https://promaintlehti.fi/cialis-hinta-pfz.html
https://promaintlehti.fi/viagra-hinta-pfz.html

Alan Uutiset | 31.12.2019

Navigator magazine: Rahtien kysyntä hidastuu, Fitch varoittaa

Maailmantalouden heikkenevät suhdanteet heijastuvat myös merirahtienkin kysyntään. Luottoluokittaja Fitch luettelee talouden uhkiksi eri maiden väliset tullinokittelut ja kauppasodat sekä monilla alueilla kiristymivän geopoliittisen tilanteen. Näiden takia rahtien kysyntä heikkenee vuonna 2020.

kalmar_fleet_helps_finlands_largest_container_terminal_reach_maximum_availability-2

Fitch Ratingsin mielestä merenkulkualalla on viime vuosina tehty paljon töitä kysynnän ja tarjonnan tasapainottamiseksi. Kapasiteetin vastuullista hallintaa pitää jatkaa myös tulevina vuosina, jotta sektori kykenee sitkeämmin mukautumaan suhdannevaihteluihin.

– Kysyntäpuolella mittarit sojottavat alaspäin, mikä saattaa keikauttaa tarjonnan sopeuttamisessa aikaan saatuja etuja, Fitchin varatoimitusjohtaja Angelina Valavina muotoilee merenkulun konjunktuureja markkinavoimien hyvin ymmärtämällä tavalla.

Fitchin tuoreen raportin mukaan protektionismin nousu, josta on kehittymässä täysimittainen kauppasota, heikentää sekä maailmankaupan että bkt:n kasvua eri maissa. Luottoluokittaja käyttää esimerkkeinä Kiinan kasvun hidastumista ja Ison-Britannian brexitiin liittyviä epävarmuuksia Euroopassa.

Ekonomistien mielestä nykyisillä ”ylitarjonnan markkinoilla” varustamoyhtiöden on vaikea vastata kustannusten nousuun siirtämällä laskuja edes osittain asiakkaiden maksettavaksi.

Konttialalla kannattaa olla varovainen

Fitch arvelee konttirahtien volyymin kasvavan noin 2,5 prosenttia ensi vuonna. Tämä on hienoinen parannus kuluvaan vuoteen verrattuna, mutta jää reilusti alle kahdeksan viimeksi kuluneen vuoden 4,5 prosentin keskiarvon alapuolelle, tutkijat kirjoittavat.

Fitch on samaa mieltä A.P. Moller-Maerskin kanssa siitä, että maailmankaupan rajoitukset voivat toteutuessaan pudottaa konttiliikenteen volyymia jopa yhden prosenttiyksikön verran vuonna 2020.

– Odotamme konttitonniston kasvavan ensi vuonna 3,3 prosenttia eli hieman hitaammin kuin tänä vuonna, jolloin kapasiteetti kasvaa 3,6 prosenttia. Ensi vuonna uskomme konttirahtien hintojen pysyvän samanlaisilla tasoilla kuin 2019, Fitch kirjoittaa.

Bulkkirahtien volyymit kasvavat ensi vuonna kolmen prosentin vauhdilla, kun kasvu tänä vuonna jää 1,5 prosenttiin. Rahtihinnat nousevat varsinkin kuivabulkin puolella, sillä näitä rahteja kuljettavat varustamot kykenevät muita paremmin siirtämään polttoaineiden nousevia hintoja asiakkaille.

Kustannuksissa suo siellä, vetelä täällä

Muiden tavoin Fitch kiinnittää huomiota merenkulkujärjestö IMO:n vuoden alussa voimaan tuleviin rikkisääntöihin, jotka nostavat polttoainekustannuksia.

– IMO:n säännöt hankaloittavat varsinkin pienempien varustamoiden rahoitustilannetta, sillä näiden yhtiöiden on vaikeaa siirtää kustannuksia eteenpäin, Fitch arvelee.

Vähärikkisemmän, ja kalliimman, polttoaineen valitsijoiden operatiiviset kustannukset kohoavat. Jos taas varustamot käyttävät rikkipesureita tai investoivat uusia polttoaineita käyttäviin laivakoneisiin, niiden pääomakustannukset nousevat.

Luottoluokittajan mukaan tulevaisuutta on erityisen hankalaa ennustaa tankkerivarustamoiden sekä raakaöljyn ja öljytuotteiden kuljetusten kohdalla. Polttoaineiden hinnat nousevat ja uusien polttoaineiden kuljetukset voivat lisätä tankkerirahteja. Toisaalta geopoliittiset riskit saattavat heikentää tankkereiden pitkän ajan kysyntää. Fitch arvelee tankereiden kysynnän kasvun asettuvan 2,5-3,5 prosentin haarukkaan ensi vuonna.

Uusimmat artikkelit

22.11.2024 | Alan Uutiset

Presidentti Stubb jakoi ensimmäistä kertaa kansainvälistymispalkinnot

Yrityspalkinnot saivat Unikie, Konecranes ja ABB. Yhteisöpalkinto annettiin Forest Joensuulle.

Uusittu turbiini vie Metsä Board Kyron tehdasta lähemmäs fossiilittomuutta

Uuden turbiinin paremman hyötysuhteen ansiosta tehtaan biovoimalan tuottaman sähkön osuus tehtaan kokonaistarpeesta kasvaa 50 prosenttiin aiemman kolmasosan sijaan.

Alykkäämpää ja turvallisempaa lasintuotantoa

Jo minuutin sähkökatkos voi aiheuttaa lasintuotannolle jopa kuuden kuukauden suunnittelemattoman seisokin. Schneider Electricin ja Saint-Gobainin yhteisellä hankkeella varmistetaan lasintuotannolle kriittisen hehkutusprosessin luotettavuus ohjelmistopohjaisen automaation avulla.

Fazer sähköistää Lappeenrannan makeistehtaan höyryn tuotannon – yli 10 prosentin vähennys koko konsernin päästöihin

Höyryn tuotannon sähköistyksen myötä tehtaan hiilidioksidipäästöt vähenevät vuositasolla noin 90 prosenttia ja koko Fazer-konsernin päästöt yli 10 prosenttia.

Vesilaitosyhdistyksen Kalkkikivialkalointiopas on päivitetty ajantasalle

Päivitettyyn oppaaseen on kerätty käyttökokemuksia vedenkäsittelylaitoksilta ja uutta tietoa muun muassa kalkkikivialkaloinnin hiilijalanjälkeen, huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyen.

2.10.2024 | Tutkimus ja koulutus

SSAB:n Raahen tehtaan uusi päälaboratorio on Pohjoismaiden suurimpia

Laborotorion rakentaminen on osa yhtiön valmistautumista fossiilivapaaseen teräksentuotantoon. Vuosittain laboratoriossa analysoidaan noin 240 000 näytettä, joista tehdään noin 4,4 miljoonaa määritystä.

27.9.2024 | Kumppaniartikkeli

Innovaatiot vaativat yhteistyötä

Suomalainen osaaminen on tärkeässä roolissa globaalin pumppujätti Sulzerin toiminnassa. Sen varaan rakentuvat sekä oma että kumppanien prosessien tutkimus- ja kehitystoiminta ja tehokkuuden jatkuva parantaminen.