https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 9.12.2015

Meriteollisuus tarvitsee lisää osaavaa työvoimaa

Meriteollisuudessa on paljon mahdollisuuksia uusille työntekijöille, sillä osaavia työntekijöitä tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin on tarjolla. Yli puolet, 54 prosenttia, meriteollisuuden yrityksistä ei ole löytänyt tarvitsemaansa määrää osaavaa työvoimaa.

abouttheshipyard2

Kuva: Mayer, Turku

Tulevaisuudessa ei ole juuri helpompaa, sillä puolet yrityksistä, 50 prosenttia, uskoo työvoiman kysynnän pysyvän tarjontaa suurempana, Meriteollisuus ry:n tuore kysely kertoo. Marras-lokakuussa tehtyyn kyselyyn osallistui 24 yhdistyksen jäsenyritystä ja sen suoritti Mercuri Urval.

Meriteollisuuden yritykset etsivät työntekijöitä laajalta alueelta. Neljäsosa yrityksistä hakee työntekijöitä ulkomailta asti: suosituimmat maat ovat Puola, USA, Viro ja Pohjoismaat. Kolmasosa yrityksistä kohdistaa rekrytoinnin koko Suomen alueelle. Monet yritykset kertovat osaavaa työvoimaa olevan saatavilla, mutta pulaa on erikoisosaajista, kuten lvia-suunnittelijoista, hydrodynamiikan asiantuntijoista ja konesuunnittelijoista.

Kahden tehtävän osaajista on huutava pula. Projektinjohtajien löytäminen on haastavaa lähes 60 prosentille vastaajista. Lähes puolet yrityksistä ei ole löytänyt tarvitsemaansa määrää suunnittelijoita. Sen sijaan kaupallisiin tehtäviin sekä hallintoon löytyy riittävästi työntekijöitä.

Vastaajat näkevät työvoimapulaan kaksi syytä: menneiden vuosien epävarmuus vei osaajia muille aloille, ja toiseksi monet tehtävät vaativat sellaisia erikoistaitoja, ettei tekijöitä ole.

Ratkaisuksi suuri osa vastaajista ehdotti koulutuksen lisäämistä.  Esille tulivat myös Suomen verojärjestelmän joustamattomuus ulkomaisia osaajia palkattaessa sekä meritekniikan osaamisen tarve laajasti meriteollisuus yrityksissä.

Meriteollisuus ry:n jäsenyritykset tarvitsevat lähivuosina valtavasti lisää työntekijöitä. Turun telakka laskee kolmen vuoden aikana palkkaavansa 350 työntekijää. Pääosa risteilijöiden vaatimasta työstä, 80 prosenttia, tehdään kuitenkin toimittajaverkostossa, joten vaikutus on siellä huomattavasti suurempi: Turun telakan laskujen mukaan risteilijöiden työllistämisvaikutus nousee lähivuosina 3000 henkilötyövuodella.

Helsingin telakka on suunnitellut palkkaavansa 200 työntekijää kolmen vuoden aikana. Meriteollisuuden suunnittelutoimistoihin aukeaa yli sata uutta työpaikkaa tulevina vuosina. Arviolta melkein puolet meriteollisuuden uusista työpaikoista tarvitaan korvaamaan eläkkeelle jääviä ammattilaisia.

Meriteollisuus tarvitsee enemmän työvoimaa kuin Suomen kone- ja metallituoteteollisuus, joka arvioi lisäävänsä henkilömääräänsä keskimäärin kolme prosenttia vuosina 2012–2016, Teknologiateollisuus ry:n Henkilöstöselvitys 2016 kertoo. Meriteollisuuden yrityksiä toimii myös muilla toimialoilla kuten ICT:ssä.

– Meriteollisuus on korkean teknologian ala, edelläkävijä ympäristöasioissa ja digitalisoituu nopeasti. Alalle tarvitaan paljon nuoria, innostuneita osaajia, toiminnanjohtaja Merja Salmi-Lindgren Meriteollisuus ry:stä sanoo.

Lisätietoja: www.meriteollisuus.fi

Uusimmat artikkelit

Euroopan suurin ja modernein taivekartonkikone vihittiin käyttöön Husumissa Ruotsissa

Metsä Boardin Husumin taivekartonkikone on 600 000 tonnin vuosikapasiteetilla Euroopan suurin ja modernein, ja sen tuotannossa käytetty energia on 98-prosenttisesti fossiilitonta

18.4.2024 | Alan Uutiset

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin lentoasemalla

Finavia osallistuu lisäksi EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

15.4.2024 | Tutkimus ja koulutus

VTT:n miljoonainvestointi plasma-FIB-pyyhkäisyelektronimikroskooppiin – Huippuluokan materiaalikehitystä teollisuuden tarpeisiin

Suomen ensimmäinen plasma-FIB-tekniikkaan perustuva pyyhkäisyelektronimikroskooppi on otettu käyttöön VTT:n tiloissa Espoossa. Investointi edistää merkittävästi suomalaista materiaalien tutkimusta esimerkiksi vetytalouden, laivateollisuuden ja akkuteollisuuden tarpeisiin sekä palvelee materiaalivaurioiden selvitystä.

Kuinka hyvä 3D-tulostettu ja laserkarkaistu työkalu voi olla?

SSAB:n Borlängen tehtaalla testattiin 3D-tulostettuja työkaluja tuotannossa. Laserkarkaistu lävistin saavutti kolminkertaisen käyttöiän verrattuna alkuperäiseen osaan. Pidemmän käyttöiän lisäksi kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

16.2.2024 | Kumppaniartikkeli

Sulzerilla panostetaan asiakassuhteisiin

Maailmanluokan pumppukaupoissa suurin arvo luodaan asiakkaan kanssa.

Espoosta ensimmäinen kaupunki, jonka sähköverkosta tulee pullonkaula puhtaalle siirtymälle?

“Espoossa sähköverkon kapasiteetti tulee vastaan ensimmäisenä ja datan perusteella muutos tapahtuu nyt nopeammin kuin kukaan olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut”, Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen sanoo.

Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaalla siirryttiin puupelletteihin - päästöt vähenevät 30 000 CO2-tonnia vuodessa

Siirtymän taustalla oli yksinkertainen idea vaihtaa polttoainetta, mutta säilyttää tekninen infrastruktuuri ennallaan.