Alan Uutiset | 15.4.2019

Lastinkäsittelyn nopeuttaminen optimoi päästöjä

Kuljetustoimiala ja liikenne vastaavat noin neljänneksestä maailman ilmastopäästöistä. Tavaravirtojen optimoimisella on isompi merkitys ympäristöpäästöihin kuin tuotteen ympäristöystävällisyydellä. 

Vehvilainen_mika

Ilmastokysymys on tietysti erittäin tärkeä koko ihmiskunnalle, mutta samalla se on valtavan iso ja hyvä mahdollisuus Cargotecille, Mika Vehviläinen sanoo. Kuva: Timo Porthan

Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan kuljetustoimialan kasvu tulee maailman keskiluokkaistumisesta. Arviolta kaksi ja puoli miljardia uutta ihmistä saavuttaa tulevina vuosina keskiluokkaisen elintason, jos sillä tarkoitetaan mahdollisuutta ostaa esimerkiksi pesukone tai televisio.

– Suurin osa näistä kuluttajista tulee markkinoille Aasiassa ja muissa kehitysmaissa. Länsimaissahan kulutus siirtyy osin aineettomaksi, mutta on paljon maita, joissa ihmiset tulevat kulutukseen paljon alhaisemmalta tasolta, Vehviläinen toteaa.

Hänen mukaansa Cargotecin rooli maapallon kantokyvyn kannalta haasteellisessa tilanteessa on auttaa uutta keskiluokkaa saamaan tavaransa mahdollisimman edullisesti, mutta myös mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Kuljetustoimiala ja liikenne vastaavat noin neljänneksestä maailman ilmastopäästöistä. Meriliikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä on noin kaksi prosenttiyksikköä.

– Ilmastokysymys on tietysti erittäin tärkeä koko ihmiskunnalle, mutta samalla valtavan iso ja hyvä mahdollisuus Cargotecille. Meille ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittäminen on merkittävä satsaus.

Cargotecin brändeistä esimerkiksi satama-automaatiota ja lastinkäsittelylaitteita tarjoava Kalmar on sitoutunut saamaan kaikki tuotteensa lähivuosina sähköisiksi tai sähköisesti tarjottaviksi. Sen koko valikoimasta jo yli puolet on sähkökäyttöisiä.

– Sähköistystäkin isompi asia on kokonaisketjujen optimointi ja parantaminen digitaalisten ratkaisujen avulla.

Cargotec on satsannut toimitusjohtajan mukaan ohjelmistoliiketoimintaansa todella paljon. Sen avulla yhtiön asiakkaat pystyvät optimoimaan tavaravirtojen lastausta, purkamista, kuljetuksia ja kuljetusnopeuksia.

– Tällä on itse asiassa vielä isompi merkitys ympäristöpäästöihin kuin sillä, että tuote itsessään on ympäristöystävällisempi. Jos rahti pystytään käsittelemään nopeammin, kokonaispäästöt vähenevät merkittävästi, koska silloin laiva voi käyttää enemmän aikaa merellä eli ajamaan paljon ympäristöystävällisemmillä nopeuksilla. Tai voidaan jatkaa samoilla nopeuksilla, jolloin kapasiteetti nousee ja tarvitaan vähemmän laivoja.

Globaalisti toimivana yhtiönä Cargotec käyttää omassa vaikuttamistyössään kansainvälisiä meriliikenteen järjestöjä ja toimii YK:n ja EU:n tasolla.

– Niissä isot kysymykset näiden asioiden ympärillä pitää ratkaista, Vehviläinen sanoo.

YK:n alainen meriliikenteen järjestö IMO on sitoutunut kokonaispäästöjen puolittamiseen vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2008 tasoon.

JUHA PELTONEN | VIISAS RAHA

Uusimmat artikkelit

19.4.2019 | Alan Uutiset

Fortum sai ympäristöluvan Porin tuhkajalostamolle

Etelä-Suomen aluehallintovirasto myönsi Fortumin Porin tuhkajalostamolle ympäristöluvan 18.4.2019. Porin tuhkajalostamossa käsitellään jätteenpolttolaitoksissa syntyvät tuhkat lain vaatimalla tavalla.

VR Kunnossapito selätti kilpailijat HKL:n metrojunien urakassa

VR-Yhtymä Oy on tehnyt merkittävän aluevaltauksen voittamalla Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kilpailutuksen metrojunien peruskorjauksesta. Hankkeen kokonaisarvo VR:lle on noin 30 miljoonaa euroa ja sen toteuttaa VR Kunnossapito Oy.

Maailman ensimmäinen markkinapaikka hiilidioksidin poistolle

Puro on maailman ensimmäinen markkinapaikka, joka käy kauppaa hiilidioksidin poistolla ilmakehästä. Puro on 23 yrityksen pilottihanke, jonka tavoitteena on tehdä hiilidioksidin poistosta verifioitavaa, vertailukelpoista ja kaupallista toimintaa.

Lahti Precision tuo markkinoille mobiilipohjaisen punnituspalvelun

Lahti Precision on tuonut markkinoille maailman ensimmäinen järjestelmistä riippumattoman mobiilipohjaisen punnituspalvelun mScalesin.

PostNord ja GKN Powder Metallurgy vauhdittavat 3D-tulostuksen toimitusketjun kehitystä

Globalisaatio ja digitalisaatio vaikuttavat merkittävällä tavalla nykypäivän tuotantoteollisuuteen. Toimitusajoista on tullut keskeinen kilpailutekijä laadukkaan ja tehokkaan tuotannon rinnalle, mikä nostaa automaation merkityksen uudelle tasolle. PostNord ja GKN Powder Metallurgyn ovat ryhtyneet yhteistyöhön tavoitteenaan lisätä 3D-tulostusmarkkinoiden avoimuutta ja saatavuutta.

Ilmastonmuutos kuriin aurinkopolttoaineiden tuotannolla

Uudessa keinotekoisen fotosynteesin tutkimushankkeessa imitoidaan luonnon fotosynteesiprosessia ja kehitetään teknologia, joka tuottaa auringonvalosta, ilmakehän hiilidioksidista ja vedestä uusiutuvaa hiilineutraalia energiaa yhteiskunnan tarpeisiin.

3.4.2019 | Kumppaniartikkeli

GlobalReader vie tuotantolaitokset lähemmäs Industry 4.0 maailmaa

Ammattitaitoisen ja motivoituneen työvoiman löytäminen on tänä päivänä monelle valmistavan teollisuuden yritykselle haastavaa. Vaikka tehdastyön luonne on lisääntyneen automaation ansiosta muuttunut vuosien varrella täysin, työn arjen todellisuus ei useinkaan vastaa millenniaalisukupolven edustajien odotuksia. Pelkkä rahallinen korvaus työstä ei useinkaan heille riitä, vaan työn tekemisen on oltava myös mielekästä ja motivoivaa.