä syy pitää järjestelmät kunnossa.