Alan Uutiset | 10.12.2018

Muutos kiinteistön turvajärjestelmien ilmoituksensiirtostandardiin

Standardi SFS-EN 50136-1 määrittelee yleiset vaatimukset ilmoituksensiirtojärjestelmän suorituskyvylle, luotettavuudelle, palautumiskyvylle sekä tietoturvalle. Sen muutos A1 lisää uusia käsitteitä, muuttaa teknisiä vaatimuksia sekä mahdollistaa toteuttaa osan toiminnoista hallinnoituna esim. datakeskuksessa. Standardista on julkaistu uusi yhdistetty versio SFS-EN 50136-1:2012 + A1:2018, jossa muutoksen teksti on otettu huomioon standardin sisällössä.

Ilmoituksensiirtojärjestelmiä käsittelevää standardisarjaa SFS-EN 50136 sovelletaan kaikkiin kiinteistön turvajärjestelmiin (esim. murto- ja ryöstöilmaisu, paloilmoitin, kulunvalvonta, kameravalvonta). Se määrittelee vaatimukset ilmoituksensiirtojärjestelmille, jotka välittävät hälytyssanomia (esim. paloilmoitus, murtoilmoitus, vikailmoitus, jne.) kiinteistöjen turvajärjestelmistä hälytyskeskuksen ( SFS-EN 50518 ) hälytystenkäsittelyjärjestelmään (AMS).

Järjestelmästandardi SFS-EN 50136-1 määrittelee yleiset vaatimukset ilmoituksensiirtojärjestelmän suorituskyvylle, luotettavuudelle, palautumiskyvylle sekä tietoturvalle. Nämä järjestelmävaatimukset on esitetty teknologiasta riippumattomassa muodossa. Valvottavan kohteen (AS) tietoliikennelaitteen (SPT) ominaisuudet on määritelty osassa SFS-EN 50136-2 ja vastaavasti hälytyskeskuksen laitteen (RCT) osassa SFS-EN 50136-3 .

Sovelluskohtaiset (AS) vaatimukset esitetään tuote- tai järjestelmäkohtaisissa standardeissa esim. paloilmoittimille SFS-EN 54-21 ja murtovalvonnalle SFS-EN 50131-1+A1+A2 .

CLC/TS 50136-7:2017:fi sisältää ohjeet standardisarjan SFS-EN 50136 soveltamiseen ilmoituksensiirtopalvelun käyttäjille ja tuottajille.

Muutos SFS-EN 50136-1:2012/A1:2018

Järjestelmästandardin muutos A1 julkaistiin syksyllä 2018. Uuden käsitteen hallinnoituna toteutetun ilmoituksensiirtojärjestelmän (ks. kuva 1 RCT-H ja RCT-A) lisäksi se sisältää teknisiä muutoksia ilmoituksensiirtojärjestelmän kokoonpanoon, raportointivaatimuksiin, saatavuuden ja suorituskyvyn rekisteröintiin sekä turvallisuusvaatimuksiin.

Dia1

Uusimmat artikkelit

Tuuliturbiinin siiven eroosio-ongelma ratkesi tekoälyn avulla

Tuuliturbiinin siipimateriaalin eroosio sääolosuhteiden vaikutuksesta on ongelma, joka koskee koko tuulienergiasektoria. VTT:n antiAGE-projektissa materiaaliongelmaan löydettiin tekoälyn ja 3D-tulostuksen avulla toimiva ratkaisu.

Kaivostoiminta tehostuu uusien sensori-innovaatioiden avulla

Uusien röntgen- ja 3D-kuvantamisteknologiaan perustuvien sensorien sensorifuusiolla parannetaan mineraalivarojen 3D-mallinnusta ja tehostetaan arvometallien erottelua. VTT koordinoi sensorikehitystä yhdessä yritysten, kansainvälisten tutkimusinstituuttien sekä kaivosalan yhteisöjen kanssa X-Mine EU-projektissa. 

18.1.2019 | Tutkimus ja koulutus

T&k-kulut ajavat autonvalmistajia alliansseihin

Sähkö- ja robottiautojen kehittäminen on kallista puuhaa, samoin puhtaampien ajopelien rakentelu. Uusien autojen pilviä hipovat t&k-kustannukset pakottavat isotkin autonvalmistajat liittoumiin eli alliansseihin. Ford ja VW toimivat jo yhdessä, mikä lisää paineita vaikkapa Daimlerin ja BMW:n suuntiin.

17.1.2019 | Alan Uutiset

Kunnossapitopalveluihin erikoistunut Viafin Service ostaa Gasum Tekniikan

Gasum myy tytäryhtiönsä Gasum Tekniikka Oy:n teollisuuden kunnossapitokumppanille Viafin Service Oyj:lle. Yrityskauppa on osa Gasumin strategiaa keskittyä pohjoismaisten kaasumarkkinoiden ja energiainfrastruktuurin kehittämiseen. Kaupan odotetaan toteutuvan helmikuun loppuun 2019 mennessä. Yrityskaupassa Gasum Tekniikasta tulee osa Viafin Service-konsernia.

SKAL vaatii miljardin euron lisärahoitusta tiestölle; avaa keskustelun tavaraliikenteen päästövähennyksen keinoista

Kaasu on vaihtoehto kevyimmissä yhdistelmissä ja sähkö taajamien jakeluliikenteessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n laskelmien mukaan vielä vuonna 2045 yli 80 prosenttia maanteiden tavaraliikenteen energiankulutuksesta on kuitenkin nestemäistä dieseliä. Panostus uusiutuvista raaka-aineista valmistettuun dieseliin ja biokaasuun olisikin Suomen tavaraliikenteelle paras ympäristövalinta. 

Painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskeva ohje uudistettu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on julkaissut uudistetun version painelaitteiden korjaus- ja muutostöitä koskevasta ohjeesta. Ohjeessa kerrotaan, millaisia vaatimuksia painelaitesäädökset asettavat painelaitteiden käytönaikaisille korjaus- ja muutostöille.