Alan Uutiset | 15.4.2019

Lastinkäsittelyn nopeuttaminen optimoi päästöjä

Kuljetustoimiala ja liikenne vastaavat noin neljänneksestä maailman ilmastopäästöistä. Tavaravirtojen optimoimisella on isompi merkitys ympäristöpäästöihin kuin tuotteen ympäristöystävällisyydellä. 

Vehvilainen_mika

Ilmastokysymys on tietysti erittäin tärkeä koko ihmiskunnalle, mutta samalla se on valtavan iso ja hyvä mahdollisuus Cargotecille, Mika Vehviläinen sanoo. Kuva: Timo Porthan

Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan kuljetustoimialan kasvu tulee maailman keskiluokkaistumisesta. Arviolta kaksi ja puoli miljardia uutta ihmistä saavuttaa tulevina vuosina keskiluokkaisen elintason, jos sillä tarkoitetaan mahdollisuutta ostaa esimerkiksi pesukone tai televisio.

– Suurin osa näistä kuluttajista tulee markkinoille Aasiassa ja muissa kehitysmaissa. Länsimaissahan kulutus siirtyy osin aineettomaksi, mutta on paljon maita, joissa ihmiset tulevat kulutukseen paljon alhaisemmalta tasolta, Vehviläinen toteaa.

Hänen mukaansa Cargotecin rooli maapallon kantokyvyn kannalta haasteellisessa tilanteessa on auttaa uutta keskiluokkaa saamaan tavaransa mahdollisimman edullisesti, mutta myös mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Kuljetustoimiala ja liikenne vastaavat noin neljänneksestä maailman ilmastopäästöistä. Meriliikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä on noin kaksi prosenttiyksikköä.

– Ilmastokysymys on tietysti erittäin tärkeä koko ihmiskunnalle, mutta samalla valtavan iso ja hyvä mahdollisuus Cargotecille. Meille ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittäminen on merkittävä satsaus.

Cargotecin brändeistä esimerkiksi satama-automaatiota ja lastinkäsittelylaitteita tarjoava Kalmar on sitoutunut saamaan kaikki tuotteensa lähivuosina sähköisiksi tai sähköisesti tarjottaviksi. Sen koko valikoimasta jo yli puolet on sähkökäyttöisiä.

– Sähköistystäkin isompi asia on kokonaisketjujen optimointi ja parantaminen digitaalisten ratkaisujen avulla.

Cargotec on satsannut toimitusjohtajan mukaan ohjelmistoliiketoimintaansa todella paljon. Sen avulla yhtiön asiakkaat pystyvät optimoimaan tavaravirtojen lastausta, purkamista, kuljetuksia ja kuljetusnopeuksia.

– Tällä on itse asiassa vielä isompi merkitys ympäristöpäästöihin kuin sillä, että tuote itsessään on ympäristöystävällisempi. Jos rahti pystytään käsittelemään nopeammin, kokonaispäästöt vähenevät merkittävästi, koska silloin laiva voi käyttää enemmän aikaa merellä eli ajamaan paljon ympäristöystävällisemmillä nopeuksilla. Tai voidaan jatkaa samoilla nopeuksilla, jolloin kapasiteetti nousee ja tarvitaan vähemmän laivoja.

Globaalisti toimivana yhtiönä Cargotec käyttää omassa vaikuttamistyössään kansainvälisiä meriliikenteen järjestöjä ja toimii YK:n ja EU:n tasolla.

– Niissä isot kysymykset näiden asioiden ympärillä pitää ratkaista, Vehviläinen sanoo.

YK:n alainen meriliikenteen järjestö IMO on sitoutunut kokonaispäästöjen puolittamiseen vuoteen 2050 mennessä verrattuna vuoden 2008 tasoon.

JUHA PELTONEN | VIISAS RAHA

Uusimmat artikkelit

30.3.2020 | Alan Uutiset

Luotsit varautuivat koronavirusepidemiaan – toiminta varmistetaan poikkeusoloissakin

Finnpilot aloitti koronavirusepidemiaa varten varautumisen jo tammikuussa. Tiukoilla ohjeistuksilla pyritään turvaamaan meriliikenteen tärkeän lenkin, luotsauksen sujuminen myös poikkeusoloissa.

Ennätyksellinen 6 000 tonnin tavarajuna liikennöi Vainikkalasta Haminaan

VR Transpoint on pilotoinut maaliskuun aikana ennätyksellisen suurta tavarajunaa transitoliikenteen kuljetuksissa Vainikkalasta Haminan satamaan. 6 000 tonnia painavassa junassa on 66 vaunua ja vajaa kilometrin mittainen kokoonpano liikkuu kahden Vectron-sähköveturin voimin. Suuret junakoot tuovat tehokkuutta rautatiekuljetuksiin.

Ilman typpidioksidipitoisuus on laskenut Suomessa 40 prosenttia poikkeustilan aikana

Koronaviruksen myötä vähentyneet liikennemäärät ovat parantaneet kaupunkien ilmanlaatua. Katupöly kuitenkin heikentää monin paikoin ilmanlaatua.

Kevään kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa - talvi ei ole ollut yhtä hellä päällysteille

Maanteillä kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa, mutta alueellisia eroja on. Talven runsaat vesisateet Etelä-Suomessa ja runsas lumimäärä Pohjois-Suomessa aiheuttavat eniten epävarmuutta kelirikon vaikeuden ennustamiseen keväällä, kertoo Väylä virasto lehdistötiedotteessa.

26.3.2020 | Tutkimus ja koulutus

Tutkijaryhmä selvittää, kuinka etätyö-Suomi pysyy toimintakykyisenä myös koronaepidemian aikana

Fast Expert Teams- asiantuntijaverkosto selvittää etätyöhön siirtymisen vaikutuksia työelämään. Kaikkia etätyöhön siirtyneitä työntekijöitä pyydetään vastaamaan aiheeseen liittyvään kyselyyn.

Voimalaitosten älykäs ohjaus tukemaan uusiutuvan energian kasvua

Kaksivuotisessa SmartFlex-projektissa kehitetään älykkäitä valvonta- ja säätötyökaluja, joiden avulla voimalaitoksia voidaan ohjata nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Tavoitteena on pidentää laitosten elinkaarta sekä ylläpitää hyvä hyötysuhde ja pienet päästöt luotettavasti koko elinkaaren ajan.

24.2.2020 | Kumppaniartikkeli

Tunnista kemikaalivuodot ja reagoi ajoissa – uusi DENIOS innovaatio SpillGuard®

Jo pienikin kemikaali- tai öljyvuoto voi aiheuttaa suuret vahingot meille ihmisille ja ympäristölle, etenkin jos vuotoa ei havaita ajoissa. Halusimme ratkaista tämän ongelman, joten heitimme haasteen tuotekehityksestä vastaaville insinööreillemme.