https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 30.3.2020

Luotsit varautuivat koronavirusepidemiaan – toiminta varmistetaan poikkeusoloissakin

Finnpilot aloitti koronavirusepidemiaa varten varautumisen jo tammikuussa. Tiukoilla ohjeistuksilla pyritään turvaamaan meriliikenteen tärkeän lenkin, luotsauksen sujuminen myös poikkeusoloissa.

finnpilot_korona

Luotsivanhin Olli Taipale lähdössä töihin Turun luotsiasemalta, repussaan myös hengityssuojain. Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehditaan THL:n kanssa laaditun ohjeistuksen mukaan.

Tarkalla ohjeistuksella ja varotoimenpiteillä pyritään varmistamaan, että luotseja on saatavilla koko poikkeustilan ajan ja toiminta on turvallista sekä omalle henkilöstölle että luotsattavien alusten miehistölle.

– Näin voidaan luotsauksen osalta varmistaa tärkeät merikuljetukset, ulkomaankaupan sujuvuus ja laivojen turvallinen liikkuminen merialueillamme, Finnpilot ja Luotsiliitto toteavat.

Suomen viennistä ja tuonnista noin 90 prosenttia kulkee meriteitse. Vuoden 2019 aikana luotsattiin yhteensä 25 123 kertaa ja luotsauksista kertyi 471 298 luotsattua merimailia.

Luotsauspalvelujen saatavuus on keskeistä Suomen merikuljetuksissa.

– Nyt käsillä oleva pandemia vaatii poikkeuksellisen huolellista työskentelyä rajallisen luotsaushenkilöresurssin vuoksi.

Varautuminen aloitettiin tammikuussa

Finnpilot aloitti koronatilanteeseen varautumisen tammikuussa yhteistyössä työterveyshuollon kanssa. Henkilöstö sai ensimmäisen koronavirukseen liittyvän toiminta- ja tilojen desinfiointiohjeen helmikuussa.

– Luotsit ovat tottuneet poikkeustilanteiden hallintaan normaaliolosuhteissa. Nyt käsillä oleva pandemia on uudenlainen tilanne, johon on varauduttu ripeästi huolellisuudella ja suojautumalla ohjeiden mukaisesti. Luotsien sitoutuminen tehtävänsä suorittamiseen näyttäytyy nyt siinä, että turvaamme parhaan kykymme mukaan laivojen henkilöstön turvallisuuden oman suojautumisen keinoin, Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava sanoo.

– Luotseja ja luotsikutterinhoitajia ohjeistetaan jatkuvasti muuttuvan tilanteen mukaisesti. Ohjeet on laadittu yhdessä THL:n asiantuntijoiden kanssa.

– Töihin ei saa palata 14 vuorokauteen ulkomaanmatkan jälkeen, käsihygieniasta tulee huolehtia ja välttää lähikontaktia muihin työntekijöihin työvuoron aikana. Pienistäkin flunssaoireista on poistuttava työpaikalta välittömästi ja varmistettava, että asianmukaiset desinfioinnit hoidetaan ohjeiden mukaan. Henkilökunta on myös pois töistä, jos perhepiirissä on hengitysinfektio-oireita.

Tällä hetkellä Finnpilotilla ei ole todettua koronavirustartuntaa.

Mahdolliset sijaisuudet hoidetaan valtakunnallisesti

Operatiivinen henkilöstö työskentelee nyt kahdessa vuorossa ja vuorojen vaihdot hoidetaan seuraavaa vuoroa näkemättä. Näin vältetään viruksen leviäminen työvuorosta toiseen. Samoin toimitaan myös luotsinvälityksessä.

– Lisäksi työntekijät työskentelevät eri puolella Suomea, joten poikkeustilanteen niin vaatiessa terveitä luotseja on mahdollista saada luotsaamaan laivoja myös toiselta luotsausalueelta.

– Valtakunnallisena toimijana pystymme hajauttamaan luotseja ympäri Suomea siten, ettei koskaan yhden alueen kaikkien luotsien ohjauskirjat ole samassa paikassa. Esimerkiksi osalla Saimaan luotseista on ohjauskirjoja Saimaan lisäksi monille rannikon luotsausalueille. Vastaavaa hajautusta löytyy myös muilta alueilta. Koko maan kattava toimintamallimme osoittaa toimivuutensa myös poikkeusoloissa, Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen kertoo.

teksti: Vaula Aunola
kuva: Olli Taipale

Uusimmat artikkelit

27.12.2024 | Alan Uutiset

Wärtsilän toimittaa Tornion Voimalle Suomen ensimmäinen sähköjärjestelmää tasapainottava moottorivoimalaitoksen

"Moottoriteknologialla on paras keskimääräinen hyötysuhde tämäntyyppisissä toimintaolosuhteissa"toteaa Wärtsilä Energyn Afrikan ja Euroopan johtaja Kenneth Engblom. Voimalaitos käyttää pääpolttoaineena maakaasua ja tuotannossa voidaan myöhemmin siirtyä käyttämään uusiutuvaa energiaa.

18.12.2024 | Tutkimus ja koulutus

Oppisopimuksella ammattiin - Ovako Imatran ensimmäinen oppisopimusryhmä valmistui

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijat ovat työsuhteessa ja saavat palkkaa oppiessaan uutta. Vasta valmistuneiden, metallien jalostuksen ammattilaisten Henri Luostarisen ja Marjo Saarelaisen mielestään teollisuusala ja oppisopimusmuotoinen opiskelu sopii erityisesti heille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja käsillä tekemisestä. 

12.12.2024 | Kumppaniartikkeli

Väylät kuntoon

Väylävirastolla, kunnilla ja kaupungeilla on paljon tieverkoston korjausvelkaa. Teitä ei kuitenkaan kannata päällystää ennen kuin on tutkittu kantavatko teiden pohjat. Pahimmassa tapauksessa päällystetty tie on seuraavana keväänä taas rikki.

Metsä Group: Puuperäisen hiilidioksidin talteenotto on iso mahdollisuus

Metsä Group ja Andritz ovat selvittäneet, millaisia vaikutuksia aiheutuisi noin neljän miljoonan hiilidioksiditonnin talteenotosta Kemin biotuotetehtaalla.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.