Alan Uutiset | 15.4.2019

Lastinkäsittelyn nopeuttaminen optimoi päästöjä

Kuljetustoimiala ja liikenne vastaavat noin neljänneksestä maailman ilmastopäästöistä. Tavaravirtojen optimoimisella on isompi merkitys ympäristöpäästöihin kuin tuotteen ympäristöystävällisyydellä. 

Vehvilainen_mika

Ilmastokysymys on tietysti erittäin tärkeä koko ihmiskunnalle, mutta samalla se on valtavan iso ja hyvä mahdollisuus Cargotecille, Mika Vehviläinen sanoo. Kuva: Timo Porthan

Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan kuljetustoimialan kasvu tulee maailman keskiluokkaistumisesta. Arviolta kaksi ja puoli miljardia uutta ihmistä saavuttaa tulevina vuosina keskiluokkaisen elintason, jos sillä tarkoitetaan mahdollisuutta ostaa esimerkiksi pesukone tai televisio.

– Suurin osa näistä kuluttajista tulee markkinoille Aasiassa ja muissa kehitysmaissa. Länsimaissahan kulutus siirtyy osin aineettomaksi, mutta on paljon maita, joissa ihmiset tulevat kulutukseen paljon alhaisemmalta tasolta, Vehviläinen toteaa.

Hänen mukaansa Cargotecin rooli maapallon kantokyvyn kannalta haasteellisessa tilanteessa on auttaa uutta keskiluokkaa saamaan tavaransa mahdollisimman edullisesti, mutta myös mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Kuljetustoimiala ja liikenne vastaavat noin neljänneksestä maailman ilmastopäästöistä. Meriliikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä on noin kaksi prosenttiyksikköä.

– Ilmastokysymys on tietysti erittäin tärkeä koko ihmiskunnalle, mutta samalla valtavan iso ja hyvä mahdollisuus Cargotecille. Meille ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittäminen on merkittävä satsaus.

Cargotecin brändeistä esimerkiksi satama-automaatiota ja lastinkäsittelylaitteita tarjoava Kalmar on sitoutunut saamaan kaikki tuotteensa lähivuosina sähköisiksi tai sähköisesti tarjottaviksi. Sen koko valikoimasta jo yli puolet on sähkökäyttöisiä.

– Sähköistystäkin isompi asia on kokonaisketjujen optimointi ja parantaminen digitaalisten ratkaisujen avulla.

Cargotec on satsannut toimitusjohtajan mukaan ohjelmistoliiketoimintaansa todella paljon. Sen avulla yhtiön asiakkaat pystyvät optimoimaan tavaravirtojen lastausta, purkamista, kuljetuksia ja kuljetusnopeuksia.

– Tällä on itse asiassa vielä isompi merkitys ympäristöpäästöihin kuin sillä, että tuote itsessään on ympäristöystävällisempi. Jos rahti pystytään käsittelemään nopeammin, kokonaispäästöt vähenevät merkittävästi, koska silloin laiva voi käyttää enemmän aikaa merellä eli ajamaan paljon ympäristöystävällisemmillä nopeuksilla. Tai voidaan jatkaa samoilla nopeuksilla, jolloin kapasiteetti nousee ja tarvitaan vähemmän laivoja.

Globaalisti toimivana yhtiönä Cargotec käyttää omassa vaikuttamistyössään kansainvälisiä meriliikenteen järjestöjä ja toimii YK:n ja EU:n tasolla.

– Niissä isot kysymykset näiden asioiden ympärillä pitää ratkaista, Vehviläinen sanoo.

YK:n alainen meriliikenteen järjestö IMO on sitoutunut kokonaispäästöjen puolittamiseen vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2008 tasoon.

JUHA PELTONEN | VIISAS RAHA

Uusimmat artikkelit

28.1.2020 | Alan Uutiset

Kansallinen biokaasuohjelma vahvistaa biokaasun roolia liikenteen päästöjen vähentämisessä

Työ- ja elinkeinoministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään kansallisen biokaasuohjelman, joka vahvistaa biokaasun roolia erityisesti liikenteen päästöjen vähentämisessä. Biokaasuohjelma listaa useita merkittäviä toimenpiteitä, joiden toteuttaminen nykyisen hallituskauden aikana parantaisi biokaasun kilpailukykyä jatkossa. 

Pääkaupunkiseudun biojätteistä syntyy pian paikallista biokaasua

Energiatyhtiö Gasum ja Encore Ympäristöpalvelut ovat allekirjoittaneet sopimuksen Vantaan Viinikkalaan rakennettavasta biojätteen siirtokuormausasemasta. Asemalta biojätteet voidaan kuljettaa suurempina erinä Gasumin loppu vuodesta 2020 valmistuvalle Lohjan biokaasulaitokselle. 
 

23.1.2020 | Tutkimus ja koulutus

Kunnossapitoyhdistys Promaint ry ja Suomen Messusäätiö etsivät palkittavia opinnäytetyöntekijöitä

Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n ja Suomen Messusäätiön vuoden 2020 opinnäytekilpailussa palkitaan paras kevään 2020 aikana projektityönä toteutettu yrityksen ja opiskelijaryhmän pienimittainen kehitysprojekti.

Väylä ja VR FleetCare testaavat uutta teknologiaa liikennehäiriöiden vähentämiseksi

Junaliikenteen sujuvuuden kannalta vaihteet ovat keskeisessä roolissa.Vaihteiden kunnonvalvonnan tehostamiseksi VR FleetCare ja Väylävirasto ovat yhteistyössä aloittaneet pilottihankkeen, jossa dataa keräämällä ja analysoimalla pyritään saamaan reaaliaikaista tietoa vaihteen kunnosta.

Metso harkitsee varastotoimintojensa keskittämistä Euroopassa

Osana maailmanlaajuisen jakelu- ja logistiikkaverkostonsa kehittämishanketta Metso harkitsee varastotoimintojensa keskittämistä Euroopassa ja aloittaa tähän liittyvät yhteistyöneuvottelut Euroopassa.

Fortum jatkaa käyttö- ja kunnossapitoyhteistyötään Caverion-omisteisen Maintpartnerin kanssa Uudellamaalla

Fortum jatkaa Uudenmaan voima- ja lämpölaitoksia sekä verkkoja koskevaa käyttö- ja kunnossapitokumppanuuttaan Maintpartnerin kanssa neljällä vuodella. Maintpartner on hoitanut palvelua vuodesta 2016. Sopimuksen arvoa ei julkisteta.

16.12.2019 | Kumppaniartikkeli

Insta opettaa prosessit tuottavammiksi

Oikein käytetty data on teollisuudessa rahan arvoinen voimavara. Oppivat koneet tehostavat teollisia prosesseja, jolloin energiaa ja raaka-aineita säästyy, päästöt pienenevät ja yrityksen tuottavuus kohentuu. Opetusdata muuttuu prosessiteollisuudessa sen viimeisen viivan alla näkyväksi tulokseksi.